הכנות לקראת הגאולה - משיח וגאולה בצפונות התורה
 
וּבְנִיסָן עֲתִדִין לְהִגָּאֵל בְּגִימַטְרִיָּא תשפ”א | רמז ג’ו ביידן | סוד החשמל

וּבְנִיסָן עֲתִדִין לְהִגָּאֵל בְּגִימַטְרִיָּא תשפ”א | רמז ג’ו ביידן | סוד החשמל

וּבְנִיסָן עֲתִדִין לְהִגָּאֵל בְּגִימַטְרִיָּא תשפ”א.

מָצִינוּ בַּגְּמָרָא (ר”ה יא.) בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ וּבְנִיסָן עֲתִידִין לִיגָּאֵל. הַשְּׁאֵלָה הַגְּדוֹלָה שֶׁשּׁוֹאֲלִים כֻּלָּם: בְּאֵיזֶה נִיסָן נִזְכֶּה לְכָךְ. וּבְּנִיסָן עֲתִדִין לְהִגָּאֵל בְּגִימַטְרִיָּא תשפ”א. וְכֵן שָׁמַעְתִּי מֵהרה”ג ר’ ח. ש. שליט”א שֶׁהַכָּתוּב (מלאכי ג, א) “הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי וּפִנָּה דֶרֶךְ לְפָנָי וּפִתְאֹם יָבוֹא אֶל הֵיכָלוֹ הָאָדוֹן אֲשֶׁר אַתֶּם מְבַקְשִׁים וּמַלְאַךְ הַבְּרִית אֲשֶׁר אַתֶּם חֲפֵצִים הִנֵּה בָא אָמַר יְהֹוָ”ה צְבָאוֹת” עִם הַכּוֹלֵל בְּגִימַטְרִיָּא נִיסָן 5781. וּכְפִי שֶׁמּוּבָא שָׁם בַּ’מְּצוּדוֹת דָּוִד’ שֶׁזֶּה הַשָּׁלָב הָרִאשׁוֹן בִּגְאֻלַּת יִשְׂרָאֵל: “הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי” מוּסַב לְמַעְלָה לְהָשִׁיב עַל תְּלוּנָתָן שֶׁאָמְרוּ אַיֵּה אֱלֹהֵי הַמִּשְׁפָּט וַיֹּאמֶר הִנֵּה בִּזְמַן הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה אֶשְׁלַח אֲנִי מַלְאָךְ מִן הַשָּׁמַיִם וְהוּא יְפַנֶּה הַדֶּרֶךְ לְפָנַי, רוֹצֶה לוֹמַר הוּא יְבָעֵר מִן הָעוֹלָם הַפּוֹשְׁעִים וְהַמּוֹרְדִים לְטַהֵר אֶת הָאָרֶץ לִפְנֵי בּוֹאִי לְהַשְׁרוֹת שְׁכִינָתִי בְּאֶרֶץ. “הָאָדוֹן וְגוֹ'” זֶהוּ מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ אֲשֶׁר עֵין כָּל אָדָם מְצַפָּה וּמְיַחֵל לוֹ וּמְבַקֵּשׁ בִּיאָתוֹ. “וּמַלְאַךְ הַבְּרִית” כֵּן יִקְרָא אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא. “אֲשֶׁר אַתֶּם חֲפֵצִים” שֶׁיָּבֹא לְבַשֵּׂר הַגְּאֻלָּה וּלְהַחֲיוֹת הַמֵּתִים, כִּי כַּאֲשֶׁר יָבֹא הַמָּשִׁיחַ יִהְיֶה אֵלִיָּהוּ כְּבָר בָּא כִּי הוּא יַקְדִּים לָבֹא. וְהוֹסִיף הרה”ג ר’ א. י. שליט”א שֶׁשְּׁנַת 5781 מִתְחַלֶּקֶת לְ47 כָּפוּל 123. וְאִם נְחַשֵּׁב 47 וְעוֹד 123 נְקַבֵּל 170 כְּמִנְיַן נִיסָן. וְכֵן אִם נְחַשֵּׁב עַל דֶּרֶךְ זֹאת אֶת שְׁנַת גְּאֻלַּת מִצְרַיִם 2448 שֶׁמִּתְחַלֶּקֶת לְ16 כָּפוּל 153, אִם נְחַשֵּׁב 16 וְעוֹד 153 נְקַבֵּל עִם הַכּוֹלֵל 170 כְּמִנְיַן נִיסָן. וְכֵן כָּל הַ6000 שָׁנָה מִתְחַלְּקִים לְ120 כָּפוּל 50. וְאִם נְחַשֵּׁב 120 וְעוֹד 50 נְקַבֵּל 170 כְּמִנְיַן נִיסָן, לְרַמֵּז שֶׁשָּׁנָה שֶׁמְּקַבֶּלֶת אֶת הַמִּסְפָּר הַזֶּה הִיא שְׁנַת הַתַּכְלִית וְהַקֵּץ שֶׁל כָּל הַ6000 שָׁנִים. וְכֵן 170 הוּא הַגִּימַטְרִיָּא שֶׁל יוֹסֵף דָּוִד שְׁנֵי הַמְּשִׁיחִים. וְכֵן אִם נְחַשֵּׁב נִיסָן בְּגִימַטְרִיָּא רְגִילָה שֶׁעוֹלָה 170 וְנוֹסִיף גַּם אֶת הַגִּימַטְרִיָּא הַגְּדוֹלָה שֶׁעוֹלָה 820 נְקַבֵּל יַחַד 990 הַגִּימַטְרִיָּא שֶׁל מָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד. וְכֵן הָר”ת שֶׁל עֶשֶׂר מַכּוֹת שֶׁטָּמוּן בָּהֶם הָאוֹר שֶׁל גְּאֻלַּת מִצְרַיִם דצ”ך עד”ש באח”ב בְּגִימַטְרִיָּא 501 שֶׁמִּתְחַלֵּק לְ167 כָּפוּל 3, וְאִם נְחַשֵּׁב 167 וְעוֹד 3 נְקַבֵּל 170 כְּמִנְיַן נִיסָן. וְהוֹסִיף הרה”ג ר’ ח. ש. מ. שַׁלִּיטָ”א שֶׁד”ל פְּעָמִים נִיסָ”ן בְּגִימַטְרִיָּא 5780, וּבִשְׁנַת 5780 סִיַּמְנוּ אֶת שְׁנוֹת הַגָּלוּת שֶׁהֵם בְּחִינַת דַּ”ל, וּבִשְׁנַת 5781 אָנוּ מְצַפִּים לַעֲשִׁירוּת שֶׁל הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה. וְכֵן שָׁמַעְתִּי מֵהרה”ג ר’ אֶלְעָזָר אַבּוּהַב שליט”א שֶׁגְּאֻלָּ”ה כָּפוּל הָאָבִי”ב עִם הַכּוֹלֵל בְּגִימַטְרִיָּא תשפ”א.

 

יוֹם י’ בְּנִיסָן הוּא תַּאֲרִיךְ שֶׁמְּסֻגָּל לְאַתְחַלְתָּא דִּגְאֻלָּה, כְּמוֹ שֶׁהָיָה בִּגְאֻלַּת מִצְרַיִם וּבַכְּנִיסָה לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וּבִגְאֻלַּת פּוּרִים.

