הכנות אחרונות לקראת הגאולה
 
שְׁנַת 5784 מִתְגַּלָּה בַּהֲפִיכַת אוֹתִיּוֹת הַתּוֹרָה לְמִסְפָּרִים בַּכָּתוּב עַל הֲצָפַת שְׁלִישׁ מֵהָעוֹלָם בְּדוֹר אֱנוֹשׁ | סוד החשמל

שְׁנַת 5784 מִתְגַּלָּה בַּהֲפִיכַת אוֹתִיּוֹת הַתּוֹרָה לְמִסְפָּרִים בַּכָּתוּב עַל הֲצָפַת שְׁלִישׁ מֵהָעוֹלָם בְּדוֹר אֱנוֹשׁ | סוד החשמל

הרה"ג ר' מ. שִׁיפְמַן שליט"א הָפַךְ אֶת מִלּוֹת הַתּוֹרָה לַגִּימַטְרִיָּא שֶׁלָּהֶם, וְסִדֵּר אֶת כָּל הַתּוֹרָה בְּצוּרַת מִסְפָּרִים, הַיְנוּ הַמִּלִּים "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" מוֹפִיעוֹת כַּמִּסְפָּר 91320386 וְכֵן הָלְאָה כָּל מִלּוֹת הַתּוֹרָה, וְהוּא מָצָא שֶׁהַמָּקוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁנּוֹתֵן רֶצֶף סְפָרוֹת 5784 הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ לִבְרִיאַת הָעוֹלָם, מוֹפִיעַ בַּפָּסוּק (בראשית ד, כו) "וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אֱנוֹשׁ אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם יהו"ה". הַמִּלִּים "אֱנוֹשׁ אָז הוּחַל" שֶׁמִּסְפָּרָן 357849 נוֹתֵן אֶת רֶצֶף הַסְּפָרוֹת 5784 בְּתוֹךְ מִסְפַּר 39 שֶׁמְּסַמֵּל 39 מַלְקוֹת וּ39 קְלָלוֹת שֶׁנִּתְקַלְּלוּ בָּהֶן אָדָם וְחַוָּה וְהַנָּחָשׁ וְהָאֲדָמָה וְכוּ'. וְהַמִּלָּה אֱנוֹשׁ בְּגִימַטְרִיָּא מָשִׁיחַ. בַּפָּסוּק הַזֶּה יֵשׁ 45 אוֹתִיּוֹת כְּמִנְיַן גְּאוּלָ"ה וְ14 מִלִּים כְּמִנְיַן דָּוִ"ד. הַמִּלָּה אֱנוֹשׁ הִיא הַמִּלָּה הָ1445 מִתְּחִלַּת הַתּוֹרָה וְהַמִּסְפָּר הַזֶּה מֻרְכָּב מֵ45 וְ14. וְכֵן הַמִּלָּה "אֱנוֹשׁ" מִסּוֹף פָּרָשַׁת בְּרֵאשִׁית הִיא הַמִּלָּה הָ487 שֶׁהוּא הִפּוּךְ הַסְּפָרוֹת 784 שְׁנַת תשפ"ד, וְהַסְּפָרוֹת הֲפוּכוֹת כִּי זֶה מֵהַצַּד הֶהָפוּךְ; מִסּוֹף הַפָּרָשָׁה לִתְחִלָּתָהּ. וּכְפִי שֶׁמָּצִינוּ בַּמִּדְרָשׁ שֶׁהַפָּסוּק הַזֶּה מְדַבֵּר עַל חֻרְבַּן שְׁלִישׁ הָעוֹלָם בְּדוֹר אֱנוֹשׁ, דּוֹמֶה לְמַה שֶּׁעָתִיד לִהְיוֹת בַּגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה בְּיוֹם נָקָם: (תנחומא נח, יח) עָמְדוּ דּוֹרוֹ שֶׁל אֱנוֹשׁ קָרְאוּ שְׁמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לַעֲבוֹדַת עַכּוּ"ם שֶׁנֶּאֱמַר "אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם וְגוֹ'", וְהקב"ה קָרָא יַם אוֹקְיָנוּס וְהֵצִיף שְׁלִישׁוֹ שֶׁל עוֹלָם שֶׁנֶּאֱמַר "הַקּוֹרֵא לְמֵי הַיָּם וַיִּשְׁפְּכֵם עַל פְּנֵי הָאָרֶץ לַה' שְׁמוֹ". הַמִּלִּים "אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם יהו"ה" מַקְבִּילוֹת לַכָּתוּב עַל הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה: (צפניה ג, ט) "אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם יהו"ה".

לְפִי הָאֲרִיזַ"ל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁנּוֹלְדוּ בְּמִצְרַיִם הָיוּ גִלְגּוּל שֶׁל אַרְבָּעָה דוֹרוֹת: דּוֹר אֱנוֹשׁ, דּוֹר הַמַּבּוּל, דּוֹר הַפַּלָּגָה, דּוֹר סְדוֹם.‏ וּכְפִי שֶׁמּוּבָא בְּסֵפֶר 'מְגַלֶּה עֲמֻקּוֹת' (ואתחנן רלו) יָדוּעַ שֶׁמִּקִּלְקוּל אָדָם הָרִאשׁוֹן נִתְקַלְקְלוּ ד' דּוֹרוֹת פָּגְמוּ בְּד' אוֹתִיּוֹת שֵׁם שֶׁל הוי"ה, וְהֵם דּוֹר אֱנוֹשׁ, וְדוֹר הַמַּבּוּל, וְדוֹר הַפַּלָּגָה, וְדוֹר שֶׁל סְדוֹם, הֵן הֵן ד' שְׁלֵיבוֹת שֶׁרָאָה יַעֲקֹב בְּמַרְאֵה הַסֻּלָּם, נִרְמָזִין בָּר"ת 'הִנֵּה 'סֻּלָּם 'מֻצָּב 'אַרְצָה, תִּסְתַּכֵּל בְּרָאשֵׁי אֶתְוָון 'הַפַּלָּגָה 'סְדוֹם 'מַבּוּל 'אֱנוֹשׁ, וְאֵלּוּ הַד' דּוֹרוֹת נִתְגַּלְגְּלוּ לְמִצְרַיִם, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב בְּסֵפֶר הַפַּרְדֵּס בְּשַׁעַר הַשְּׁעָרִים שֶׁעֲבוּר דּוֹר הַמַּבּוּל אִתְּמַר "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ", וְאַנְשֵׁי סְדוֹם מֵתוּ בַּחֹשֶׁךְ בְּג' יְמֵי אֲפֵלָה, וְעַל דּוֹר הַפַּלָּגָה אִתְּמַר "וַיָּפֶץ הָעָם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם לְקשֵׁשׁ קַשׁ לַתֶּבֶן", וְזֶה סוֹד ד' לְשׁוֹנוֹת שֶׁל גְּאֻלָּה שֶׁאָמַר הקב"ה לְמֹשֶׁה לְהוֹצִיא מֵעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת יָקָר מִזּוֹלֵל, וְנִרְמָז בְּרָאשֶׁי אֶתְוָון 'הוֹצֵאתִי 'אֶתְכֶם 'מִתַּחַת 'סִבְלוֹת 'מִצְרַיִם, 'הַפַּלָּגָה 'אֱנוֹשׁ 'מַבּוּל 'סְדוֹם. וּמֹשֶׁה עָלָיו מוּטֶלֶת קֻפָּה שֶׁל שְׁרָצִים אֵלּוּ לְתַקְּנָן, וְהוּא נָטַל שְׂכַר כֻּלָּם, וְלָכֵן כְּנֶגֶד דּוֹר הַמַּבּוּל "מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ". כְּנֶגֶד דּוֹר אֱנוֹשׁ הוּא תִּקֵּן עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל אֱנוֹשׁ. כְּנֶגֶד אֲנָשִׁים שֶׁל סְדוֹם "הִכּוּ בַּסַּנְוֵרִים" וְאֶצְלוֹ נִתְמַלֵּא כָּל הַבַּיִת אוֹרָה, וְהִנֵּה דָּוִד כָּל מַה שֶּׁאָמַר לֹא בְּעַד עַצְמוֹ אָמַר אֶלָּא כְּנֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל "בְּדִמְעָתִי עַרְשִׂי אַמְסֶה" לְתַקֵּן ד' קִלְקוּלִים אֵלּוּ נוֹטָרִיקוֹן אַמְסֶ"ה 'אֱנוֹשׁ 'מַבּוּל 'סְדוֹם 'הַפַּלָּגָה. לְפִי זֶה יוֹצֵא שֶׁהַפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה שֶׁנִּשְׁמוֹת כָּל כְּלַל יִשְׂרָאֵל יָרְדוּ לָעוֹלָם הָיָה בְּדוֹר אֱנוֹשׁ, וְלָכֵן "אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם ה'", שֶׁחִפְּשׂוּ אֶת ה' וְלָקְחוּ אֶת הַקְּרִיאָה בְּשֵׁם ה' לְצַד הַקְּלִפָּה וְעָבְדוּ עֲבוֹדָה זָרָה. לָכֵן קָשׁוּר הַפָּסוּק הַזֶּה עִם הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה דְּנָעוֹץ תְּחִלָּתָן בְּסוֹפָן. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'עֶרְכֵּי הַקֹּדֶשׁ' (ערך ערבים) שֶׁבְּדוֹר אֱנוֹשׁ עָשֹוּ אֶת הָעֲנָנִים לַעֲבוֹדָה זָרָה כְּמוֹ הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ, וְהִשְׁתַּחֲווּ לַאֲבַק רַגְלֵיהֶם בִּגְלַל הַקֶּשֶׁר שֶׁל הָאֲבַק לַעֲנָנִים. וְרוֹאִים קֶשֶׁר לַמָּשִׁיחַ שֶׁמַּגִּיעַ עִם עַנְנֵי שְׁמַיָּא.

