מוּבָא בָּרַמְחַ"ל (ליקוטים) טַעַם לְמַה שֶּׁאוֹמְרִים בַּזֹּהַר, שֶׁבְּסוֹף הַגָּלוּת אֲפִלּוּ הַתִּינוֹקוֹת יֹאמְרוּ קִצִּין. סוֹד הָעִנְיָן הוּא, שֶׁהַז"א בַּגָּלוּת הוּא בְּסוֹד קַטְנוּת, וְהַסִּטְרָא אַחֲרָא יֵשׁ לָהּ אֲחִיזָה, וּבְסוֹף הַגָּלוּת שֶׁצָּרִיךְ לְסַיֵּם זֶה הַדָּבָר, הַתִּינוֹקוֹת יְגַלּוּ קִצִּים, שֶׁבַּגִּלּוּי שֶׁלָּהֶם יִתְרַחֲקוּ הַסִּטְרָא אַחֲרָא שֶׁנִּתְאַחֲזָה בְּז"א בִּזְמַן קַטְנוּתוֹ, וּבָזֶה יִתְגַּדֵּל בְּמַדְרֵגָתוֹ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ אָמֵן. וְרוֹאִים שֶׁגִּלּוּי הַקֵּץ מְסַלֵּק אֶת הַסִּטְרָא אַחֲרָא וּמְזָרֵז אֶת הַגְּאֻלָּה בְּרַחֲמִים.
מוּבָא |
בְּסֵפֶר 'אוֹר הַחַמָּה' (הקדמה), מָצָאתִי כָּתוּב כִּי מַה שֶּׁנִּגְזָר לְמַעְלָה שֶׁלֹּא יִתְעַסְּקוּ בְּחָכְמַת הָאֱמֶת בְּגָלוּי הָיָה לִזְמַן קָצוּב עַד תַּשְׁלוּם שְׁנַת הָר"נ, וּמִשָּׁם וָאֵילָךְ יִקָּרֵא דָּרָא בַּתְרָאָה וְהֻתְּרָה הַגְּזֵרָה וְכוּ', וּמִשְּׁנַת הַש' לַיְצִירָה מִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר שֶׁיִּתְעַסְּקוּ בָּרַבִּים גְּדוֹלִים וּקְטַנִּים. כָּאן רוֹאִים שֶׁבִּשְׁנַת ש' הִתְחִילָה תְּקוּפַת בְּעִתָּהּ, וְאִם נוֹסִיף לַש' אֶת מִסְפַּר בְּעִתָּ"הּ נַגִּיעַ לְסוֹף שְׁנַת תשע"ו, שֶׁאָז מִסְתַּיֶּמֶת תְּקוּפַת בְּעִתָּהּ.
מוּבָא |
בְּשֵׁם הרה"ג ר' שְׁלֹמֹה חַנְסִיאָב שליט"א שֶׁלְּשׁוֹן הַזֹּהַר בְּהַרְבֵּה מְקוֹמוֹת יִפְקוּן מִן גָּלוּתָא, בְּגִימַטְרִיָּא תשע"ו. וְרוֹאִים דְּבַר פֶּלֶא שֶׁגַּם בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ בְּגִימַטְרִיָּא תשע"ו וְגַם בַּאֲרָמִית יִפְקוּן מִן גָּלוּתָא יוֹצֵא אוֹתוֹ מִסְפָּר. וְכֵן יִפְקוּן מִן גָּלוּתָא ר"ת וְס"ת מָגֵ"ן אֲנִ"י, כִּי תוֹרָתוֹ שֶׁל רשב"י מָגֵן לָנוּ. וְכֵן מוּבָא בְּעַלּוֹן 'כִּי לַה' הַמְּלוּכָה' שֶׁתשע"ו בְּמִלִּים חֲמֵשֶׁת אֲלָפִים שְׁבַע מֵאוֹת שִׁבְעִים וָשֵׁשׁ בְּגִימַטְרִיָּא יִפְּקוּן מִן גָּלוּתָא בְּרַחֲמֵי בְּמִלּוּי הָאוֹתִיּוֹת יוֹד פֵּי קוֹף וָיו נוּן מֶם נוּן גִּימֶל לָמֶד וָיו תָּיו אָלֶף בֵּית רֵישׁ חֵית מֶם יוֹד. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' ע. טוּבִּי שליט"א שֶׁנֹּסַּח הַפִּיּוּט 'וְאַפֵּק יַת עַמֵּךְ מִגּוֹ גָלוּתָא' בְּגִימַטְרִיָּא תשע"ו. וְכֵן הַיְשׁוּעָה בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים בְּגִימַטְרִיָּא תשע"ו. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' אַבְרָהָם אַגָּשִׂי שליט"א שֶׁתּוֹרָה מִסִּינַי בְּגִימַטְרִיָּא ה'תשע"ו. וְכֵן הַכָּתוּב (שמות יט, יא) "לְעֵינֵי כָל הָעָם עַל הַר סִינָי" עִם הַמִּלִּים בְּגִימַטְרִיָּא תשע"ו.