מוּבָא בְּסֵפֶר ‘מָכוֹן שִׁבְתֶּךָ’ שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל עָבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן וְנִכְנְסוּ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בְּיוֹם י’ בְּנִיסָן שֶׁמַּקְבִּיל לְיוֹם י’ בְּתִשְׁרֵי. כִּי הַכְּנִיסָה לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁמִּתְחַלֶּקֶת בְּגוֹרָל, הִיא אוֹתוֹ סוֹד שֶׁל הַגּוֹרָל שֶׁעוֹשִׂים בְּיוֹם י’ בְּתִשְׁרֵי עַל שְׁנֵי הַשְּׂעִירִים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ. וְכֵן בִּיצִיאַת מִצְרַיִם, תַּהֲלִיךְ הַגְּאֻלָּה הִתְחִיל בְּיוֹם י’ בְּנִיסָן שֶׁחָל בְּשַׁבָּת בָּהּ נִצְטַוּוּ לָקַחַת אֶת הַשֶּׂה לַבָּיִת. וְכֵן הַתַּהֲלִיךְ שֶׁל גְּאֻלַּת פּוּרִים הִתְחִיל בְּיוֹם י’ בְּנִיסָן, כְּשֶׁאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ קָרָא לְוַשְׁתִּי וְלֹא בָּאָה בְּי’ בְּנִיסָן שֶׁחָל בְּשַׁבָּת. וְנִרְאֶה לְבָאֵר כֵּיוָן שֶׁהַכְּנִיסָה לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הָיְתָה בְּסוֹד פְּתִיחַת הָרֶחֶם שֶׁל הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה, לָכֵן הִיא הִתְחִילָה בְּיוֹם י’ בְּנִיסָן כְּמוֹ בִּגְאֻלַּת מִצְרַיִם, וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל עָבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן בַּיּוֹם הַזֶּה. וְלָכֵן צִוָּה ה’ אֶת יְהוֹשֻׁעַ לָקַחַת י”ב אֲבָנִים מֵהַיַּרְדֵּן. דִּכְשֵׁם שֶׁקְּרִיעַת יַם סוּף הָיְתָה דֶּרֶךְ פְּתִיחַת הָרֶחֶם בְּסוֹד לֵדָה שֶׁהִתְפַּצֵּל לְי”ב שְׁבִילִין כְּנֶגֶד י”ב שְׁבָטִים, כָּךְ בְּקִיעַת הַיַּרְדֵּן הָיְתָה בְּאוֹתָהּ בְּחִינָה. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (יהושע ד, ה) “וַיֹּאמֶר לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ עִבְרוּ לִפְנֵי אֲרוֹן ה’ אֱלֹהֵיכֶם אֶל תּוֹךְ הַיַּרְדֵּן וְהָרִימוּ לָכֶם אִישׁ אֶבֶן אַחַת עַל שִׁכְמוֹ לְמִסְפַּר שִׁבְטֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל: לְמַעַן תִּהְיֶה זֹאת אוֹת בְּקִרְבְּכֶם כִּי יִשְׁאָלוּן בְּנֵיכֶם מָחָר לֵאמֹר מָה הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה לָכֶם: וַאֲמַרְתֶּם לָהֶם אֲשֶׁר נִכְרְתוּ מֵימֵי הַיַּרְדֵּן מִפְּנֵי אֲרוֹן בְּרִית ה’ בְּעָבְרוֹ בַּיַּרְדֵּן נִכְרְתוּ מֵי הַיַּרְדֵּן וְהָיוּ הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה לְזִכָּרוֹן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל עַד עוֹלָם”.

וְנִרְאֶה לְבָאֵר אֶת הַקֶּשֶׁר שֶׁל הַתַּאֲרִיךְ י’ בְּנִיסָן לְאַתְחַלְתָּא דִּגְאֻלָּה, כַּמּוּבָא בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת בַּחֲזַ”ל שֶׁיִּהְיוּ 9 חֳדָשִׁים בַּתַּהֲלִיךְ שֶׁל לֵדַת מָשִׁיחַ, וְכֵיוָן שֶׁמָּשִׁיחַ נוֹלַד בְּתִשְׁעָה בְּאָב, אִם נִסְפֹּר תִּשְׁעָה חֳדָשִׁים מִתִּשְׁעָה בְּאָב נַגִּיעַ לְיוֹם י’ בְּנִיסָן. וְכֵן י’ בְּאָב אוֹתִיּוֹת אָבִי”ב וְרוֹאִים קֶשֶׁר בֵּין הַתַּאֲרִיכִים. 

וְכֵן מוּבָא בַּצל”ח שֶׁיוֹם פְּטִירַת מִרְיָם הָיָה בְּי’ בְּנִיסָן, וְזֶה הָיָה הַיּוֹם בּוֹ נִפְסְקָה הַשְׁפָּעַת בְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם. כִּי בְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם מְסַמֶּלֶת הַשְׁפָּעָה כְּשֶׁעַם יִשְׂרָאֵל נִמְצָאִים בִּבְחִינַת עִבּוּר בְּרֶחֶם הַשְּׁכִינָה וְיוֹנְקִים מִבְּחִינַת הַטַּבּוּר, וְיָדוּעַ שֶׁבְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם נִמְצָא בְּיַם כִּנֶּרֶת שֶׁהוּא בְּסוֹד רֶחֶם, כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא (מגילה ו.) וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמָהּ “טְבֶרְיָא”, שֶׁיּוֹשֶׁבֶת בְּטַבּוּרָהּ שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. וְרוֹאִים שֶׁהָעִיר טְבֶרְיָה נִקְרֵאת טְבֶרְיָה מִלְּשׁוֹן טַבּוּר שֶׁמִּמֶּנּוּ נִזּוֹן הַוָּלָד בָּרֶחֶם, וְאִם יֵשׁ טַבּוּר יֵשׁ גַּם בְּרֵיכַת מַיִם שֶׁבָּהּ שׂוֹחֶה הָעֻבָּר בָּרֶחֶם, וִיצִיאַת הַמַּיִם מֵהַכִּנֶּרֶת לַיַּרְדֵּן מְסַמֶּלֶת אֶת לֵדַת מָשִׁיחַ שֶׁהַוָּלָד יוֹצֵא לִתְעָלַת הַלֵּידָה, כַּמּוּבָא בְּ’סֵפֶר הַלִּקּוּטִים’ לְהָאֲרִיזַ”ל (דברים ע’ רסד) יַרְדֵּן סוֹד יְסוֹד דְּנוּקְבָא וְכוּ’ אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הִיא הַנּוּקְבָא וְהַיַּרְדֵּן יְסוֹד. לָכֵן זֶה הַיּוֹם בּוֹ הִפְסִיקָה הַשְׁפָּעַת מִרְיָם וְעָבְרוּ לִבְחִינַת לֵדָה. וְכֵן הִשְׁתַּלְשֵׁל בְּסֶכֶר דְּגַנְיָה שֶׁהַכִּנֶּרֶת הוֹלֶכֶת וְנַעֲשֵׂית צָרָה בִּמְיֻחָד כְּמוֹ תַּחְתִּית מְקוֹם הָרֶחֶם שֶׁמִּתְחַבֵּר לִמְקוֹם הַלֵּידָה שֶׁנִּרְמָז בַּיַּרְדֵּן. וְלָכֵן הִשְׁתַּלְשֵׁל הַשֵּׁם דְּגַנְיָה, כִּי כָּתוּב: (שה”ש ז, ג) “בִּטְנֵךְ עֲרֵמַת חִטִּים”. וְכֵן רַשִּׁ”י מַמְשִׁיל אֶת רֶחֶם הָאִשָּׁה לְאוֹצָר שֶׁל חִטִּים: (בראשית ב, כב) “וַיִּבֶן” כְּבִנְיָן, רְחָבָה מִלְּמַטָּה וּקְצָרָה מִלְמַעְלָה לְקַבֵּל הַוָּלָד, כְּאוֹצָר שֶׁל חִטִּים שֶׁהוּא רָחָב מִלְּמַטָּה וְקָצָר מִלְמַעְלָה שֶׁלֹּא יַכְבִּיד מַשָּׂאוֹ עַל קִירוֹתָיו. וְכֵן מוּבָא בְּלק”ת לְהָאֲרִיזַ”ל (עקב ע’ רמח) שֶׁכִּנֶּרֶת בְּגִימַטְרִיָּא תרע”א שֶׁזֶּה שֵׁם אֲדֹנָ”י בְּמִלּוּי הָאוֹתִיּוֹת, דְּכִנֶּרֶת הִיא בִּבְחִינַת מַלְכוּת. נִרְאֶה דְּלָכֵן הַיַּרְדֵּן עוֹבֵר בַּכִּנֶּרֶת לְסַמֵּל שֶׁהַיַּרְדֵּן הַמְסַמֵּל אֶת יְסוֹד הַנּוּקְבָא הוּא חֵלֶק מֵהַכִּנֶּרֶת הַמְסַמֶּלֶת אֶת הַמַּלְכוּת. 