יֶרֶק הַסֶּלֶארִי דּוֹמֶה לְעַצְמוֹת גּוּף הָאָדָם וְלָכֵן לוֹקְחִים מִמֶּנּוּ לַכַּרְפַּס.

מוּבָא בְּ'שַׁעַר הַכַּוָּנוֹת' לְהָאֲרִיזַ"ל (פסח ח"א ע' קסז) שֶׁכַּרְפַּס הוּא בִּבְחִינַת דִּין קָשֶׁה, וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'אֱמוּנַת עִתֶּיךָ' (מועדים ע' י) שֶׁכַּרְפַּס אוֹתִיּוֹת ס' פָּרֶךְ, וַחֲרֹסֶת אוֹתִיּוֹת ס' חֵרוּת. נִרְאֶה לְבָאֵר מַדּוּעַ מִשְׁתַּמְּשִׁים לַכַּרְפַּס בְּיֶרֶק הַסֶּלֶארִי; עַל פִּי מַה שֶׁשָּׁמַעְתִּי שֶׁיֶּרֶק הַסֶּלֶארִי יֵשׁ לוֹ צוּרָה שֶׁל עַצְמוֹת הָאָדָם, וְהוּא גַם בָּרִיא לָעֲצָמוֹת, וְכֵיוָן שֶׁהַכַּרְפַּס הוּא כְּנֶגֶד סָמֶךְ פֶּרֶךְ, וַעֲבוֹדַת פֶּרֶךְ מְפָרֶכֶת מְשַׁבֶּרֶת עַצְמוֹתָיו שֶׁל אָדָם, לָכֵן אוֹכְלִים סֶלֶארִי שֶׁמַּזְכִּיר אֶת הָעֲצָמוֹת וּמְרַפֵּא אוֹתָן. וּכְפִי שֶׁמּוּבָא בְּפֵרוּשׁ הָרמ"ז עַל הַזֹּהַר (שמות) אִיּוֹב יָעַץ לְפַרְעֹה שֶׁיִּשְׁלֹט רַק עַל הַחִיצוֹנִיּוּת דְּיִשְׂרָאֵל בַּעֲבוֹדַת פֶּרֶךְ שֶׁשּׁוֹבֶרֶת עַד הָעֲצָמוֹת וְגַם מְיַגַּעַת אֶת מֹחַ הָעֲצָמוֹת. וּמָצִינוּ בְּמַסֶּכֶת כַּלָּה שֶׁרַבִּי פַּרְנָךְ מַזְכִּיר אֶת הָעֲצָמוֹת: (פ"ג) אָמַר רַבִּי יִצְחָק בַּר פַּרְנָךְ כָּל עֲוֹנוֹת אָדָם חֲקוּקִים לוֹ עַל עַצְמוֹתָיו.

