הכנות אחרונות לקראת הגאולה
 
'טראמפולוגיה יהודית': הבלוג של המשפיע בפרק שלישי מרתק

'טראמפולוגיה יהודית': הבלוג של המשפיע בפרק שלישי מרתק

כשנבחר איש העסקים דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית, המשפיע הרב מנדל ראטה ראה בכך מסר אחר ומקורי לכולנו •


  • טראמפופופום, טראמפופופום, טראמפום פים…

  • פאם פום פופופום… צהלות של תרועה או של מחאה, אבל הדבר הלא ייאמן – קרה. הטראמפ הזה, הוא הנשיא של אמריקה כרגע, אם תרצו או לא. האיש שעשה היסטוריה שעוד לא נשמעה כדוגמתה בתולדות אמריקה. איש עסקים בעל מעוף שמחליט יום אחד שהוא רוצה לשבת על הכיסא בבית הלבן ולשנות דברים משם, משגע את העולם ואשתו, מצחיק או מפחיד אנשים, אבל הוא פשוט מגיע לשם, למקום הכי יוקרתי ונכסף בעולם. איך, בשם ה', הדבר הזה קרה?? מה בשם ה' קרה לעם האמריקאי, עם עם היסטוריה, עם בעל אנשים תרבותיים ומשכילים, לבחור במנהיג זה אשר מעולם לא היה קשור לעולם הפוליטי, והוא בכלל אדם מקורי ובלתי צפוי עד שאי אפשר לצפות מראש כלל את החלטותיו וצעדיו?

  • אין ספק שיש הרבה הרבה מה ללמוד מהסיפור הלא ייאמן שנרשם השבוע בתולדות ההיסטוריה האנושית: על גבורה אנושית, על אמונה בעצמינו, על מלחמה להצלחה נגד כל הסיכויים, על חזון ועל מימוש חלומות ושאיפות. אין מי שלא השתמש השבוע עם איזו עקיצה או דבר הומור על חשבון הנשיא. אם טראמפ הפך לנשיא אמריקה הרי שקלמן שלנו עוד יש לו סיכוי רב להתארס… ואולי אין בן אדם בעולם, לכל הפחות מגיל 12 ומעלה, שלא הזכיר השבוע את המילה טראמפ לפחות עשרים פעם.

  • אבל אני רוצה להשים את הדגש על עניין אחר. זה שטראמפ הוא אדם נועז ומאמין בעצמו ואיש חזון וחלום – זה באמת דבר היסטורי חשוב. זה שטראמפ הולך כנראה לעשות שינויי מהלכים בחשיבה האמריקאית, גם הם ייהפכו לנקודות חשובות בהיסטוריה. אבל מבחינתי, הדבר הכי גדול בהיסטוריה קרה באותו רגע שכל העולם ראה איך שהציבור האמריקאי בוחר במישהו אחד כמו טראמפ לנשיא המעצמה הגדולה בעולם. הרגע הזה שהעולם בחר 'טראמפ', מסמל בעיני רגע היסטורי עצום ורב חשיבות המראה על שינוי פנימי אדיר בתרבותה של האנושות ובצורת חשיבתם של אנשים רבים ברחבי העולם. הרגע הזה אומר דבר אחד, הקשיבו טוב: "תם, עידן, הממסד", "תם, עידן, הממסד". תחזרו אחריי.

  • כולנו יודעים היטב עד כמה רצינו עמוק בלב שטראמפ ינצח. ולא רק בגלל שהוא אוהב את ישראל, או בגלל שאתו הולך להיות מעניין משהו… אלא בגלל שלטראמפ יש תכונה אחת מסוימת אשר מאוד כובשת. וזה שהוא אומר "בדיוק" את מה שהוא חושב. הוא לא נמצא בעולם הפוליטי המתחנחן והמתאים את עצמו למה שמתאים להגיד עכשיו. מה שמהווה, למעשה, הסיבה שבחרו דווקא בו לנהל את הפוליטיקה. העולם הגדול נמאס לו כבר מהשקר הממסדי המרחיק הזה, והנשיא טראמפ – הוא לא הולך לפי הכללים כלל. הוא הולך בדיוק לפי הלב שלו. זה גם הסיבה שהוא לא צפוי בהחלטותיו. כי אם נהיה לרגע כנים עם עצמנו, הרי יודעים אנו את האמת שכולנו מחליפים דעות בחיים, כמעט כמו את בגדינו. רק שאם אתה בפוליטיקה אתה חייב כביכול לשקר ולהישאר עם האג'נדה הראשונה שלך לכל החיים. אבל טראמפ לא מכיר את הכללים האלו. הוא מוחק את כל מה שמוכר וידוע. הוא מדבר בכנות, בגובה העיניים, אומר בקול מה שכולם חושבים בשקט, והוא מעז גם לשנות את דעותיו. טראמפ מביא לנו גרסה חדשה למנהיגות ופוליטיקה, ובעיקר גרסה חדשה לתרבות האנושית העומדת ומשתחררת מכבלי הממסד החונקים וחוסמים את בריאותה, טבעיותה ואמיתותה.