מוּבָא |
בַּ'שְּׂפַת אֱמֶת' (וארא תרל"ז) ד' מַלְכֻיּוֹת הֵם נֶגֶד אַרְבַּע פֵּרוּשִׁים שֶׁבַּתּוֹרָה פַּרְדֵּ"ס. וְהֵם הַד' לְשׁוֹנוֹת שֶׁל גְּאֻלָּה. וּלְפִי זֶה נִרְאֶה לְבָאֵר עוֹד טַעַם מַדּוּעַ תְּלוּיָה הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה בְּלִמּוּד הַסּוֹד דַּוְקָא. כֵּיוָן שֶׁהַד' מַלְכֻיּוֹת הֵן כְּנֶגֶד פַּרְדֵּ"ס, יוֹצֵא שֶׁהַמַּלְכוּת הָרְבִיעִית הִיא כְּנֶגֶד הַסּוֹד, וְרַק בְּלִמּוּד הַסּוֹד אֶפְשָׁר לְהַכְנִיעַ אוֹתָם. וְכֵן מוּבָא מהג"ר בְּנָיָהוּ שְׁמוּאֵלִי שליט"א עַל הַכָּתוּב "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן", שֶׁמְּרַמֵּז עַל הַמְתָּקַת תְּקוּפַת עִקְבְתָא דִמְשִׁיחָא, הַיְינוּ שֶׁאִם רוֹצִים שֶיִּהְיֶה "וְהָיָה" שֵׁם הוי"ה הַמְסַמֵּל אֶת מִדַּת הָרַחֲמִים, "עֵקֶב", בִּזְמַן הָעִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא, "תִּשְׁמְעוּן" תִּלְמְדוּ תּוֹרַת שִׁמְעוֹן סֵפֶר הַזֹּהַר. וְכֵן "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן", ר"ת עִתּ"וֹ, וּמְרַמֵּז עַל זְמַן גְּאֻלָּה בְּעִתָּהּ. וּמְרֻמָּז גַּם כֵּן שֶׁהָעִקְבְתָא דִמְשִׁיחָא תִּהְיֶה רַק עַד שְׁנַת תִּשְׁמְעוּן. וּמְרַמֵּז גַּם כֵּן עַל מַה שֶּׁאָמַר מָשִׁיחַ לְריב"ל כְּשֶׁשָּׁאַל מָתַי יָבוֹא "הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ". וְכֵן "תִשְׁמָעוּ" אוֹתִיּוֹת עֵשָׂ"ו מֵ"ת, וְכֵן תִשְׁמָעוּ מְרַמֵּז עַל יִשְׁמָעֵאל שֶׁהוּא מִלְּשׁוֹן שְׁמִיעָה.