הַ'בַּעַל הַטּוּרִים' שׁוֹאֵל (בראשית נ, כה) מַדּוּעַ הִשְׁבִּיעַ יוֹסֵף אֶת כָּל יִשְׂרָאֵל לְהַעֲלָאַת עַצְמוֹתָיו וְלֹא הִשְׁבִּיעַ רַק אֶת בָּנָיו, כְּמוֹ שְׁאָר הַשְּׁבָטִים, וּמְיַשֵּׁב עַל פִּי הַגְּמָרָא (סוטה יג:) אָמַר ר' חָמָא בַּר חֲנִינָא מִשְּׁכֶם גְּנָבוּהוּ וְלִשְׁכֶם נַחֲזִיר אֲבֵדָתוֹ, הַיְינוּ שֶׁקְּבוּרַת יוֹסֵף בִּשְׁכֶם הָיְתָה תִּקּוּן עַל מְכִירַת יוֹסֵף, וְלָכֵן כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיוּ צְרִיכִים לְהִשְׁתַּתֵּף בָּזֶה. וְכֵן מָצִינוּ בַּמִּדְרָשׁ (ב"ר צז, ו) עַל הַכָּתוּב (בראשית מח, כב) "וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ" שֶׁיַּעֲקֹב נָתַן לְיוֹסֵף אֶת הָעִיר שְׁכֶם, וְנִרְאֶה דְּבָזֶה שֶׁהָאַחִים הִסְכִּימוּ עִם הַמַּתָּנָה הַזֹּאת וְקָבְרוּ אוֹתוֹ בִּשְׁכֶם וְלֹא קִנְאוּ בְּיוֹסֵף כְּמוֹ בְּמַתְּנַת הַכְּתֹנֶת פַּסִּים, הָיָה כָּאן תִּקּוּן מֻשְׁלָם לְכָל שֹׁרֶשׁ מְכִירַת יוֹסֵף שֶׁהִתְחִילָה בְּקִנְאַת הָאַחִים. עַיֵּן בַּמהרש"א (סוטה יג:) שֶׁמִּתְקַשֶּׁה מַדּוּעַ רַשִּׁ"י (בראשית מח, כב), מְבָאֵר שֶׁיּוֹסֵף נִקְבַּר בִּשְׁכֶם בִּגְלַל שֶׁיַּעֲקֹב נָתַן לוֹ אֶת שְׁכֶם, וְרַשִּׁ"י אֵינוֹ מַזְכִּיר אֶת טַעַם הַגְּמָרָא שֶׁהָיָה כָּאן תִּקּוּן לִמְכִירַת יוֹסֵף, וּלְפִי דְּבָרֵינוּ מְיֻשָּׁב שֶׁהַכֹּל טַעַם אֶחָד. וְלָכֵן אוֹמֵר הַ'בֶּן אִישׁ חַי' (שנה ראשונה צו לב) שֶׁאֲכִילַת כַּרְפַּס מְתַקֶּנֶת אֶת מְכִירַת יוֹסֵף וְאֶת טְבִילַת הַכְּתֹנֶת פַּסִּים בְּדָם. כַּר הוּא לְשׁוֹן מְכִירָה, וּפַס הוּא לְשׁוֹן פַּסִּים. דְּכֵיוָן שֶׁבְּכָל שָׁנָה יֵשׁ בְּחִינָה שֶׁל יְצִיאַת מִצְרַיִם מֵחָדָשׁ, כַּמּוּבָא בַּמִּשְׁנָה (פסחים קטז:) בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם, צָרִיךְ גַּם לַעֲשׂוֹת מֵחָדָשׁ תִּקּוּן לִמְכִירַת יוֹסֵף. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'נְהוֹרָא דְּיוֹסֵף' שֶׁכַּרְפַּס בְּגִימַטְרִיָּא שְׁכֶם. שֶׁמִּשָּׁם גְּנָבוּהוּ. וְכֵן מוּבָא בְּ'לִקּוּטֵי הֲלָכוֹת' לְהָר"נ מִבְּרֶסְלַב (ראש חודש ג, ט) שֶׁמְּקַשֵּׁר אֶת הַכַּרְפַּס לִכְתֹנֶת פַּסִּים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "חוּר כַּרְפַּס וּתְכֵלֶת", דְּהַכַּרְפַּס הוּא בְּחִינַת בֶּגֶד. וְכֵן מָצִינוּ בַּגְּמָרָא (מגילה יב.) "חוּר כַּרְפַּס וּתְכֵלֶת" אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בַּר חֲנִינָא כָּרִים שֶׁל פַּסִּים, וְהָיוּ עֲשׂוּיִים מִמֵילָת. וְרוֹאִים שֶׁהַכַּרְפַּס הוּא כְּלֵי מִילַת שֶׁזֶּה הַכְּתֹנֶת פַּסִּים. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' מ. שִׁיפְמַן שליט"א שֶׁגַּם הַחֲרוֹסֶ"ת נִרְמֶזֶת בְּהֶמְשֵׁךְ הַפָּסוּק: "וְדַר וְסֹחָרֶת". וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ דִּכְשֵׁם שֶׁהַתִּקּוּן לִמְכִירַת יוֹסֵף הָיָה כְּשֶׁלָּקְחוּ אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף לַהֲבִיאוֹ לִקְבוּרָה בִּשְׁכֶם שֶׁשָּׁם מְכָרוּהוּ, כָּךְ אֲכִילַת הַכַּרְפַּס שֶׁמְּרַמֶּזֶת עַל עַצְמוֹת יוֹסֵף וְעַל הַבֶּגֶד שֶׁל כְּתֹנֶת פַּסִּים שֶׁמְּכַסָּה אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף עוֹשָׂה אֶת הַתִּקּוּן לִמְכִירַת יוֹסֵף. וְלָכֵן אוֹמֶרֶת הַמִּשְׁנָה 'בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם' עַצְמוֹ מְרַמֵּז עַל "עֶצֶם" שֶׁנֶּאֱמַר כַּמָּה פְּעָמִים בִּיצִיאַת מִצְרַיִם: (שמות יב, יז) "כִּי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה הוֹצֵאתִי אֶת צִבְאוֹתֵיכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם", (שם יב, מא) "וַיְהִי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה יָצְאוּ כָּל צִבְאוֹת ה' מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם". (שם יב, נא) "וַיְהִי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה הוֹצִיא ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם עַל צִבְאֹתָם". לְרַמֵּז עַל סוֹד הַתִּקּוּן שֶׁל מְכִירַת יוֹסֵף שֶׁהִתְחִיל בַּעֲבוֹדַת פֶּרֶךְ בְּמִצְרַיִם שֶׁמְּשַׁבֶּרֶת אֶת הָעֲצָמוֹת, וְהִמְשִׁיךְ כְּשֶׁלָּקְחוּ אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף, וּמַמְשִׁיךְ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר כְּשֶׁאוֹכְלִים אֶת הַכַּרְפַּס זֵכֶר לַעֲבוֹדַת פֶּרֶךְ וְכָל אֶחָד רוֹאֶה אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם, וְזֶה שֶׁכָּתוּב (שם יב, מו) "וְעֶצֶם לֹא תִשְׁבְּרוּ בוֹ".

מוּבָא בְּסֵפֶר 'כְּמוֹצֵא שָׁלָל רָב' בְּשֵׁם הַ'בֶּן אִישׁ חַי' שֶׁבְּלֵיל פֶּסַח מַטְבִּילִין שְׁתֵּי פְּעָמִים, אַחַת כְּנֶגֶד טְבִילַת כְּתֹנֶת יוֹסֵף בְּדָם, שֶׁבָּזֶה הִתְחִילָה הַגָּלוּת, וְאַחַת כְּנֶגֶד "וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר בַּסַּף", שֶׁבָּזֶה הִתְחִילָה הַגְּאֻלָּה. טְבִילַת הַכַּרְפַּס מְרַמֶּזֶת עַל תְּחִלַּת הַשִּׁעֲבּוּד בְּפָרֶךְ, וּטְבִילַת הַחֲרוֹסֶת מְרַמֶּזֶת עַל הַיְצִיאָה לְחֵרוּת. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' מ. פ. שֶׁרוֹאִים קֶשֶׁר בֵּין הַכַּרְפַּס לַמָּרוֹר, כִּי בִרְכַּת הַכַּרְפַּס פּוֹטֶרֶת אֶת הַמָּרוֹר, וְיֵשׁ כָּאן רֶמֶז שֶׁהַכַּרְפַּס קָשׁוּר לַעֲבוֹדַת פָּרֶךְ שֶׁנִּרְמֶזֶת בַּמָּרוֹר. וְכֵן הַכַּרְפַּס מְסַמֵּל אֶת מְכִירַת יוֹסֵף, לָכֵן הוּא שֹׁרֶשׁ הַמָּרוֹר, כִּי בִגְלַל מְכִירַת יוֹסֵף הָיָה הַשִּׁעְבּוּד.

הַמָּן הָיָה בְּסוֹד סָלַט יְרָקוֹת שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל קִבְּלוּ בְּכָל בֹּקֶר מֵה'.

מוּבָא בָּ'אִבְּן עֶזְרָא' (במדבר יא, ז) "כְּזֶרַע גַּד" סָמוּךְ כְּמוֹ נֶטַע שַׁעֲשׁוּעִים. "גַּד" יֵשׁ אוֹמְרִים כֻסְבַרְתָּא. רוֹאִים שֶׁהַמָּן הָיָה דּוֹמֶה לְיֶרֶק שֶׁנִּקְרָא כֻּסְבָּרָה. אָמְנָם הַטַּעַם שַׁל הַמָּן הָיָה כְּצַפִּיחִית בִּדְבָשׁ אוֹ לְשַׁד הַשָּׁמֶן, וְהָיָה מֵזִין כְּמוֹ לֶחֶם, אֲבָל הַמְּצִיאוּת הַפְּשׁוּטָה שֶׁל הַמָּן וְצוּרָתוֹ הָיוּ "כְּזֶרַע גָּד לָבָן" שֶׁזֶּה יֶרֶק הַכּוּסְבָּרָה. וְשָׁמַעְתִּי מֵהרה"ג ר' דָּוִד וַיְצְמַן שליט"א שֶׁהָאוֹתִיּוֹת סָלַ"ט יָרָ"ק מוֹפִיעוֹת בְּסִנּוּן יָחִיד בַּתַּנַ"ךְ בַּפָּסוּק שֶׁל לְקִיטַת הַמָּן בַּבֹּקֶר: (שמות טז, יג) "וּבַבֹּקֶר הָיְתָה שִׁכְבַת הַטָּל סָבִיב לַמַּחֲנֶה". וְכֵן אוֹתִיּוֹת יֶרֶ"ק הַכֻּסְבַּרְתָּ"ה נִרְמָז בְּרֶצֶף אוֹתִיּוֹת בַּפָּסוּק שֶׁל הַמָּן שֶׁנִּרְמָז בּוֹ סָלַט יָרָק: "וּבַבֹּקֶר הָיְתָה שִׁכְבַת הַטָּל סָבִיב לַמַּחֲנֶה", אִם נַחֲלִיף שִׁי"ן בְּסָמֶ"ךְ. 