  • הרבי מאיז'ביצא זצ"ל אומר (בית יעקב וארא אות נ"ד), שכשאומות העולם יוצרים מהלך היסטורי בעולם ומביאים דרך חדשה, זהו סימן שהגיע הזמן גם אצל עם ישראל לשינוי עמוק. העולם הולך ומתקדם במעגל אחד גדול. אנו רואים בגלגל ההיסטוריה שהשינויים התרבותיים שקרו בעולם במשך הדורות, תמיד השפיעו גם עלינו, במישרין או בעקיפין, וגם על הציבור האורתודוקסי. (אם כי לא על חשבון שמירת התורה והמצוות, כמובן). בעידן הפילוסופיה הייתה פילוסופיה יהודית, בעידן הפסיכולוגיה של הדור האחרון ישנם אינספור חוגי פסיכולוגיה יהודית או חסידית, וכן הלאה. אני אומר – עידן טראמפ הוא עידן חדש, עידן הכנות וחופש המחשבה והביטוי, עידן המאיסה בכל המערכת והשחיתות, עידן ההעזה ללכת עם הלב והאמת, עידן ה'טראמפולוגיה'. עכשיו תשאלו אותי מהי טראמפולוגיה יהודית.

  • אז כך: טראמפולוגיה יהודית אומרת שהגיע הזמן לחולל שינוי עמוק ויסודי בכל מה שמוכר לנו. בנינו בדור התקומה שאחרי המלחמה מוסדות ומפעלים גדולים ונפלאים, אבל, חברים יקרים, הגיע הזמן להתחדשות ולשינוי גישה. להבאת גישה כנה יותר ו'יורדת לעם'. בעולם הישיבות, עולם החסידות, ובכלל עולם היהדות, כפי מה שאנחנו מוכרים אותו. אולי צריך טיפה להעז לומר, אבל הגיע הזמן שנתחיל למכור תוכן יהודי יותר אמיתי וכנה לנוער שלנו. הן בעולם החסידות והן בעולם הישיבות הקיימים אתנו כיום, אם כי יש הרבה מה להעריך ולאהוב שם, אין דגש נכון על שיח כנה ופתוח ביהדות, לימודי יהדות. בני הנוער מלאים געגועים ותשוקה עצומה לאיזו חוויה יהודית רוחנית אמתית, למשהו אמיתי, למשהו עם תוכן, עם עומק. אבל, לצערנו, אנו לא מספקים להם מספיק את מה שהם מחפשים, לא מעשירים את תרבותם ואת רוחם בתוכן אמיתי ומספק. אנו עסוקים בללחום נגד התרבות החילונית המתירנית, אך אנו שוכחים לעסוק במקביל גם במילוי הצרכים של הנוער בתרבות יהודית עשירה אלטרנטיבית.

  • אני קורא לציבור שלנו להיפתח לעידן טראמפולוגי חדש. הגיע הזמן שנדבר קצת יותר בגובה העיניים ובשפה שהציבור דובר בה. הגיע הזמן שנתחיל למכור יידישקייט ברמה גבוהה וכנה יותר. שנדבר עם הנוער על שיעורים באמונה, על אקטואליה בראי היהדות, על מימוש עצמי וביטוי כישרונות, על חיפוש עצמי ועל חיפוש קרבת ה' בדרכו של הלב. שנדבר עמם בגובה העיניים, בשפתם הם, בלי חשבונות של כבוד. הנוער שלנו כבר איננו קונה לוקשים. תם עידן הממסד הקשוח והמנוכר, אמרתי כבר.