מוּבָא בְּסֵפֶר ‘מַגִּיד מֵישָׁרִים’ שֶׁבְּיוֹם י’ בְּנִיסָן יַתְחִילוּ לְהַרְגִּישׁ שֶׁבְּשׂוֹרַת הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה הִיא אֲמִתִּית וְיַתְחִילוּ לְהַאֲמִין. וְנָבִיא אֶת לְשׁוֹנוֹ: (פרשת צו) אוֹר לְשַׁבָּת עֲשָׂרָה לְנִיסָן, הֲלֹא קב”ה וְכָל בְּנֵי מְתִיבְתָא דִרְקִיעָא תָּבְעִין בִּשְׁלָמָא דִּילָךְ וְשַׁדְרוּנֵי לְאוּלְפָא לָךְ מִילִין חַדְתִין בְּעִנְיָּנָא דְּפֶסַח מִצְרַיִם, מַאי טַעֲמָא מִקְּחוֹ בֶּעָשׂוֹר וְכוּ’, דְּהַיּוֹם הַזֶּה יוֹם בְּשׂוֹרָה הוּא כִּדְקָא חָשַׁבְתָּ, וְעָלֶיהָ תֵּימָא “רִאשׁוֹן לְצִיּוֹן הִנֵּה הִנָּם וְלִירוּשָׁלַיִם מְבַשֵּׂר אֶתֵּן”, וּפֵרוּשָׁא דְּמִילְתָּא דְּאוֹרְחָא דְּעָלְמָא כַּד אָתָא מַלְכָּא לְמֵיהֲדָר לְבֵיתֵיהּ אָתוּ כְּמָה מְבַשִׁרְיָן לְבַשְׂרָא, וּמְבַשְׂרָא קַדְמָאִי קָאָמַר הָא עֲשָׂרָה יוֹמִין הוּא מַרְחִיק מֵהָכָא, וּמְבַשְׂרָא תִּנְיָינָא קָאָמַר חֲמִשָּׁה, וּתְלֵיתָא אָמַר ד’, וְכֵן עַד דְּבַתְרָאָה, הָא הוּא סָמוּךְ לְקַרְתָּא, קָאָמַר נְבִיאָה דְּבִגְאֻלַּת יִשְׂרָאֵל לָא יְהֵא בְכִי הַאי גַּוְנָא, אֶלָּא תְּהֵא כְּהֶרֶף עַיִן, וּמְבַשְׂרָא קַדְמָאָה דְּיֵיתֵא הִנֵּה הִנָּם שִׁבְטַיָּא דְּאָתוּ וְהָא אִינוּן סְמִיכִין לָא יַרְגִּישׁוּ בְהוֹן בְּנֵי קַרְתָּא, וְכָל כָּךְ בְּפֶתַע פִּתְאוֹם יְהֵא כְּנִישׁוּ דִּילְהוֹן, דְּאַף עַל גַּב דְּאִינוּן סְמִיכִין לֹא יַרְגִּישׁוּ בְהוֹן בְּנֵי קַרְתָּא עַד דְּהוּא מְבַשֵּׂר דְּיֵיתֵי לְבַשְׂרָא בְּהֵיכָלָא דְּמַלְכָּא דְּאִיהוּ צִיּוֹן, בָּתַר דְּיַיפִּיק מִלְּבַשְׂרָא לְצִיּוֹן יֵיתֵי וִיבַשֵּׂר בִּירוּשָׁלַיִם וִיהִי לְהוֹן בְּשׂוֹרָה וּמִלְּתָא חַדְתָּא דְּלָא אַרְגִּישׁוּ בָּהּ עַד הָשַׁתָּא וְזֶה שֶׁאָמַר “וְלִירוּשָׁלַיִם מְבַשֵּׂר אֶתֵּן”.