מוּבָא בְּסֵפֶר 'נִפְלָאוֹת מִתּוֹרָתֶךָ' (ערך עדן) בְּשֵׁם רַבֵּנוּ אֶפְרַיִם שֶׁהַכָּתוּב (שמות טז, לא) "וַיִּקְרְאוּ בֵית יִשְׂרָאֵל אֶת שְׁמוֹ מָן וְהוּא כְּזֶרַע גַּד לָבָן" ס"ת עֵדֶ"ן.‏ נִרְאֶה לְבָאֵר אֶת הַקֶּשֶׁר בֵּין זֶרַע גָּד לָבָן שֶׁהוּא סוּג שֶׁל יָרָק לְמַאֲכָלֵי גַן עֵדֶן. דְּמָצִינוּ בַּזֹּהַר (תיקונים מא.) בְּרִית מִילָה לְגַבֵּי הַשְּׁכִינָה נִקְרֵאת גַּד וְסוֹד הַדָּבָר "וְהַמָּן כִּזְרַע גַּד הוּא", בְּאוֹתָהּ יוֹ"ד נַעֲשֵֹית גִּי"ד. וּמַדּוּעַ נִקְרֵאת גַּד מִפְּנֵי שֶׁהִיא כְּלוּלָה מִז' סְפִירוֹת שֶׁעוֹלוֹת לְחֶשְׁבּוֹן גַּד. רוֹאִים שֶׁהַמָּן הָיָה בִּבְחִינַת מָזוֹן מָהוּל שֶׁעָשֹוּ לוֹ בְּרִית מִילָה. עוֹד מָצִינוּ בַּזֹּהַר (שם נד.) "כְּזֶרַע גַּד" זֶה י' טִפָּה לְבָנָה שֶׁבּוֹ נִשְׁלָם גַּד וְנַעֲשֶֹה גִּיד, זֶה הַזֶּרַע שֶׁהוּא יוֹ"ד שֶׁהִיא טִפָּה קְדוֹשָׁה וְזֶהוּ גִּיד צַדִּיק חַ"י עוֹלָמִים. רוֹאִים שֶׁהַמָּן שֶׁהָיָה כְּזֶרַע גַּד, הָיָה בִּבְחִינַת טִפַּת זֶרַע שֶׁבָּא מֵהַגִּיד שֶׁהוּא הַיְסוֹד אַחֲרֵי שֶׁמָּלוּ אוֹתוֹ. וְכֵן מוּבָא בְּרַשִּׁ"י: "מְחֻסְפָּס", מְגֻלֶּה, וְאֵין דּוֹמֶה לוֹ בַּמִּקְרָא וְאוּנְקְלוֹס תִּרְגֵּם מְקַלַּף לְשׁוֹן "מַחְשֹף הַלָּבָן". וְרוֹאִים שֶׁהַמָּן הָיָה בִּבְחִינַת מָזוֹן מָהוּל בְּלִי הָעָרְלָה וְהַמֹּץ הַמִּתְלַבְּשִׁים בָּעוֹלָם הַזֶּה עַל הַתְּבוּאָה. הַמָּזוֹן הַזֶּה הוּא סוֹד הַמָּזוֹן בְּגַן עֵדֶן וְלָכֵן הוּא קָשׁוּר לִירָקוֹת, כִּי גַּן עֵדֶן הוּא בְּסוֹד גַּן יָרָק, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב עַל מִצְרַיִם (דברים יא, י) "לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִוא אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִשָּׁם אֲשֶׁר תִּזְרַע אֶת זַרְעֲךָ וְהִשְׁקִיתָ בְרַגְלְךָ כְּגַן הַיָּרָק".‏ וּמִצְרַיִם נִקְרֵאת בַּתּוֹרָה גַּן ה', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בראשית יג, י) "כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם", וְכֵן מוּבָא בְּלק"ת לְהָאֲרִיזַ"ל (פ' בלק ע' רכב) "עַתָּה יְלַחֲכוּ הַקָּהָל אֶת כָּל סְבִיבֹתֵינוּ כִּלְחֹךְ הַשּׁוֹר אֵת יֶרֶק הַשָּׂדֶה", הוּא לוֹחֵךְ אֶת יֶרֶק קְרִי הַשָּׂדֶה, הֵן הַנְּשָׁמוֹת הַיּוֹצְאִים מִזִּוּוּג עֶלְיוֹן, מֵהַשָּׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ ה'. הַיְנוּ פְּגַם הַיְסוֹד נִקְרָא קֶרִי, וְהַשְׁפָּעַת הַיְסוֹד לִלְקֹט נְשָׁמוֹת לְהוֹלִידָם נִקְרֵאת לְקִיטַת יָרָק הַהֵפֶךְ מִקֶּרִי, וְעַם יִשְׂרָאֵל מְלַקֵּט אֶת הַנְּשָׁמוֹת וְהַנִּיצוֹצוֹת בְּסוֹד לְקִיטַת יְרָקוֹת הַשָּׂדֶה, וְזֶה הַסּוֹד שֶׁל הַמָּן שֶׁבָּא מֵהַשְׁפָּעַת הַיְסוֹד מִגַּן עֵדֶן בְּאוֹתָהּ בְּחִינָה, לָכֵן סָלַט יָרָק נִרְמָז בַּכָּתוּב "סָבִיב לַמַּחֲנֶה" בְּאוֹתָהּ בְּחִינָה שֶׁל "יְלַחֲכוּ הַקָּהָל אֶת כָּל סְבִיבֹתֵינוּ כִּלְחֹךְ הַשּׁוֹר אֵת יֶרֶק הַשָּׂדֶה". וְלָכֵן נִקְרֵאת מִצְרַיִם בַּתּוֹרָה גַּן ה', דְּמִצְרַיִם קְשׁוּרָה לְגַן הַיָּרָק שֶׁל גַּן עֵדֶן שֶׁנִּלְקְטוּ מִמֶּנָּה שִׁשִּׁים רִבּוֹא נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, וּנְשָׁמוֹת אֵלּוּ שֶׁיָּצְאוּ מִמִּצְרַיִם זָכוּ לַמָּן בְּסוֹד יָרָק שֶׁבָּא מִגַּן הַיָּרָק שֶׁל גַּן עֵדֶן. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' דָּוִד וַיְצְמַן שליט"א שֶׁכּוּסְבַּר בְּגִימַטְרִיָּא רפ"ח, כִּי יֶרֶק הַכּוּסְבַּר מְסַמֵּל אֶת בֵּרוּר הָרפ"ח נִיצוֹצוֹת שֶׁנַּעֲשָׂה בִּלְקִיטַת הַנְּשָׁמוֹת שֶׁהָיְתָה בְּמִצְרַיִם. וְכֵן הִשְׁתַּלְשֵׁל בְּיֶרֶק הַכּוּסְבָּרָה שֶׁהוּא טוֹב לְעִכּוּל, דּוֹמֶה לַמָּן שֶׁהָיָה נִבְלָע בִּמְעֵיהֶם וְלֹא הָיוּ בוֹ שׁוּם בְּעָיוֹת עִכּוּל. וְכֵן הִשְׁתַּלְשֵׁל שֶׁכָּל הַמּוּצָרִים שֶׁמֵּהֶם הִשְׁתַּלְשֵׁל לְהָכִין סָלַט יְרָקוֹת: "יֶרֶק מְלָפְפוֹן עַגְבָנִיָּה פִּלְפֵּל בָּצָל מֶלַח שֶׁמֶן" בְּגִימַטְרִיָּא אוֹתִיּוֹת הַסִּנּוּן שֶׁל סָלַ"ט יָרָ"ק: "וּבַבֹּקֶר הָיְתָה שִׁכְבַת הַטָּל סָבִיב".