וְהוֹסִיף |
הרה"ג ר' חַיִּים אָדָם שליט"א שֶׁאָנוּ נִמְצָאִים בַּמֵּאָה הַשְּׁמִינִית שֶׁבָּאָה לְאַחַר הַשֶּׁבַע, וְהִיא בְּסוֹד שַׁעַר הַחֲמִשִּׁים שֶׁבָּא לְאַחַר הַשֶּׁבַע כָּפוּל שֶׁבַע, מֵעַל הַטֶּבַע, וְשַׁעַר הַחֲמִשִּׁים הוּא בְּסוֹד שֵׁם אֶהְיֶה [אִמָּא] שֶׁגּוֹאֵל אֶת יִשְׂרָאֵל. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' אַהֲרֹן כֹּהֵן שליט"א שֶׁאָנוּ גַם נִמְצָאִים בְּעֶשֶׂר הַשְּׁמִינִי שֶׁל הַמֵּאָה, שֶׁהִתְחִיל בִּשְׁנַת תשע"א. וְכָל זֶה נִרְמָז בַּפְּסוּקִים "לָמָה אֱלֹהִים זָנַחְתָּ לָנֶצַח". "עַד מָתַי אֱלֹהִים יְחָרֶף צָר יְנָאֵץ אוֹיֵב שִׁמְךָ לָנֶצַח". "עַד מָה ה' תֶּאֱנַף לָנֶצַח". "עַד מָה ה' תִּסָּתֵר לָנֶצַח". "לָמָּה לָנֶצַח תִּשְׁכָּחֵנוּ". שֶׁבִּזְמַן שֶׁשׁוֹלֶטֶת סְפִירַת הַנֶּצַח הַשְּׁבִיעִית, עֲדַיִן יֵשׁ הֶסְתֵּר פָּנִים, וּכְשֶׁמַתְחִילָה סְפִירַת הַהוֹד הַשְּׁמִינִית מַתְחִיל הַתִּקּוּן. וְכֵן בְּפֶרֶק ה' שֶׁל מְגִלַּת אֵיכָה יֵשׁ תשע"ה אוֹתִיּוֹת וְתֵבוֹת, אִם מַחֲשִׁיבִים גַּם אֶת הַקְּרִי וְגַם אֶת הַכְּתִיב, וּפֶרֶק זֶה מְסַיֵּם בַּפָּסוּק "לָמָּה לָנֶצַח תִּשְׁכָּחֵנוּ תַּעַזְבֵנוּ לְאֹרֶךְ יָמִים: הֲשִׁיבֵנוּ ה' אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָה חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם". וְהוֹסִיף הרה"ג ר' מֹשֶה לֶוִינְגֶּר שליט"א שֶׁהַכָּתוּב (ישעי' סג, ד) "כִּי יוֹם נָקָם בְּלִבִּי וּשְׁנַת גְּאוּלַי בָּאָה". בְּגִימַטְרִיָּא נ' שַׁעֲרֵי בִּינָה. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' אַבְרָהָם אַגָּשִׂי שליט"א שֶׁהַכָּתוּב (ישעי' סג, ד) "וּשְׁנַת גְּאוּלַי" בְּגִימַטְרִיָּא 800. וְכֵן "וּשְׁנַת גְּאוּלַי בָּאָה" עִם הַכּוֹלֵל בְּגִימַטְרִיָּא גְּאֻלָּה תשע"ו. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' יַעֲקֹב שִׁמְשׁוֹן אָשֵׁר שליט"א שֶׁכָּל הָאֵרוּעִים הַגְּדוֹלִים שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל הָיוּ בַּשִָּׁנִים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן אוֹת ח'; א'תתקמ"ח נוֹלַד אַבְרָהָם, ב'מ"ח נוֹלַד יִצְחָק, ב'ק"ח נוֹלַד יַעֲקֹב, ב'תמ"ח הָיְתָה גְּאֻלַּת מִצְרַיִם וּמַתַּן תּוֹרָה. ב'תפ"ח נִכְנְסוּ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. ב'תתקכ"ח הִתְחִיל בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָרִאשׁוֹן. ג'של"ח נֶחֱרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָרִאשׁוֹן. ג'ת"ח הִתְחִיל בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשֵּׁנִי. ג'תתקכ"ח נֶחֱרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשֵּׁנִי. וְכֵן בִּשְׁנַת תשע"ו אָנוּ נִמְצָאִים 1948 שָׁנִים מֵהַחֻרְבָּן. וְיִתָּכֵן שֶׁיִּהְיֶה תַּהֲלִיךְ שֶׁל גְּאֻלָּה עַד תשע"ח כְּפִי שֶׁאָמְרוּ צַדִּיקִים.