מוּבָא בַּשְּׁלָ”ה (פסחים תורה אור ז) בְּתִשְׁרֵי נִבְרָא הָעוֹלָם וּבְנִיסָן נִתְגַּלָּה הַחִדּוּשׁ, וְכָל מַה שֶּׁאַתָּה מוֹצֵא בְּתִשְׁרֵי אַתָּה מוֹצֵא בְּנִיסָן. תִּשְׁרֵי יוֹם רִאשׁוֹן רֹאשׁ הַשָּׁנָה וּבַיּוֹם הָעֲשִׂירִי יוֹם הַכִּפּוּרִים, וְהֵם נֶגֶד עֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת שֶׁבָּהֶן נִבְרָא הָעוֹלָם. כֵּן רֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן רִאשׁוֹן לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה, אַחַר כָּךְ בָּעֲשִׂירִי בוֹ נִצְטַוּוּ בִּלְקִיחַת הַפֶּסַח, וְאוֹתוֹ הַיּוֹם שַׁבָּת הָיָה וְנִקְרָא שַׁבָּת הַגָּדוֹל הַשַּׁבָּת שֶׁלִּפְנֵי פֶּסַח. וְכֵן יוֹם כִּפּוּר נִקְרָא צוֹמָא רַבָּא, וְיוֹם כִּפּוּר מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא אֵין בּוֹ לֹא אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה כו’, כֵּן שַׁבָּת הַגָּדוֹל רוֹמֵז לָעוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת הַנִּצְחִיִּי. וּכְמוֹ שֶׁפֶּסַח ט”ו לַחֹדֶשׁ שֶׁבּוֹ יָצְאוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם וְהוֹשִׁיב ה’ אוֹתָם בְּעַנֲנִי כָבוֹד, כֵּן סֻכּוֹת בְּתִשְׁרֵי, “כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל” וְהֵם עַנְנֵי כָבוֹד. וּכְמוֹ שֶׁלְּאַחַר סֻכּוֹת עֲצֶרֶת לַה’ כֵּן אַחַר יְמֵי הַסְּפִירָה [חַג הָעֲצֶרֶת]. וּבְהוֹשַׁעְנָא רַבָּה מַקִּיפִין הַמִּזְבֵּחַ שֶׁבַע פְּעָמִים, וּבְכָל יוֹם מֵהַסֻּכּוֹת לֹא הָיוּ מַקִּיפִין רַק פַּעַם אַחַת, אֵלּוּ שֶׁבַע הַהַקָּפוֹת רוֹמְזִים לְשֶׁבַע הַקָּפוֹת הָעוֹלָם שֶׁהֵם שֶׁבַע הַשְּׁמִטּוֹת כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ הַמְקֻבָּלִים, וְשָׂרֵי הָאֻמּוֹת מִתְמַעֲטִים שֶׁכְּנֶגְדָם רוֹמְזִים פָּרֵי הֶחָג, וְכָל זֶה רָמוּז בִּימֵי הַסְּפִירָה וְאַחַר כָּךְ עֲצֶרֶת, הֲרֵי נִיסָן וְתִשְׁרֵי שָׁוִין. וְכֵן שָׁמַעְתִּי בְּשֵׁם סֵפֶר ‘יָפֶה לַלֵּב’ שֶׁכְּשֵׁם שֶׁי’ בְּתִשְׁרֵי הוּא יוֹם הַכִּפּוּרִים, כָּךְ בְּי’ בְּנִיסָן ה’ אָמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל מִשְׁכוּ יְדֵיכֶם מֵעֲבוֹדָה זָרָה, וְכִפֵּר לָהֶם עַל הָעֲבוֹדָה זָרָה שֶׁעָבְדוּ בְּמִצְרַיִם כָּל הַשָּׁנִים, כִּי יוֹם י’ בְּנִיסָן הוּא בְּחִינַת יוֹם הַכִּפּוּרִים. וְכֵן מָצִינוּ בַּמִּדְרָשׁ (תנחומא אחרי ז) אָמַר רַב חִיָּא בַּר אַבָּא בְּאֶחָד בְּנִיסָן מֵתוּ בָנָיו שֶׁל אַהֲרֹן וּמִפְּנֵי מַה מַזְכִּיר מִיתָתָן בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, אֶלָּא מְלַמֵּד שֶׁכְּשֵׁם שֶׁיּוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר כָּךְ מִיתָתָן מְכַפֶּרֶת. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר ‘פֶּלֶא יוֹעֵץ’ (ערך חמץ) וּבְיוֹתֵר צָרִיךְ לְהִתְעוֹרֵר בִּתְשׁוּבָה אֵלֶּה הַשְּׁלֹשִׁים יוֹם קוֹדֶם פֶּסַח כִּי עֵינֵינוּ תִכְלֶינָה אֶל צִפִּיָּתֵנוּ צִפִּינוּ לְמַאֲמַר חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁאָמְרוּ בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ וּבְנִיסָן עֲתִידִים לִגָּאֵל. וְכֵן נִרְאֶה שֶׁיֵּשׁ רֶמֶז בְּסִיּוּם לֵיל הַסֵּדֶר אוֹמְרִים ‘חֲסַל סִדּוּר פֶּסַח’ אוֹתִיּוֹת סְלַח. וְכֵן מוּבָא בְּשֵׁם הרה”ק מִבֶּרְדִּיטְשׁוֹב שֶׁאוֹתָם מַלְאָכִים שֶׁנִּבְרָאִים מִתְּקִיעַת שׁוֹפָר [נִקָּיוֹן רוּחָנִי], נִבְרָאִים מֵעֲבוֹדוֹת הַנִּקָּיוֹן הַגַּשְׁמִי שֶׁמְּנַקִּים לִכְבוֹד פֶּסַח. וְנָתַן רֶמֶז לָזֶה שֶׁהַתְּקִיעוֹת נִקְרָאוֹת ר”ת קשר”ק, וְגַם הַנִּקָּיוֹן הוּא ר”ת קשר”ק, קְרַאצְן שַׁאבְּן רֶייבְּן קָאשֶׁערִין. וְשָׁמַעְתִּי שֶׁלָּכֵן הִשְׁתַּלְשֵׁל שֵׁם הַנִּקָּיוֹן הָאַחֲרוֹן לִפְנֵי פֶּסַח שְׂפּוֹנְזָ’ה גְדוֹלָה רֶמֶז לַתְּקִיעָה הָאַחֲרוֹנָה שֶׁנִּקְרֵאת תְּקִיעָה גְדוֹלָה. וְכֵן שְׂפּוֹנְזָ’ה גְדוֹלָה בְּגִימַטְרִיָּא הַגָּדָה שֶׁל פֶּסַח.

מָצִינוּ בַּזֹּהַר (תצוה קפג:) שֶׁמִּי שֶׁאוֹכֵל מַצָּה בַּפֶּסַח, הוּא מַמְתִּיק אֶת הַדִּין מֵעָלָיו בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בַּיּוֹם שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה, שֶׁהוּא יוֹם הַדִּין לְאֵלּוּ שֶׁלֹּא לָקְחוּ מַאֲכָל שֶׁל הָרְפוּאָה, וְעָזְבוּ אֶת מַאֲכַל הַתּוֹרָה מִשּׁוּם מַאֲכָל אַחֵר שֶׁהוּא חָמֵץ. כִּי בְּיוֹם זֶה שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה הֶחָמֵץ הַהוּא עוֹלֶה, וּמְקַטְרֵג עַל הָאָדָם וּמַלְשִׁין עָלָיו, וְהוּא עוֹמֵד בְּיוֹם זֶה מְקַטְרֵג עַל הָעוֹלָם, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹשֵׁב בְּדִין עַל כֻּלָּם וְדָן אֶת הָעוֹלָם. וּבָהַגָּדָה שֶׁל פֶּסַח לְר’ חַיִּים פַּלַּאגִ’י מוּבָא לִשְׁמֹר מֵהַמַּצָּה שֶׁל פֶּסַח לְאָכְלָהּ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ דְּפֶסַח הוּא חֶסֶד, וְרֹאשׁ הַשָּׁנָה הוּא דִּין, וְהַחֶסֶד מַמְתִּיק אֶת הַדִּין. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר ‘צֶמַח צַדִּיק’ (ניסן) שֶׁאוֹתִיּוֹת שׁוֹפָ”ר בָּאוֹת אַחֲרֵי אוֹתִיּוֹת קְעָרָ”ה, לְרַמֵּז שֶׁמִּי שֶׁמַּגְבִּיהַּ אֶת הַקְּעָרָה בְּלֵיל הַסֵּדֶר, מוֹצֵא תַּחְתֶּיהָ אֶת הָאוֹתִיּוֹת הַבָּאוֹת אַחֲרֶיהָ שֶׁהֵן שׁוֹפָר, וּמְבֹאָר שָׁם שֶׁקְּעָרָה מַמְתִּיקָה אֶת הַדִּין כְּמוֹ שׁוֹפָר. וּלְפִי דְּבָרֵינוּ נוֹסִיף שֶׁקְּעָרָה מַמְתִּיקָה אֶת הַשּׁוֹפָר. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר ‘דִּבְרֵי יְחֶזְקְאֵל’ “הַיּוֹם אַתֶּם יֹצְאִים בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב”, “הַיּוֹם” רוֹמֵז עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב “וַיְהִי הַיּוֹם וַיָּבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים לְהִתְיַצֵּב עַל ה’ וַיָּבוֹא גַם הַשָּׂטָן בְּתוֹכָם”, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה אַתֶּם יוֹצְאִים בְּדִימוּס מִן הַדִּין, “בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב”, בִּזְכוּת אֲכִילַת הַמַּצּוֹת בְּחֹדֶשׁ נִיסָן בְּפֶסַח. וְכֵן שָׁמַעְתִּי בְּשֵׁם הרה”ג ר’ אַבְרָהָם מַייזֶעלְס שליט”א שֶׁמַצָּה וּמָרוֹר בְּגִימַטְרִיָּא שׁוֹפָר. וְכֵן הַפָּסוּק שֶׁמִּמֶּנּוּ יוֹצֵא הַצֵּרוּף שֶׁל חֹדֶשׁ נִיסָן, (תהילים צו, יא) “יִשְׂמְחוּ הַשָּׁמַיִם וְתָגֵל הָאָרֶץ”, הוּא אוֹתוֹ מִסְפָּר שֶׁל הַפָּסוּק שֶׁמִּמֶּנּוּ יוֹצֵא הַצֵּרוּף שֶׁל חֹדֶשׁ תִּשְׁרֵי. (בראשית יב, טו) “וַיִּרְאוּ אֹתָהּ שָׂרֵי פַרְעֹה”. וְכֵן מוּבָא בְּשֵׁם הרה”ג ר’ דָּוִד לַיְיטְנֶער שליט”א שֶׁנּוֹהֲגִים לֶאֱכוֹל רֹאשׁ כֶּבֶשׂ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, כִּי כֶבֶשׂ [טָלֶה] הוּא הַמַּזָּל שֶׁל חֹדֶשׁ נִיסָן. וְכֵן שָׁמַעְתִּי מֵהרה”ג ר’ י. ה. שליט”א שֶׁנֹּסַח הַסִּימָנִים שֶׁאוֹכְלִים בְּלֵיל הַסֵּדֶר, קַדֵּשׁ. וּרְחַץ. כַּרְפַּס. יַחַץ. מַגִּיד. רָחְצָה. מוֹצִיא. מַצָּה. מָרוֹר. כּוֹרֵךְ. שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ. צָפוּן. בָּרֵךְ. הַלֵּל. נִרְצָה. בְּגִימַטְרִיָּא נֻסַּח הַגְּמָרָא שֶׁמְּדַבֶּרֶת עַל אֲכִילַת הַסִּימָנִים בְּלֵיל רֹאשׁ הַשָּׁנָה: (הוריות יב.) אָמַר אַבַּיֵי, הַשְׁתָּא דְּאַמַרְתְּ, סִימַנָא מִלְּתָא הִיא יְהֵא רָגִיל לְמֶחֲזֵי בְּרֵישׁ שַׁתָּא קָרָא, רוּבְיָא, כָּרָתִּי, סִלְקָא, וּתְמָרֵי. 