יֶרֶק הַכּוּסְבָּרָה מְרַמֵּז עַל סְבָרָה טוֹבָה שֶׁיֵּשׁ בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה, וּכְפִי שֶׁאָמְרוּ צַדִּיקִים שֶׁבִּסְבָרָה טוֹבָה אֶפְשָׁר לְהַרְגִּישׁ טַעַם גַּן עֵדֶן. וְכֵן כֻּסְבָּרָה אוֹתִיּוֹת כ"ו סְבָרָ"ה, הַיְנוּ סְבָרָה שֶׁמְּחַבֶּרֶת אֶת הָאָדָם לְשֵׁם יהו"ה שֶׁעוֹלֶה כ"ו. וְכֵן הַכָּתוּב "כְּזֶרַע גָּד לָבָן" בְּגִימַטְרִיָּא שֵׁם שפ"ו כְּמִנְיַן דָּוִד בֶּן יִשַׁי שֶׁבּוֹ תְּלוּיָה הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה, שֶׁאָז הָעוֹלָם יִתְהַפֵּךְ לְגַן עֵדֶן. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' צִיּוֹן דָּוִד סִיבּוֹנִי שליט"א שֶׁכּוּסְבָּרָ"ה אוֹתִיּוֹת ר"ב סוּכָּ"ה, הַיְנוּ דָּוִד הַמֶּלֶךְ שֶׁהוּא הָרַב שֶׁל סֻכַּת דָּוִד הַנּוֹפֶלֶת. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' ל. שִׁטְרִית שליט"א שֶׁהִשְׁתַּלְשֵׁל הַשִּׁמּוּשׁ בְּכוּסְבָּרה לְבַשְּׁלוֹ יַחַד עִם דָּגִים, כִּי זֶרַע גָּד מַתְאִים לְדָג, וְדָגִים הֵם סוֹד סְעֻדַּת הַלִּוְיָתָן לָהּ נִזְכֶּה לֶעָתִיד לָבוֹא. 

סָלַ"ט יָרָ"ק נִרְמָז בְּנוֹטָרִיקוֹן יָחִיד בַּתַּנַ"ךְ בְּאוֹת שְׁנִיָּה בַּכָּתוּב בּוֹ הִתְחִילָה לְהִתְרַקֵּם יְשׁוּעַת יוֹסֵף בְּמִצְרַיִם הַשֹּׁרֶשׁ שֶׁל יְרִידַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִצְרַיִם וְלִקּוּט הַנְּשָׁמוֹת: (בראשית מ, ב) "וַיִּקְצֹף פַּרְעֹה עַל שְׁנֵי סָרִיסָיו עַל שַׂר הַמַּשְׁקִים וְעַל שַׂר הָאוֹפִים: וַיִּתֵּן אֹתָם בְּמִשְׁמַר בֵּית שַׂר הַטַּבָּחִים אֶל בֵּית הַסֹּהַר מְקוֹם אֲשֶׁר יוֹסֵף אָסוּר שָׁם". וְלָכֵן זֶה הִשְׁתַּלְשֵׁל דֶּרֶךְ שַׂר הַמַּשְׁקִים וְשַׂר הָאוֹפִים שֶׁנִּכְנְסוּ לְבֵית הַסֹּהַר עִם יוֹסֵף הַצַּדִּיק לְהָכִין סַלַּטֵי יְרָקוֹת טוֹבִים לִקְרַאת לִקּוּט הַנְּשָׁמוֹת מִגַּן הַיָּרָק שֶׁל גַּן עֵדֶן בְּמִצְרַיִם. וְנִרְמָז גַּם יֶרֶק הַכּוּסְבַּרְתָּ"ה בַּמִּלִּים "בֵּית הַסֹּהַר מְקוֹם" בְּחִלּוּף כַּ"ף בְּקוֹ"ף. 

הָאוֹתִיּוֹת סָלַ"ט פְּרִ"י מוֹפִיעוֹת בְּסִנּוּן יָחִיד בַּתַּנַ"ךְ בַּפָּסוּק: (במדבר יג, ז) "לְמַטֵּה יִשָּׂשׂכָר יִגְאָל בֶּן יוֹסֵף: לְמַטֵּה אֶפְרָיִם הוֹשֵׁעַ בִּן נוּן". דִּכְשֵׁם שֶׁסָּלַט יָרָק נִרְמָז בְּיוֹסֵף כָּךְ הַסָּלַט פְּרִי, כִּי יוֹסֵף וְאֶפְרָיִם הֵם הַיְסוֹד שֶׁמְּקַבֵּל אֶת הַשֶּׁפַע מִכָּל הַסְּפִירוֹת וּמְחַבֵּר אוֹתָם בְּסוֹד סָלָט. וְכֵן הַמִּסְפָּר הַמִּסְתַּתֵּר בֵּין אוֹתִיּוֹת אֶפְרַיִ"ם הוּא 914 כְּמִנְיַן אַחְדּוּת, כִּי הַיְסוֹד מְאַחֵד אֶת כָּל הַסְּפִירוֹת בְּסוֹד סָלָט. וְכֵן שֹׁרֶשׁ הַמִּלָּה אֶפְרַיִם הוּא מִלְּשׁוֹן פְּרִי, דְּאֶפְרַיִם הָיָה הַפְּרִי שֶׁל יוֹסֵף הַיְסוֹד שֶׁמִּמֶּנּוּ שֹׁרֶשׁ הַפְּרִיָּה וּרְבִיָּה. וְכֵן אֶפְרַיִם עַצְמוֹ הָיָה בִּבְחִינַת יְסוֹד שֶׁמַּשְׁפִּיעַ פֵּרוֹת לָעוֹלָם. וְכֵן אֶפְרַיִם בְּגִימַטְרִיָּא אֵשֶׁל שֶׁפֵּרוּשׁוֹ עֵץ

מוּבָא בְּסֵפֶר 'גָּלוּת יִשְׁמָעֵאל' מֵהָרה"ג ר' מָרְדֳּכַי נוֹיגֶרְשַׁל שליט"א שֶׁהַדּוּדָאִים יָצְרוּ קֶשֶׁר בֵּין יוֹסֵף הַשּׁוֹר, לְיִשָּׂשֹכָר הַחֲמוֹר, דְּלֵאָה שָֹכְרָה אֶת יַעֲקֹב עֲבוּר הַדּוּדָאִים וְנוֹלַד יִשָּׂשֹכָר, וּבִזְכוּת הַדּוּדָאִים שֶׁאָכְלָה רָחֵל, נוֹלַד יוֹסֵף. וְרוֹאִים שֶׁפֵּרוֹת הַדּוּדָאִים חִבְּרוּ אֶת יִשָּׂשׂכָר לְיוֹסֵף, כְּמוֹ שֶׁרָאִינוּ אֶת הָאוֹתִיּוֹת סָלַ"ט פְּרִ"י בְּחִבּוּר יִשָּׂשׂכָר וְיוֹסֵף, בַּכָּתוּב עַל נְשִׂיא יִשָּׂשׂכָר שֶׁשְּׁמוֹ "יִגְאָל בֶּן יוֹסֵף".