מָצִינוּ |
בַּמִּדְרָשׁ (קה"ר יב, ט) בִּקֵּשׁ קֹהֶלֶת לַעֲמֹד עַל הַקֵּץ מָתַי, שֶׁנֶּאֱמַר "אִם תָּעִירוּ וְאִם תְּעוֹרְרוּ אֶת הָאַהֲבָה עַד שֶׁתֶּחְפָּץ", אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּבָר הִכְתַּבְתִּיהוּ עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר "כִּי יוֹם נָקָם בְּלִבִּי וּשְׁנַת גְּאוּלַי בָּאָה". רַבִּי שָׁאוּל דְנָוֶוה מַתְנִי לֵהּ בְּשֵׁם ר' שִׁמְעוֹן אִם יֹאמַר לְךָ אָדָם מָתַי קֵץ הַגְּאֻלָּה הֱוֵי אוֹמֵר לוֹ "כִּי יוֹם נָקָם בְּלִבִּי" כְּתִיב, ר' יְהוּדָה בְּר' סִימוֹן בְּשֵׁם רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוֵי שְׁלֹשָה סִימָנִים סִימַנְתִּי לְךָ וְסִיַּמְתִּי לְךָ בִּקְבֻרָתוֹ שֶׁל מֹשֶה "בַגַּי בְּאֶרֶץ מוֹאָב מוּל בֵּית פְּעוֹר", וְאַף עַל פִּי כֵן "וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת קְבֻרָתוֹ" לִבָּא לְפוּמָא לֹא גַּלֵּי. וְרוֹאִים שֶׁקֵּץ הַגְּאֻלָּה נִרְמָז בִּקְבוּרַת מֹשֶה, וּכְמוֹ שֶׁעַל קְבוּרַת מֹשֶה כָּתוּב "וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת קְבֻרָתוֹ", כָּךְ זְמַן קֵץ הַגְּאֻלָּה נִסְתָּר וְלֹא נוֹדַע. וּבֵאֵר הרה"ג ר' יוֹסֵף מוֹרְסִיָּאנוֹ שליט"א שֶׁהַכָּתוּב "וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת קְבֻרָתוֹ" ס"ת תשע"ו. שֶׁאָז כְּבָר יָבֹא מָשִׁיחַ וְיִהְיֶה "יָדַע אִישׁ אֶת קְבֻרָתוֹ" וְלָכֵן זֶה נִרְמָז בְּסוֹפֵי תֵבוֹת שֶׁמְּרַמְּזִים עַל הַסּוֹף. וְכֵן בֵּית פְּעוֹר עִם הָאוֹתִיּוֹת וְהַכּוֹלֵל בְּגִימַטְרִיָּא תשע"ו. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' צִיּוֹן דָּוִד סִיבּוֹנִי שליט"א שֶׁהַכָּתוּב "וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת קְבֻרָתוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה" בְּגִימַטְרִיָּא חָמֵשׁ שֶׁבַע שֶׁבַע שֵׁשׁ הַיְינוּ 5776. וְכֵן מָצִינוּ בַּזֹּהַר (תצא רפ.) עַל הַכָּתוּב "וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בַגַּי", שֶׁמֹּשֶה נִקְבַּר בְּסוֹד הַכָּתוּב "כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא". וְעַל זֶה נֶאֱמַר הַפָּסוּק שֶׁל הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה עַל הַנְּקָמָה בֶּאֱדוֹם, "וַיַּךְ אֶת אֱדוֹם בְּגֵיא מֶלַח". וְכֵן אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי עִם הָאוֹתִיּוֹת וְהַמִּלִּים בְּגִימַטְרִיָּא תשע"ו. וְכֵן אֵלִיָּה"וּ בְּמִלּוּי אָלֶ"ף לָמֶ"ד יוֹ"ד הֵ"א וָא"ו בְּגִימַטְרִיָּא 224 כְּמִנְיַן הַשָּׁנִים שֶׁנִּשְׁאֲרוּ מִשְּׁנַת תשע"ו עַד סוֹף הָאָלֶף.