מוּבָא בָּ’עֵץ חַיִּים’ לְהָאֲרִיזַ”ל (שער לו פ”ב) בְּהַגִּיעַ תּוֹר גְּאֻלַּת מִצְרַיִם בַּעֲשָׂרָה לַחֹדֶשׁ לָקְחוּ הַפֶּסַח לְהוֹרוֹת כִּי אָז הָיְתָה פַּרְצוּף שָׁלֵם בְּסוֹד אָחוֹר בְּאָחוֹר בְּי’ סְפִירוֹת, וְלָכֵן לָקְחוּ מִבֶּעָשׂוֹר וְאַחַר כָּךְ הִמְתִּינוּ עַד ה’ יָמִים וְהֵאִירוּ בָּהּ עוֹד ה’ רִאשׁוֹנוֹת שֶׁבּוֹ, וְאָז הָיָה לֵיל פֶּסַח בְּט”ו לַחֹדֶשׁ. וְזֶה סוֹד מַה שֶּׁמּוּבָא בַּזֹּהַר בְּט”ו לַחֹדֶשׁ כְּדִין קָיְימָא סִיהֲרָא בְּאַשְׁלָמוּתָא ה’ עַל י’. פֵּרוּשׁ בִּהְיוֹתָהּ בְּסוֹד אָחוֹר הוּא בְּחִינַת י’ סְפִירוֹת, וְשִׁעוּר קוֹמָתָהּ אֵינָהּ רַק ד’ סְפִירוֹת תַּחְתּוֹנוֹת דְּז”א, וְה’ רִאשׁוֹנוֹת דְּז”א גְּבוֹהִין עֲלֵיהֶן, וְכַאֲשֶׁר הִיא נִגְדֶּלֶת עִמּוֹ לְמַעְלָה לוֹקַחַת מְקוֹמָם, וְנִמְצָא שֶׁהִיא עַתָּה בְּחִינַת ה’ עַל י’. וְזֶהוּ בְּלֵיל פֶּסַח שֶׁהוּא בְּט”ו לַחֹדֶשׁ אָז חָזְרָה פָּנִים בְּפָנִים עִמּוֹ, וְלָכֵן אָנוּ אוֹמְרִים בַּלַּיְלָה הַהוּא הַלֵּל. וּמוּבָא בְּהַגָּהוֹת הַשֶּׁמֶ”שׁ שָׁם וְצָרִיךְ לִי עִיּוּן אִם עִנְיָן זֶה מִתְעוֹרֵר בְּכָל שָׁנָה בֶּעָשׂוֹר לְחֹדֶשׁ נִיסָן, וְנַפְקָא מִינָהּ שֶׁאִם הָעִנְיָן כֵּן שֶׁבְּכָל שָׁנָה בֶּעָשׂוֹר לְחֹדֶשׁ נִיסָן חוֹזֵר לִהְיוֹת כְּמוֹ שֶׁהָיָה בְּאוֹתָהּ שָׁנָה אֵין לְכַוֵּן בְּאוֹתָם הַחֲמִשָּׁה יָמִים סֵדֶר הַכַּוָּנוֹת דִּקְרִיאַת שְׁמַע וְגַם כַּוָּנוֹת הָעֲמִידָה דְּשַׁחֲרִית רַק מִבְּאַהֲבָה וָאֵילָךְ, וְכֵן בְּמִנְחָה וְעַרְבִית, וְיֵשׁ כַּמָּה פְּרָטֵי כַּוָּנוֹת שֶׁצָּרִיךְ לְכַוֵּן וְצָרִיךְ הַמְּכַוֵּן לִתֵּן דַּעְתּוֹ בָּזֶה מַה שֶּׁצָּרִיךְ לְכַוֵּן וּמַה שֶּׁאֵין צָרִיךְ. וְאִם אֵין הָעִנְיָן כֵּן שֶׁאֵינוֹ חוֹזֵר לִהְיוֹת בְּכָל שָׁנָה כָּךְ הֲרֵי הֵם כִּשְׁאָר הַיָּמִים, כִּי יֵשׁ לוֹמַר הוֹאִיל וְנִתְבַּטֵּל קָרְבַּן פֶּסַח בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים וְלֹא הִתְקִינוּ לָנוּ רַזַ”ל שׁוּם מַעֲשֵׂה מִצְוָה בִּמְקוֹמוֹ. וְרוֹאִים שֶׁמִּיּוֹם י’ נִיסָן נִשְׁלְמָה הַנְּסִירָה בִּיצִיאַת מִצְרַיִם, וְכָךְ מִתְעוֹרֵר בְּכָל שָׁנָה וּבִפְרָט בַּגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה, שֶׁבַּיּוֹם הַזֶּה מִסְתַּיֶּמֶת הַנְּסִירָה בְּסוֹד הַהֲכָנָה לַיִּחוּד שֶׁל פָּנִים בְּפָנִים שֶׁיִּהְיֶה בְּלֵיל פֶּסַח וּבִפְרָט בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת.

 

גּ’וֹ בַּיְדֶ”ן נִרְמָז בַּכָּתוּב “אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה”.