מָצִינוּ בַּגְּמָרָא (ב"ק יז.) אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי מַאי דִּכְתִיב "אַשְׁרֵיכֶם זוֹרְעֵי עַל כָּל מַיִם מְשַׁלְּחֵי רֶגֶל הַשּׁוֹר וְהַחֲמוֹר" כָּל הָעוֹסֵק בְּתוֹרָה וּבִגְמִילוּת חֲסָדִים זוֹכֶה לְנַחֲלַת שְׁנֵי שְׁבָטִים, שֶׁנֶּאֱמַר "אַשְׁרֵיכֶם זוֹרְעֵי" וְאֵין זְרִיעָה אֶלָּא צְדָקָה שֶׁנֶּאֱמַר זִרְעוּ לָכֶם לִצְדָקָה, וּמְבָאֵר רַשִּׁ"י נַחֲלַת שְׁנֵי שְׁבָטִים יוֹסֵף וִישָּׂשֹכָר, רוֹאִים שֶׁתּוֹרָה וָחֶסֶד מְקַשְּׁרִים לִבְחִינַת שׁוֹר וַחֲמוֹר שֶׁל יוֹסֵף וִישָּׂשֹכָר, דְּתוֹרָה הִיא בְּחִינַת יְסוֹד הַנִּרְמָז בְּשׁוֹר וּבְיוֹסֵף, וּצְדָקָה שַׁיֶּכֶת לַעֲטֶרֶת הַיְסוֹד כִּדְבֵאַרְנוּ בְּמַאֲמַר 'חַשְׁמַל תּוֹרָה', לָכֵן מִי שֶׁעוֹסֵק בְּתוֹרָה וּבִגְמִילוּת חֲסָדִים מִתְקַשֵּׁר לַשּׁוֹר וַחֲמוֹר שֶׁל יוֹסֵף וִישָּׂשֹכָר, וְלָכֵן הַפָּסוּק מְרַמֵּז עַל הַזְּרִיעָה שֶׁיֵּשׁ בַּצְּדָקָה דִּנְתִינַת צְדָקָה הִיא בְּחִינַת זֶרַע שֶׁבָּא מֵעֲטֶרֶת הַיְסוֹד לַמַּלְכוּת, כִּדְבֵאַרְנוּ בַּמַּאֲמָר שָׁם. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' יוֹסֵף שֵׁיְנְבֶּרְגֶּר שליט"א שֶׁשׁוֹר נִקְרָא בַּאֲרָמִית תּוֹר, מִלְּשׁוֹן תּוֹרָה.‏ 

וְכֵן אוֹתִיּוֹת סָלָ"ט בְּחִלּוּף א"ל ב"ם הֵן דֹּא"ר בְּגִימַטְרִיָּא צַדִּיק הַמְסַמֵּל אֶת הַיְסוֹד. וְכֵן הָעִיר דֹּאר בְּאֶרֶץ יִשְֹרָאֵל הָיְתָה בְּנַחֲלַת בְּנֵי אֶפְרַיִם (עיין ביהושע יז, יא). וְכֵן דֹּאר אוֹתִיּוֹת חֹדֶשׁ אֲדָר הַמְסַמֵּל אֶת הַיְסוֹד, כַּמּוּבָא בְּסֵפֶר 'רְסִיסֵי לַיְלָה' לְר' צָדוֹק הַכֹּהֵן מִלּוּבְּלִין (אות מט ד"ה וזמנו) יב' חֳדָשִׁים כְּנֶגֶד יב' שְׁבָטִים, וַאֲדָר כְּנֶגֶד יוֹסֵף, לָכֵן יֵשׁ בּוֹ ב' אֲדָרִים, כְּמוֹ שֶׁיּוֹסֵף נֶחֱלָק לְב'. וְכֵן דֹּאַר מְסַמֵּל שִׁלּוּחַ אִגְּרוֹת כַּמּוּבָא בְּרַשִּׁ"י (שבת יט. ד"ה דואר). וּמָצִינוּ בַּזֹּהַר שֶׁהַתַּנָּאִים הִשְׁתַּמְּשׁוּ בְּיוֹנִים [יוֹנֵי דֹּאַר] כְּדֵי לְהַעֲבִיר מְסָרִים מֵאִישׁ לְרֵעֵהוּ, וְכָתוּב (הושע ט, יא) "אֶפְרַיִם כָּעוֹף יִתְעוֹפֵף". וְכֵן (שם ז, יא) "וַיְהִי אֶפְרַיִם כְּיוֹנָה". רוֹאִים שֶׁאֶפְרַיִם נִמְשָׁל לְעוֹף, וּמוּבָא בְּסֵפֶר 'יְסוֹד הַבְּרִיאָה' (ע' רל) שֶׁהָעוֹפוֹת מְסַמְּלִים אֶת הַיְסוֹד שֶׁמְּחַבֵּר שָׁמַיִם לָאָרֶץ. כְּפִי שֶׁרוֹאִים שֶׁהֵם נִמְצָאִים עַל הָאָרֶץ וְעוֹלִים לַשָּׁמַיִם וְחוֹזְרִים וְכוּ'. וְכֵן יוֹסֵף בְּגִימַטְרִיָּא עוֹף

הוֹסָפוֹת עַל הַמַּאֲמָר בְּעִנְיַן דִבְרֵי רַשִּׁ"י שֶׁאֵין לְהַרְבּוֹת בְּתַחֲנוּנִים לְבַקֵּשׁ הַגְּאֻלָּה.

מוּבָא בְּפֵרוּשׁ שִׁיר הַשִּׁירִים לְהָאֲרִיזַ"ל הַנִּדְפָּס עַל יְדֵי מָרָן בַּעַל 'לֶשֶׁם שְׁבוֹ וְאַחְלָמָה': (שה"ש ח, ד) "הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם וְגוֹ'" חָזְרָה הַשְּׁכִינָה לְהַשְׁבִּיעַ אֶת מֶרְכֶּבֶת דִּבְרִיאָה הֲדֹם רַגְלֶיהָ "בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם" שֶׁאוּלַי יַעֲלֶה עַל לַהֶבֶת אַהֲבָתָם בִּרְאוֹתָם עֹצֶם וְחֹזֶק אַהֲבָתָהּ לְגַבֵּי בַּעְלָהּ, אַחַר שֶׁכְּבָר הִבְטִיחָהּ בְּרַב טוּב הַצָּפוּן לַצַּדִּיקִים עַיִן לֹא רָאֲתָה לְעוֹרֵר עַל יְדֵי שִׁירָתָם, כִּי דַרְכָּם בְּכָךְ לְעוֹרֵר אֶת אַהֲבָה קֹדֶם זְמַנּוֹ זֶה שֶׁזָּכִינוּ בְּעִקְבֵי מְשִׁיחָא, לָזֶה שִׁנָּה וְשִׁלֵּשׁ וּפֵרֵט לָהּ שֶׁיֵּשְׁבוּ עַל מִשְׁמַרְתָּם שֶׁשֵּׁב וְאַל תַּעֲשֶׂה. מַה שֶּׁאֵין כֵּן בִּזְמַנֵּנוּ זֶה שֶׁמֻּטָּל עָלֵינוּ לְשַׁלֵּשׁ דִּמְעוֹתֵינוּ עַל חַיֵּינוּ הֲשַׂמְתָּ לִבְּךָ לְעֵת קֵץ כָּל הַקִּצִּין, הִנֵּה לֹא יָנוּם עַם סְגֻלָּה וְנֶאֶסְפוּ שָׁם כָּל הָעֲדָרִים הַצַּדִּיקִים יֵלְכוּ בָהּ כָּל יָרֵא וְחָרֵד אֶת דְּבַר ה' וִיקַבְּלוּ יַחַד בִּתְפִלָּה מְיֻחֶדֶת פַּעֲמַיִם שָׁלֹשׁ, עֶרֶב בֹּקֶר וְצָהֳרַיִם וּבַהֲקָמַת חֲצוֹת שֶׁהוּא עִנְיָן רַבָּא וְיַקִּירָא כִּי אָז גִּלּוּי הָאוֹרוֹת הָעֵצוֹת הָעֲצוּמוֹת, שְׁעַת רָצוֹן עַתָּה לִצְעֹק וְעֵת לַעֲנוֹת.

וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'מַעֲשֵׂי יְדֵי יוֹצֵר' מִמַּהַרְשַׁ"ק (הגדה של פסח) בַּפִּסְקָא "וְאֶת לַחֲצֵנוּ", שֶׁאַחֲרֵי שֶׁהַגּוֹיִם הִשְׁתַּעְבְּדוּ בְּעַם יִשְׂרָאֵל יוֹתֵר מִדַּאי כְּבָר מֻתָּר לְהִתְפַּלֵּל עַל הַגְּאֻלָּה יוֹתֵר מִדַּאי. וְכֵן כָּתַב הַגָּאוֹן רַבִּי הִלֵּל מִקּוֹלוֹמַיָא בְּסִפְרוֹ 'אַבְקַת רוֹכֵל' (ח"ב כלל ט' פרט א') דַּעְתָּהּ אֵינוֹ רַק 'הֶתֵּר אֶלָּא 'מִצְוָה' לְהַרְבּוֹת בְּתַחֲנוּנִים יוֹתֵר מִדַּאי עַל הַגְּאֻלָּה. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'אַבְנֵי זִכָּרוֹן' (נ"ב) דַּעְתּוֹ שֶׁל הַ'חוֹזֶה' מִלֻּבְּלִין זצ"ל שֶׁבְּשָׁלָב זֶה שֶׁל הַגָּלוּת כְּבָר אֵין אִסּוּר לַעֲשׂוֹת כָּל סוּג הִשְׁתַּדְּלוּת לְהָבִיא אֶת הַגְּאֻלָּה, וְלֹא נֶחְשָׁב כְּדוֹחֵק אֶת הַשָּׁעָה. וּמוּבָא בְּסֵפֶר 'שַׁעַר יִשָּׂשׂכָר' (ח"א תמוז ל"ב) עַל הַגְּאֻלָּה שְׁלֵמָה בִּמְהֵרָה בְּיָמֵנוּ, שֶׁצְּרִיכִין לְהִשְׁתַּפֵּךְ נַפְשׁוֹ כָּל יָמָיו בִּמְסִירוּת נֶפֶשׁ בִּתְפִלָּתוֹ, וּמַה שֶּׁכָּתַב רַשִּׁ"י בִּכְתֻבּוֹת קי"א לְחַד גִּירְסָא שֶׁלֹּא לִדְחֹק אֶת הַקֵּץ בִּתְפִלָּתוֹ יוֹתֵר מִדַּאי, אֵינוֹ לַהֲלָכָה וְלֹא עִקָּר כְּלָל, רַק הָעִקָּר כְּמוֹ שֶׁכָּתַב שָׁם רַשִּׁ"י עַל פִּי גִרְסָתֵנוּ שֶׁלֹּא לְהַרְחִיק אֶת הַקֵּץ בַּעֲוֹנוֹתֵינוּ וְכוּ'. וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב בְּיַעֲרוֹת דְבַשׁ, שֶׁצְּרִיכִים לְהִתְפַּלֵּל כָּל אֶחָד בְּכָל יוֹם בִּמְסִירוּת נֶפֶשׁ מַמָּשׁ לֵילֵךְ מִן הָעוֹלָם אִם הַגְּאֻלָּה תְּלוּיָה וְנִתְעַכְּבָה בַּעֲוֹנוֹתַי, כְּדֵי שֶׁיָּבֹא מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ בּוֹ בַּיּוֹם. וְכֵן מוּבָא בָּרַדַּ"ק וּבַמַּלְבִּי"ם עַל הַפָּסוּק (ישעיה סב, ו) "עַל חוֹמֹתַיִךְ יְרוּשָׁלַיִם הִפְקַדְתִּי שֹׁמְרִים כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה תָּמִיד לֹא יֶחֱשׁוּ הַמַּזְכִּרִים אֶת ה' אַל דֳּמִי לָכֶם וְאַל תִּתְּנוּ דָמִי לוֹ עַד יְכוֹנֵן וְעַד יָשִׂים אֶת יְרוּשָׁלַיִם תְּהִלָּה בָּאָרֶץ" שֶׁהקב"ה מְבַקֵּשׁ שֶׁנִּתְפַּלֵּל עַל בִּנְיַן יְרוּשָׁלַיִם כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה תָּמִיד וְלֹא לַחֲשׁוֹת וְלֹא לִדֹּם עַד שֶׁנִּגָּאֵל. וּמוּבָא בְּסֵפֶר 'בֵּית שְׁלֹמֹה' (צבי תפארת) בְּשֵׁם הַ'דִּבְרֵי חַיִּים' מִצַּאנְז, שֶׁאִם הָיָה יָכוֹל לִמְצוֹא תִּשְׁעָה אוֹהֲבִים נֶאֱמָנִים אֲשֶׁר כִּלְבָבוֹ, הָיִינוּ הוֹלְכִים לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה וּלְהַפְצִיר בִּתְפִלּוֹת וְתַחֲנוּנִים, וְלֹא נָשׁוּב אֶל בָּתֵּינוּ עַד אֲשֶׁר יִשְׂרָאֵל נוֹשַׁע בַּה' תְּשׁוּעַת עוֹלָמִים בִּגְאֻלַּת עוֹלָם.