וְכֵן |
מָצִינוּ בַּזֹּהַר (תצא רפ.) עַל הַכָּתוּב "וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בַגַּי", שֶׁמֹּשֶה נִקְבַּר בְּסוֹד הַכָּתוּב "כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא". וְעַל זֶה נֶאֱמַר הַפָּסוּק שֶׁל הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה עַל הַנְּקָמָה בֶּאֱדוֹם, "וַיַּךְ אֶת אֱדוֹם בְּגֵיא מֶלַח". וְכֵן "וְנִשְׁקָפָה עַל פְּנֵי הַיְשִׁימֹן", מְרַמֵּז עַל תִּקּוּן שֵׁבֶט שִׁמְעוֹן שֶׁנִּכְשְׁלוּ בַּעֲוֹן זִמְרִי, וּמְרַמֵּז גַּם, לְהַבְדִּיל, עַל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי שֶׁהָיָה נִיצוֹץ מֹשֶה, מֵהַשֶּׁמֶן הָעֶלְיוֹן, וְקָשׁוּר לִנְשִׁיקַת פֶּה שֶׁל פְּנִימִיּוּת הַתּוֹרָה. וְכֵן "וּמִבָּמוֹת הַגַּיְא אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה מוֹאָב" מְרַמֵּז עַל הַמָּשִׁיחַ שֶׁיּוֹצֵא מִמּוֹאָב וּמְגַלֶּה אֶת סוֹדוֹת הַתּוֹרָה שֶׁקְּשׁוּרִים לַגַּיְא.
וְכֵן |
הַכָּתוּב (בראשית מה, א) "וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָי וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו" בְּגִימַטְרִיָּא 5776. וְכֵן תשע"ו מְרֻמֶּזֶת בַּכָּתוּב "אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע". וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'בִּכּוּרֵי חוֹתָם' מֵרַבִּי יַעֲקֹב אַבּוּחֲצִירָא זצ"ל שֶׁהַפָּסוּק הַזֶּה מְרַמֵּז עַל קֵץ הַגָּלוּת, שֶׁהקב"ה לֹא יָכוֹל לְהִתְאַפֵּק עוֹד מִלִּגְאֹל, "וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ" מְרַמֵּז שֶׁאַף אֶחָד לֹא יוּכַל יוֹתֵר לְקַטְרֵג בַּזְּמַן הַזֶּה. מוּבָא מֵהַגר"ח פְרִידְלַנְדֶּר זצ"ל (בפירושו להקדמת 'דעת תבונות' לרמח"ל) שֶׁכְּשֵׁם שֶׁיּוֹסֵף אָמַר "אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם" וְהֵבִינוּ הָאַחִים אֶת כָּל הַמְּאוֹרָעוֹת וְהַצָּרוֹת שֶׁפָּקְדוּ אוֹתָם בְּמֶשֶׁךְ 22 שָׁנָה מֵאָז מְכִירַת יוֹסֵף, כָּךְ כְּשֶׁיֹּאמַר הקב"ה לֶעָתִיד לָבֹא "אֲנִי הוי"ה" יָבִינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת כָּל הַמְּאוֹרָעוֹת וְהַצָּרוֹת שֶׁפָּקְדוּ אוֹתָם בְּמֶשֶׁךְ אַלְפֵי שְׁנוֹת הַגָּלוּת. וְכֵן מָצִינוּ בַּמִּדְרָשׁ (תנחומא ויגש ה) אָמַר רַבִּי יִצְחָק וַוי לָנוּ מִיּוֹם הַדִּין וַוי לָנוּ מִיּוֹם תּוֹכֵחָה, וּמַה יּוֹסֵף כְּשֶׁאָמַר לְאֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף פָּרְחָה נִשְׁמָתָן כְּשֶׁעוֹמֵד הקב"ה לְדִין דִּכְתִיב בֵּיהּ "וּמִי מְכַלְכֵּל אֶת יוֹם בּוֹאוֹ וּמִי הָעֹמֵד בְּהֵרָאוֹתוֹ" שֶׁכָּתוּב בּוֹ "כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי" עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה, וּמַה זֶּה נִבְהֲלוּ אֶחָיו מִפָּנָיו כְּשֶׁיָּבוֹא הקב"ה לִתְבֹּעַ עֶלְבּוֹן הַמִּצְוֹת וּפִשְׁעָהּ שֶׁל תּוֹרָה עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה, וּכְשֵׁם שֶׁלֹּא פִּיֵּס יוֹסֵף אֶת אֶחָיו אֶלָּא מִתּוֹךְ בְּכִיָּה כָּךְ כְּשֶיִּגְאַל הקב"ה אֶת יִשְׂרָאֵל מִתּוֹךְ בְּכִיָּה הוּא גוֹאֲלָם שֶׁנֶּאֱמַר "בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם".