כָּתוּב (במדבר לג, מד) “וַיִּסְעוּ מֵאֹבֹת וַיַּחֲנוּ בְּעִיֵּי הָעֲבָרִים בִּגְבוּל מוֹאָב: וַיִּסְעוּ מֵעִיִּים וַיַּחֲנוּ בְּדִיבֹן גָּד”. שָׁמַעְתִּי מֵהרה”ג ר’ יוֹאֵל טַיְטֶלְבּוֹיְם שליט”א שֶׁעִיֵּי הָעֲבָרִים בְּגִימַטְרִיָּא דֹּנַלְד טְרַאמְפְּ, וּמִשָּׁם נָסְעוּ לְדִיבֹן גָּד אוֹתִיּוֹת ג’ בַּיְדֶ”ן. וּכְפִי שֶׁמְּבָאֵר רַשִּׁ”י: עִיֵּי הָעֲבָרִים לְשׁוֹן חֳרָבוֹת כְּמוֹ “שָׂמוּ אֶת יְרוּשָׁלַיִם לְעִיִּים”, וּטְרַאמְפְּ הוּא קְלִפָּה שֶׁל מַלְכוּת בֵּית דָּוִד שֶׁיּוֹנֶקֶת מֵעִיֵּי הָעֲבָרִים בִּגְבוּל מוֹאָב הַיְנוּ הַחֻרְבּוֹת שֶׁל הָעֲבָרִים שֶׁנִּמְצָאִים בִּגְבוּל מוֹאָב שֶׁשָּׁם נוֹלַד מָשִׁיחַ. וּמִשָּׁם נוֹסְעִים לְדִיבֹן גָּד אוֹתִיּוֹת ג’ בַּיְדֶ”ן. וּכְפִי שֶׁמְּתַרְגֵּם יוֹנָתָן דִּיבוֹן בֵּית מַזָּלָא. שֶׁיָּרוּם מַזָּלָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְנִזְכֶּה לַגְּאֻלָּה. וְכֵן דָּוִד בֶּן יִשַׁי וְאֵלִיָּהוּ שֶׁבָּא מִשֵּׁבֶט גָּד נִרְמָזִים בְּדִיבֹן גָּד. 

מוּבָא בַּגְּרָ”א (‘אדרת אליהו’ במדבר כ, א) מִשֶּׁעָבְרוּ מִדְּרוֹם מוֹאָב הוּא אוֹבוֹת אַחֲרוֹן הַמַּסָּע בִּדְרוֹמִית מִזְרָחִית, בָּאוּ לְמִזְרַח מוֹאָב וְהוּא עִיֵּי הָעֲבָרִים, וּמִשָּׁם לְנַחַל זָרֶד וְהוּא לְמִזְרַח מוֹאָב, וְהִרְחִיב גָּד גְּבוּלוֹ שֶׁנָּטַל אַחַר רְאוּבֵן אֶרֶץ יַעְזֵר וְגִלְעָד וְכוּ’ עַד נַחַל זָרֶד, וְלוֹ אַרְבָּעָה שֵׁמוֹת. נַחַל זָרֶד דְּכָאן, וּבְפָרָשַׁת מַסְעֵי נִקְרָא דִּיבֹן גָּד, וְגַם נִקְרָא בַּשִּׁירָה מַתָּנָה, וּבְסֵפֶר מִלְחָמוֹת נִקְרָא וָהֵב. וּלְפִי שֶׁמִּשָּׁם הַתְחָלַת נַחֲלַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל נִקְרָא מַתָּנָה, וְכֵן וָהֵב. וְשָׁם אֵצֶל נַחַל זָרֶד תַּמּוּ כָּל אַנְשֵׁי דּוֹר הַמִּדְבָּר, כִּי שָׁם הַתְחָלַת גְּבוּל יִשְׂרָאֵל, וְהֵם לֹא יָכְלוּ לִרְאוֹת אֲפִלּוּ פֵּרוֹתֶיהָ. וְרוֹאִים שֶׁדִּיבוֹן גָּד הוּא הַמָּקוֹם שֶׁכָּלוּ מֵתֵי מִדְבָּר וּמִשָּׁם הַתְחָלַת נַחֲלַת יִשְׂרָאֵל שֶׁיָּרְשׁוּ שֵׁבֶט גָּד מֵעֵבֶר הַיַּרְדֵּן. הַמָּקוֹם נִקְרָא גַּם נַחַל זָרֶד וְגַם מַתָּנָה וְגַם וָהֵב. וְכֵן מוּבָא בְּ’רַבֵּנוּ בַּחְיֵי’ (במדבר לב, ג) וְזֶהוּ בֵּאוּר הַכָּתוּב “עֲטָרוֹת וְדִיבֹן וְיַעְזֵר וְנִמְרָה וְחֶשְׁבּוֹן וְאֶלְעָלֵה וּשְׂבָם וּנְבוֹ וּבְעֹן”. דִּיבֹן הוּא הַנָּהָר הַיּוֹצֵא מֵעֵדֶן שֶׁאֵינוֹ פּוֹסֵק, לְשׁוֹן “הִכָּה צוּר וַיָּזוּבוּ מַיִם”, וְיֵשׁ בּוֹ רֶמֶז לַשִּׁבְעִים וּשְׁתַּיִם שֵׁמוֹת, “וְדִיבֹן” כְּתִיב. “וְדִיבֹן” בְּגִימַטְרִיָּא שִׁבְעִים וּשְׁתַּיִם. וְרוֹאִים שֶׁדִּיבֹן גָּד קָשׁוּר עִם שֵׁם ע”ב שֶׁמִּמֶּנּוּ הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה. וְכֵן כָּתוּב (במדבר כא, יד) “עַל כֵּן יֵאָמַר בְּסֵפֶר מִלְחֲמֹת יְהֹוָ”ה אֶת וָהֵב בְּסוּפָה” וְרוֹאִים רֶמֶז עַל הַמִּלְחָמָה הָאַחֲרוֹנָה שֶׁתִּהְיֶה בַּסּוֹף בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, שֶׁקְּשׁוּרָה עִם הַמָּקוֹם “וָהֵב” שֶׁהוּא דִּיבֹן גָּד בְּגִימַטְרִיָּא גּוֹג וּמָגוֹג עִם הַמִּלִּים וְהַכּוֹלֵל, וְנִרְמָז בּוֹ גּוֹ בַּיְדֶן. וְכֵן מוּבָא בַּ’מְגַלֵּה עֲמֻקּוֹת’ (חקת) “עַל כֵּן יֵאָמַר בְּסֵפֶר מִלְחֲמֹת יְ”יָ” עַל סוֹד הַמִּלְחָמָה שֶׁתִּהְיֶה לֶעָתִיד לָבוֹא “יְ”יָ יִלָּחֵם לָכֶם”, “וְנִשְׂגָּב יְ”יָ לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא”, וְשֵׁם שֶׁל אֱלֹקִים לֹא יִהְיֶה בְּאוֹתוֹ זְמַן, וְיָסֵר מֵעָלֵינוּ אֶת הַנָּחָ”שׁ “אֶת וָהֵב בְּסוּפָה”. וְהוֹסִיף הרה”ג ר’ אַבְרָהָם הִירְשׁ שליט”א שֶׁבַּיְדֶ”ן נִרְמָז בַּכָּתוּב “אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה” בְּגִימַטְרִיָּא תשפ”א. וְכֵן הַלָּשׁוֹן שֶׁנֶּאֶמְרָה בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת עַל הַגְּאֻלָּה “בַּיּוֹם הַהוּא” נֶאֶמְרָה בַּפָּסוּק שם: “אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה: תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו”. וּכְפִי שֶׁמּוּבָא בַּ’חֲתַם סוֹפֵר’ עַל הַתּוֹרָה (בחוקתי) “וְאָפוּ עֶשֶׂר נָשִׁים לַחְמְכֶם בְּתַנּוּר אֶחָד” הִנֵּה י’ פְּעָמִים לֶחֶם גִּימַטְרִיָּא תש”ף, הוּא רֶמֶז כִּי א’ עִם תש”ף הוּא אוֹתִיּוֹת אַשְׁפֹּ”ת, כִּי “מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן”, אִם הִיא בְּתַכְלִית הַהַשְׁפָּלָה בְּחִינַת אַשְׁפֹּת, אָז יָרִים קֶרֶן לְעַמּוֹ, מִשּׁוּם כֵּן בְּתַנּוּר גִּימַטְרִיָּא תֵּן אוֹר, אוֹר בְּגִימַטְרִיָּא רָז, אָז יְרוֹמֵם קֶרֶן לְעַמּוֹ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ אָמֵן. וְרוֹאִים שֶׁשְּׁנַת תש”פ הִיא סוֹד עֶשֶׂר פְּעָמִים לֶחֶ”ם שֶׁנִּרְמָז בַּכָּתוּב “וְאָפוּ עֶשֶׂר נָשִׁים לַחְמְכֶם בְּתַנּוּר אֶחָד” וְאִם נוֹסִיף לָזֶה עוֹד אֶחָד שֶׁנִּרְמָז “בְּתַנּוּר אֶחָד” נַגִּיעַ לְמִסְפַּר תשפ”א שֶׁהוּא סוֹד הַקֵּץ שֶׁנִּרְמָז בַּכָּתוּב “מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן”, מִתשפ”א יָרִים אֶבְיוֹן. וּמַמְשִׁיךְ הַכָּתוּב שָׁם: (תהילים קיג, ז) “מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן: לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ”. וְכֵן הַכָּתוּב שֶׁמְּרַמֵּז עַל הַמְתָּקַת הַדִּינִים שֶׁיִּשָּׁאֲרוּ בַּשָּׁמַיִם וְלֹא יֵרְדוּ לָאָרֶץ: (תהלים קיט, פט) “לְעוֹלָם הוי“ה דְּבָרְךָ נִצָּב בַּשָּׁמָיִם” ר”ת בַּיְדֶ”ן.