אָמְנָם יָדוּעַ הַפּוּלְמוּס הַגָּדוֹל שֶׁהָיָה בֵּין גְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל בַּשָּׁנִים שֶׁאַחַר הַשּׁוֹאָה אִם נִתְבַּטְּלוּ שְׁלָשׁ הַשְּׁבוּעוֹת אוֹ לֹא, מִכַּמָּה סִבּוֹת שֶׁאֵין כָּאן מָקוֹם לְהַאֲרִיךְ, עַל כָּל פָּנִים בְּעִנְיָן זֶה שֶׁל תְּפִלּוֹת בָּרַבִּים לְבַקָּשַׁת הַגְּאֻלָּה גַּם הַמַּחְמִיר הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר בְּעִנְיַן הַשְּׁבוּעוֹת שֶׁלֹּא בָּטְלוּ, הֲלֹא הוּא הָאַדְמוֹ"ר רַבִּי יוֹאֵל מִסַּטְמַאר זַצַ"ל סָבַר שֶׁעִנְיָן זֶה לֹא נִכְלָל כְּלָל וּכְלָל בִּשְׁלֹשׁ הַשָּׁבוּעוֹת, וְנָבִיא אֶת דְּבָרָיו: (שו"ת דברי יואל ח"ב סי' קלט) מַה שֶּׁהֵבִיאוּ לוֹ מְצִיאָה לִתְלוֹת בֻּקִּי סְרִיקִי בְּשֶׁקֶר נוֹרָא בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים הָאֲרִ"י זַ"ל שֶׁמֻּטָּל עָלֵינוּ לְשַׁלֵּשׁ דִּמְעוֹתֵינוּ לְעֵת קֵץ וְכוּ', וּכְפִי אֲשֶׁר רָאִיתִי בְּכָתְלֵי מִכְתָּבְךָ גַּם אַתָּה נָבוֹךְ בָּזֶה שֶׁאֶפְשָׁר לְפָרְשׁוֹ שֶׁבִּזְמַנֵּנוּ נִתְבַּטְּלָה כָּל הַשְּׁבוּעָה שֶׁעַל יִשְׂרָאֵל, תָּמֵהַּ אֲנִי הַאֵיךְ יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת טָעוּת גָּדוֹל וְנוֹרָא כָּזֶה. רֵאשִׁית אֵין שׁוּם רֶמֶז וּרְמִיזָה לְהַתִּיר חַס וְשָׁלוֹם אֵיזֶה פְּעֻלָּה וְהִשְׁתַּדְּלוּת כִּי לֹא כָּתַב אֶלָּא לְהַרְבּוֹת בִּתְפִלּוֹת וּבִדְמָעוֹת וּבְקִימַת חֲצוֹת, וְהַאֵיךְ אֶפְשָׁר לוֹמַר שֶׁעַל זֶה אָמַר מַה שֶּׁאֵין כֵּן בִּזְמַנֵּינוּ זֶה, שֶׁאִם כֵּן בַּזְּמַנִּים הַקּוֹדְמִים הָיָה אָסוּר לְהִתְפַּלֵּל כָּל כָּךְ בִּדְמָעוֹת וּבְקִימַת חֲצוֹת. הֲלֹא אַדְּרַבָּה בַּדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים הִתְחַזְּקוּ וְהִתְאַמְּצוּ יוֹתֵר בִּתְפִלּוֹת חֲזָקוֹת בִּדְמָעוֹת עֲצוּמוֹת עַד כְּלוֹת הַנֶּפֶשׁ מַמָּשׁ, הֵן בִּתְפִלַּת חֲצוֹת וּבְג' תְּפִלּוֹת שֶׁבְּכָל יוֹם אֲשֶׁר הֵם מְלֵאִים מִתְּפִלּוֹת עַל הַגָּלוּת וְהַגְּאֻלָּה, גַּם הַרְבֵּה תְּפִלּוֹת עַד אֵין שִׁעוּר הִפְלִיאוּ לַעֲשׂוֹת בְּהִשְׁתַּפְּכוּת הַנֶּפֶשׁ בִּמְסִירוּת נֶפֶשׁ מַמָּשׁ, וְכָל הַסְּלִיחוֹת וּפִיּוּטִים וּשְׁאָרֵי הַתְּפִלּוֹת הַמְיֻסָּדִים מִדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים הַכֹּל סוֹבֵב בִּתְפִלּוֹת עַל הַגְּאֻלָּה, וְאִלּוּ הָיִינוּ זוֹכִים לְהִתְפַּלֵּל אַף לְעֵרֶךְ אֶחָד מֵאַלְפֵי אֲלָפִים וּרְבָבוֹת שֶׁל תְּפִלּוֹת הָרִאשׁוֹנִים, הָיִינוּ זוֹכִים לְהַגְּאוּלָה כִּי כָלוּ כָּל הַקִּצִּין. וְהַאֵיךְ אֶפְשָׁר לוֹמַר שֶׁהַתְּפִלּוֹת שֶׁיְּכוֹלִין לַעֲרֹךְ עַכְשָׁו הָיָה אָסוּר לָרִאשׁוֹנִים, וְאִם תֹּאמַר כֵּן הָיָה הֶכְרֵחַ שֶׁיִּהְיֶה מֻזְכָּר בְּאֵיזֶה מָקוֹם גְּבוּל וּמִדָּה עַד כַּמָּה מֻתָּר לְהִתְפַּלֵּל שֶׁלֹּא לַעֲבוֹר עַל הַשְּׁבוּעָה. אֶלָּא שֶׁצָּרִיךְ לְהָבִין דִּבְרֵי רַשִּׁ"י שֶׁכָּתַב שֶׁלֹּא יַרְבּוּ בְּתַחֲנוּנִים יוֹתֵר מִדַּאי, וּבַ'יִּשְׂמַח מֹשֶׁה' פֵּרֵשׁ שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת כְּחוֹנִי הַמְעַגֵּל שֶׁאָמַר נִשְׁבַּע אֲנִי שֶׁאֵינִי זָז מִכָּאן עַד שֶׁתְּרַחֵם עַל בָּנֶיךָ, וּכְעֵין זֶה כָּתַב הַ'חֲתַם סוֹפֵר' בַּתְּשׁוּבָה שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת כְּמַעֲשֵׂה רַבִּי יוֹסֵף דִּילִירַיְינָא וְכַדּוֹמֶה וְכוּ', דְּהִתְעוֹרְרוּת לְהִתְקַבֵּץ יַחַד לְהִתְפַּלֵּל בִּדְמָעוֹת וְלָקוּם בַּחֲצוֹת, בִּכְגוֹן דָּא אֵין שׁוּם מְצִיאוּת לוֹמַר שֶׁהָיָה אָסוּר בַּדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים וְכוּ'. יַעַן לְפִי גֹּדֶל שִׁפְלוּת הַדּוֹרוֹת וְכָלוּ כָּל הַקִּצִּין אֵין קֵץ לִימֵי הָרָעָה, כָּל מַה שֶּׁמִּתְפַּלְּלִין עַל זֶה לֹא הֱוִי יוֹתֵר מִדַּאי, וְלֹא הֱוִי בִּכְלַל הַשְּׁבוּעָה, כִּי אֵין שִׁעוּר וְעֵרֶךְ לְרֹב הַתְּפִלּוֹת שֶׁיֵּשׁ צֹרֶךְ לְהִתְפַּלֵּל לְעֵת צָרָה כָּזֹאת, אוֹ אֶפְשָׁר יֵשׁ חִלּוּק שֶׁבַּדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים אוּלַי הָיָה עוֹד מְצִיאוּת שֶׁיִּהְיֶה בְּתוֹךְ הַמִּתְפַּלְּלִים כְּרַבִּי חִיָּא וּבָנָיו וְזֶה אָסוּר, מַה שֶּׁאֵין כֵּן בַּדּוֹרוֹת הָאַחֲרוֹנִים שֶׁנִּתְמַעֲטוּ הַלְּבָבוֹת כָּל כָּךְ וְחָשְׁכוּ הָרוֹאוֹת בָּאֲרֻבּוֹת תּוּ אֵין חֲשָׁשׁ עַל זֶה שֶׁיַּגִּיעוּ הַתְּפִלּוֹת לְגֶדֶר אִסּוּר הַשְּׁבוּעָה. 

זעקת השכינה. [הדברים נכתבו בהתייעצות עם גדולי תורה].

איך יתכן שכבר באו כל הסימנים שבן דוד בא עד האחרון שבהם, ועד בכלל, ועדין לא תיקנו בכל הכוללים לימוד חובה של לפחות כמה דקות ביום בספר הזהר להצלת עם ישראל?

איך יתכן שדם ישראל נשפך כמים ואין מנסים את העצה היחידה שמובאת בחז"ל שיכולה להציל את עם ישראל גם בדור שכולו חייב להביא את הגאולה ברחמים?

האם מחכים חס ושלום לנהרות של דם ואז יתעוררו, ומדוע אין מנסים לכל הפחות להראות לקב"ה שרוצים את העצה היחידה שכתובה בתורה שבעל פה מפי חז"ל, ולהתחיל לכל הפחות עם לימוד נגלות הזהר.

היכן הם בני עדות המזרח שאבותיהם ואבות אבותיהם עסקו בעיקר בחכמה הזאת, ובזכות זה זכו שהיטלר ימ"ש לא נכנס למדינותיהם, מדוע עדין לא תיקנו לימוד ברבים בכל כולל, בספר הזוהר ובשאר הספרים שעוסקים בפנימיות התורה?

איך יתכן שרבבות לומדי התורה הגיעו למצב של דוחק גדול בפרנסה שרק הולך ומחריף ח"ו, ועדין לא עשינו שום חשבון נפש על מה באה עלינו הצרה הזאת, ומה הקב"ה דורש מאיתנו, ולא עשינו שום תקנה של לימוד ספר הזהר ברבים שהובטח לנו מפי חז"ל שיתן לנו מחסה ושובע ופרנסה בהרחבה גם בזמנים הקשים?

השאר תגובה