  • הגיע הזמן שבישיבות יתחילו ללמוד שיעורים ביהדות, פשוטו כמשמעו. מה שאחיותינו אולי זוכות יותר מאתנו בבתי הספר לבנות. הגיע הזמן להקדיש בכל יום בישיבה זמן לדיבורים פשוטים וכנים על החיים, על בעיות אקטואליות המטרידות את הצעירים, על משמעות החיים, על רגשות, על יכולת הכלה ועל בריאות נפשית. אנחנו אולי מוכרים להם את הסוגיה התלמודית, אבל געוואלד, בלי להישמע ביקורתי מדי, ובאמת מתוך אהבה גדולה, אנחנו לפעמים קצת שוכחים למכור להם את הכלים לחיים. ישנם אורות וישנם כלים. התלמוד והגמרא זה האור, אבל בלי כלים בריאים וחסינים אין לצעירים המתוקים הללו מקום נכון להכיל את האור.

  • הגיע הזמן שבישיבות יתנו מקום גם לעולם הרוח היהודי ולאמנות יהודית, לכישורים ולנטיות הלב של הצעירים. ישנם צעירים היודעים לכתוב כל כך טוב, יש היודעים לדרוש ולנאום, יש היודעים לנגן או ליצור ולהלחין או לכתוב שירים. אפשר לתת מקום לכל כשרון, ברוח התורה והיהדות, אבל אי אפשר בשום אופן לחסום את הנביעה הפנימית של הצעיר, נביעה שבוערת בקרבו כמו אש ומחפשת דרך לביטוי החוצה. אין שום סיבה שרק אחרי החתונה יוכל הצעיר להתחיל לחפש את דרכו שלו ועד אז הוא יהא חנוק ללא יכולת ביטוי. תקופת ההתבגרות היא התקופה הכי חיונית וחשובה, וכישורי החיים הם הכי מתפרצים בתקופה זו בנפשו של אדם, ובדיוק אז אנחנו לפעמים, מבלי משים ובלי כוונת זדון, חוסמים לו את הדרך ואת הביטוי. זהו המתכון הכי נכון לגרום לבני הנוער לריחוק ולחוסר הזדהות, מה שיכול חס ושלום להיגמר לא כל כך טוב.

  • הגיע הזמן שנספק לצעירנו את מילוי תשוקתם הפנימית לחוויה יהודית רוחנית אותנטית. חוויות שישלבו מוזיקה, שהייה בחיק הטבע, לימוד באווירה משוחררת, עבודה נפשית פנימית מחכימה ומהנה, לימוד תכנים יהודיים של הגות יהודית וחסידית באווירה פתוחה המאפשרת חשיבה עצמאית מסוימת, כמובן הכל על גבול הטעם הטוב. הגיע הזמן שנביא משהו אמיתי לנוער שלנו, מה שאנחנו לא זכינו בצעירותינו. כי הנוער שלנו, אם אנחנו רוצים או לא, הוא כבר מזמן לא בראש שלנו. הוא מחפש אלטרנטיבה. ובצדק, אפשר לומר. הבה ונתפוס את העגלה טרם יהא מאוחר.

  • תם עידן הממסד הקשוח והמנוכר, חברים. תם עידן הציות התמים. הנוער כבר מזמן לא נמצא שם, והוא מחפש נואשות מענה יהודי המתייחס בפה מלא לכל בעיותיו ומצוקותיו, בגובה העיניים, בלי משחקים. עכשיו הוא עוד מחפש. הם מחכים לגיבורים חדשים שיקומו לעם ויביאו בשורה חדשה. מי מוכן להיות שם בשבילם? מי מוכן לא לפחד מהאמת הברורה המתחבאת עמוק בלב פנימה. תם עידן הממסד, אני אומר לכם. החל עידן הטרמפולוגיה. עורו ישנים משנתכם. הצילו את הנוער. הוא מסוגל ללכת לאיבוד. קומו והיו גיבורי רוח לאומה!


תגובה למאמר אנו מסכימים אם רוח הדברים אבל לא עם כל מילה

לדעתי השינוי המתבקש הוא יותר פנימיות התורה על כל מה שכלול בזה לכל אחד לפי ערכו

היינו לבחורים צעירים לתת יותר מהר"ל וחסידות ושאר ספרי מחשבה ולאברכים זוהר וכתבי האריז"ל וכו'

כולם צמאים לדעת את ה' וזה השינוי המתבקש

השאר תגובה