 

הַפִּגּוּעַ שֶׁעָשׂוּ הָאִירַנִּים בִּשְׁפִיכַת הַזֶּפֶת לְאֹרֶךְ חוֹפֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.

בְּיוֹם ו’ בַּאֲדָר תשפ”א שֶׁהֵבֵאנוּ בַּצְּפָנִים שֶׁיּוֹם זֶה מְסֻגָּל לְהַתְחָלַת מִלְחֶמֶת גּוֹג וּמָגוֹג, עָשׂוּ הָאִירַנִּים פִּגּוּעַ בְּחוֹפֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כְּשֶׁשָּׁלְחוּ אֳנִיָּה שֶׁשָּׁפְכָה נֵפְטְ וְזֶפֶת לְאֹרֶךְ הַחוֹפִים וְזִהֲמָה אוֹתָם בְּאֹפֶן שֶׁאִי אֶפְשָׁר הָיָה לְהִתְרַחֵץ בַּיָּם לְכָל אֹרֶךְ אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. אָמְרוּ שֶׁיִּקַּח זְמַן רַב לְנַקּוֹת זֹאת, וְחוֹשְׁשִׁים מִזִּהוּם הַמַּיִם וְעוֹד, ה’ יְרַחֵם. וְאִם נְעַיֵּן בְּמַפֶּלֶת עֵשָׂו מַשְׁמַע שֶׁכָּל הָאֵזוֹר שֶׁל הַמִּפְרָץ הַפַּרְסִי יֵהָפֵךְ לְזֶפֶת בּוֹעֵר: (ישעי’ פרק לד) “כִּי זֶבַח לַה’ בְּבָצְרָה וְטֶבַח גָּדוֹל בְּאֶרֶץ אֱדוֹם וְגוֹ’, כִּי יוֹם נָקָם לַה’ שְׁנַת שִׁלּוּמִים לְרִיב צִיּוֹן: וְנֶהֶפְכוּ נְחָלֶיהָ לְזֶפֶת וַעֲפָרָהּ לְגָפְרִית וְהָיְתָה אַרְצָהּ לְזֶפֶת בֹּעֵרָה: לַיְלָה וְיוֹמָם לֹא תִכְבֶּה לְעוֹלָם יַעֲלֶה עֲשָׁנָהּ מִדּוֹר לָדוֹר תֶּחֱרָב לְנֵצַח נְצָחִים אֵין עֹבֵר בָּהּ”. וְרוֹאִים שֶׁהַזֶּפֶת תַּלְקֶה אֶת הַמַּיִם: “וְנֶהֶפְכוּ נְחָלֶיהָ לְזֶפֶת”, וְיִתָּכֵן שֶׁהֵם מַרְגִּישִׁים מָה עוֹמֵד לָבוֹא אֲלֵיהֶם, לָכֵן הֵם מְנַסִּים לִפְגֹּעַ בָּנוּ בְּאוֹתָהּ צוּרָה. וְכֵן זֶפֶת עִם הָאוֹתִיּוֹת בְּגִימַטְרִיָּא יֶפֶת. הַשֹּׁרֶשׁ שֶׁל גּוֹג וּמָגוֹג. וְכֵן הָאוֹתִיּוֹת זֶפֶ”ת בָּאוֹת אַחֲרֵי אוֹתִיּוֹת עֵשָׂ”ו שֶׁזֶּה מַה שֶּׁבָּא אַחֲרָיו, הַיְינוּ מַה שֶּׁיִּשָּׁאֵר מִמֶּנּוּ, וְלָכֵן כְּשֶׁהָיָה מֹשֶׁה בַּתֵּבָה בַּיְּאוֹר, צִפְּתָה יוֹכֶבֶד אֶת הַתֵּבָה בְּזֶפֶת מִבַּחוּץ וּבְחֹמֶר מִבִּפְנִים, כִּי הָאוֹתִיּוֹת חֹמֶ”ר בָּאוֹת לִפְנֵי אוֹתִיּוֹת שָׂטָ”ן, וְהָאוֹתִיּוֹת זֶפֶ”ת בָּאוֹת אַחֲרֵי אוֹתִיּוֹת עֵשָׂ”ו. לָכֵן הֵם הֵגֵנוּ עַל מֹשֶׁה בַּתֵּבָה, הַיְינוּ הַחֹמֶ”ר הֵגֵן בִּגְלַל שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַשָּׂטָ”ן בָּאוֹתִיּוֹת שֶׁלְּפָנָיו, וְהַזֶּפֶ”ת הֵגֵנָה מִשּׁוּם שֶׁהִיא מְאַיֶּמֶת עַל עֵשָׂ”ו וֶאֱדוֹם וּמַזְכִּירָה לָהֶם שֶׁאִם הֵם יַזִּיקוּ לְמֹשֶׁה הֵם יִתְהַפְּכוּ לְזֶפֶת בּוֹעֶרֶת. וְכֵן מֹשֶׁה הָיָה בְּתֵבַת גֹּמֶא בְּגִימַטְרִיָּא דָּם, לְאַיֵּם עַל אֵלּוּ שֶׁבָּאִים לְהַזִּיק לוֹ מֵהַ“חֶרֶב לַה’ מָלְאָה דָם”. וְכֵן זֶפֶת בּוֹעֵרָה עִם הָאוֹתִיּוֹת וְהַמִּלִּים וְהַכּוֹלֵל בְּגִימַטְרִיָּא תשפ”א שֶׁאָז נִזְכֶּה לָזֶה. וְכֵן חֹמֶ”ר זֶפֶ”ת גְּאוּלָה בְּגִימַטְרִיָּא תשפ”א. וְכֵן חֹמֶר זֶפֶת בְּגִימַטְרִיָּא אֶנֶרְגִיָּה אֲטוֹמִית הַשֵּׁם שֶׁהִשְׁתַּלְשֵׁל לְמַה שֶּׁצָּפוּי בְּמִלְחֶמֶת גּוֹג וּמָגוֹג לַהֲפֹךְ אֶת אֱדוֹם לְזֶפֶת בּוֹעֵרָה כְּשֶׁהַקְּדֻשָּׁה תֵּצֵא מִקְּלִפּוֹת הַחֹמֶר וְהַזֶּפֶת. וְכֵן חֹמֶ”ר זֶפֶ”ת נִרְמָזִים בְּמִמְצָא יָחִיד בַּתַּנַ”ךְ בְּאוֹת שְׁנִיָּה בַּפָּסוּק שֶׁמְּדַבֵּר עַל הִתְחַזְּקוּת הַמְבַשֵּׂר אֶת הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה נֶגֶד הַקָּמִים עָלָיו: (נחום ב, א) “הִנֵּה עַל הֶהָרִים רַגְלֵי מְבַשֵּׂר מַשְׁמִיעַ שָׁלוֹם חָגִּי יְהוּדָה חַגַּיִךְ שַׁלְּמִי נְדָרָיִךְ כִּי לֹא יוֹסִיף עוֹד לַעֲבָר בָּךְ בְּלִיַּעַל כֻּלֹּה נִכְרָת: עָלָה מֵפִיץ עַל פָּנַיִךְ נָצוֹר מְצוּרָה צַפֵּה דֶרֶךְ חַזֵּק מָתְנַיִם אַמֵּץ כֹּחַ מְאֹד”. 

וְכֵן שָׁמַעְתִּי מֵהרה”ג ר’ מ. פ. שליט”א שֶׁהַכָּתוּב (שמות ב, ג) “וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת, וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר” מְרַמֵּז עַל שְׁנַת ב’ אֲלָפִים תפ”ז בָּהּ הָיָה חֵטְא מֵי מְרִיבָה שֶׁהָיָה קָשׁוּר עִם מֹשֶׁה בַּתֵּבָה דְּהַמִּצְרִים הָיוּ מְכַשְּׁפִים וְיָדְעוּ כֹּחוֹת הַטֻּמְאָה, וְעַל פִּיהֶם נִסּוּ לִפְעֹל נֶגֶד יִשְׂרָאֵל. לָכֵן גָּזְרוּ לְהַשְׁלִיךְ אֶת הַבָּנִים לַמַּיִם כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא (סוטה יב:), הֱיוֹת שֶׁרָאוּ שֶׁמּוֹשִׁיעָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל עָתִיד לִלְקוֹת בַּמַּיִם, בְּמֵי מְרִיבָה, הַיְינוּ שֶׁיֵּשׁ לוֹ אֵיזוֹ חֻלְשָׁה בַּמַּיִם, וְכָךְ נִסּוּ לְהִלָּחֵם נֶגְדּוֹ. וְכֵן מוּבָא בָּ’אוֹר הַחַיִּים’ (שמות א, כב) שֶׁפַּרְעֹה גָּזַר שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל דַּוְקָא יַשְׁלִיכוּ אֶת הַתִּינוֹקוֹת לַיְאוֹר, וְלִכְאוֹרָה מַדּוּעַ הוּא לֹא גָּזַר שֶׁיִּמְסְרוּ אוֹתָם לַמִּצְרִים וְהַמִּצְרִים יַשְׁלִיכוּ לַיְאוֹר, אוֹ שֶׁהַמִּצְרִים יִקְחוּ בְּכֹחַ וְיַשְׁלִיכוּ. אֶלָּא כֵּיוָן שֶׁרָאוּ שֶׁמּשֶׁה עָתִיד לִלְקוֹת בְּמֵי מְרִיבָה עַל יְדֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לָכֵן גָּזְרוּ שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל יַשְׁלִיכוּ אֶת הַתִּינוֹקוֹת לַיְאוֹר. וּבַיּוֹם שֶׁנּוֹלַד משֶׁה רָאוּ שֶׁבְּאוֹתוֹ יוֹם נוֹלַד מוֹשִׁיעָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְאָז גָּזְרוּ גַּם עַל תִּינוֹקוֹת הַמִּצְרִים שֶׁיֻּשְׁלְכוּ לַיְאוֹר, כַּמּוּבָא בְּרַשִּׁ”י (שמות א, כב), דְּמִלְחַמְתָּם שֶׁל הַמִּצְרִים הָיְתָה הַכֹּל לְפִי מַה שֶּׁחָזוּ בְּכֹחוֹת הַטֻּמְאָה. וְעַמְרָם וְיוֹכֶבֶד יָדְעוּ כָּל זֹאת וְהִתְחַכְּמוּ נֶגְדָּם, וְשָׂמוּ אֶת משֶׁה בַּתֵּבָה עַל הַמַּיִם, כְּדֵי שֶׁהַמִּצְרִים יִרְאוּ בְּכֹחוֹתֵיהֶם שֶׁמּוֹשִׁיעָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל כְּבָר נִמְצָא בַּמַּיִם וְהֻשְׁלַךְ עַל יְדֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיַחְשְׁבוּ שֶׁמְּזִמָּתָם הִצְלִיחָה וְהוּא הֻשְׁלַךְ לַיְאוֹר, וְיַחְדְּלוּ לְחַפֵּשׂ אַחֲרָיו, וְלִרְדֹּף אַחַר כְּלַל יִשְׂרָאֵל בְּעִנְיַן הַבָּנִים. וְכָךְ קָרָה, כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא (סוטה יב:) שֶׁבָּרֶגַע שֶׁמּשֶׁה הוּשַׂם בַּתֵּבָה עַל הַיְאוֹר, בִּטְּלוּ הַמִּצְרִים אֶת גְּזֵרָתָם לְגַמְרֵי כִּי חָשְׁבוּ שֶׁמּוֹשִׁיעָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל הֻשְׁלַךְ לַמַּיִם, וְלֹא רָאוּ שֶׁהָיָה בְּתוֹךְ תֵּבָה. וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ שֶׁהַזֶּפֶ”ת מְסַמֶּלֶת אֶת הָעָרְלָה וְהַקְּלִפּוֹת שֶׁמַּלְבִּישִׁים עַל מֹשֶׁה, לָכֵן הַזֶּפֶת מְרַמֶּזֶת עַל חֵטְא מֵי מְרִיבָה בִּשְׁנַת זפ”ת.

מוּבָא מֵהרה”ג אוּרִי יוּנְגְרַיְיז שליט”א, בְּשֵׁם הַגרמ”מ מִשְּׁקְלוֹב, שֶׁהַחֹמֶר וְהַזֶּפֶת שֶׁהָיוּ בְּתֵבַת משֶׁה הֵם כְּנֶגֶד תרי”ג מִצְווֹת. חֵמָר אוֹתִיּוֹת רמ”ח, כְּנֶגֶד רמ”ח מִצְווֹת עֲשֵׂה, וְזֶפֶת כְּנֶגֶד שס”ה לֹא תַּעֲשֶׂה. דְּשִׁי”ן סָמֶ”ךְ הֵ”א בְּגִימַטְרִיָּא זֶפֶת. וְכֵן מוּבָא שָׁם שֶׁתֵּבַת גֹּמֶא מְרַמֶּזֶת עַל מַתַּן תּוֹרָה בַּיּוֹם הַחֲמִשִּׁים, דְּגוֹמֶא מִסְפָּרוֹ חֲמִשִּׁים. וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ שֶׁכָּאן נִרְמָז סוֹד הַגְּאֻלָּה שֶׁנִּזְכֶּה לְקַיֵּם אֶת כָּל הַתַּרְיָ”ג מִצְוֹת, וְנִזְכֶּה לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה בִּשְׁלֵמוּת.