מָצִינוּ |
בַּמִּדְרָשׁ (דבר"ר א, יט) אָמַר רַבִּי בְּרֶכְיָה כְּשֶׁנִּכְנַס עֵשָׂו אֵצֶל אָבִיו וְרָאָה שֶׁנָּטַל יַעֲקֹב אֶת הַבְּרָכוֹת אָמַר לוֹ לֹא הִנַּחְתָּ לִי אֲפִלּוּ בְּרָכָה אַחַת שֶׁנַּאֱמַר "הֲלֹא אָצַלְתָּ לִּי בְּרָכָה" אָמַר לוֹ יִצְחָק אֲפִלּוּ אֲנִי מְבָרֶכְךָ לוֹ אֲנִי מְבָרֵךְ, לֹא כָּךְ אָמַרְתִּי לוֹ "הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ" הָעֶבֶד וְכָל מַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ לֹא שֶׁל אֲדוֹנָיו הֵם, אָמַר רַב חִיָּא אָמַר לָהֶם אִם רְאִיתֶם אוֹתוֹ שֶׁמְּבַקֵּשׁ לְהִתְגָּרוֹת בָּכֶם אַל תַּעַמְדוּ כְּנֶגְדּוֹ אֶלָּא הַצְפִּינוּ עַצְמְכֶם מִמֶּנּוּ עַד שֶׁיַּעֲבֹר עוֹלָמוֹ, הֱוֵי "פְּנוּ לָכֶם צָפוֹנָה" אָמַר רַב יְהוּדָה בַּר שָׁלוֹם אִם רְאִיתֶם שֶׁמִּזְדַּוֵּג לָכֶם בִּרְחוּ לַתּוֹרָה וְאֵין צָפוֹנָה אֶלָּא תּוֹרָה שֶׁנֶּאֱמַר "יִצְפֹּן לַיְשָׁרִים תּוּשִׁיָּה", דָּבָר אַחֵר מַהוּ "צָפוֹנָה" אָמַר רַבִּי יִצְחָק אָמַר הקב"ה הַמְתִּינוּ עַד מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ לָבֹא מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ. רוֹאִים שֶׁהָעֵצָה לְהִנָּצֵל מֵעֵשָׂו הִיא רַק עַל יְדֵי הַצְפָּנָה לַסּוֹדוֹת הַצְּפוּנִים שֶׁל הַתּוֹרָה, בְּסוֹד הַכָּתוּב "מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ", וְלָזֶה נִזְכֶּה בִּימוֹת הַמָּשִׁיחַ. וְלָכֵן מְקַשֵּׁר הַמִּדְרָשׁ אֶת הָעִנְיָן לְטַעֲנַת עֵשָׂו לְיִצְחָק "הֲלֹא אָצַלְתָּ לִּי בְּרָכָה", מִלְּשׁוֹן עוֹלַם הָאֲצִילוּת, כִּי לִמּוּד הַסּוֹד שֶׁנִּקְרָא אֲצִילוּת מַשְׁפִּיעַ גַם לַמַּלְכוּת, וּמִמֵּילָא גַּם אֱדוֹם שֶׁהִיא הַקְּלִפָּה שֶׁל הַמַּלְכוּת מְקַבֶּלֶת אֶת חֶלְקָהּ, אֲבָל כְּפִי שֶׁאָמַר יִצְחָק לְעֵשָׂו שֶׁהוּא עֶבֶד שֶׁל יַעֲקֹב וְכָל יְנִיקָתוֹ הִיא רַק דֶּרֶךְ לִמּוּד הָאֲצִילוּת שֶׁל יַעֲקֹב וְלֹא בְּאֹפֶן אַחֵר. וְכֵן שָׁמַעְתִּי מֵהרה"ג ר' יוֹסֵף מֵאִיר סוֹפֵר שליט"א שֶׁמִּלּוּי אוֹתִיּוֹת קַבָּלָ"ה, קוֹ"ף בֵּי"ת לָמֶ"ד הֵ"א, יֶפֶ"ת אֱדוֹ"ם. וְכֵן קַבָּלָה בְּגִימַטְרִיָּא עֵשָׂו, לְפִי הַחֶשְׁבּוֹן שֶׁאוֹת שׂ הִיא מִסְפַּר 60. וְכֵן אֱדוֹם בְּגִימַטְרִיָּא תּוֹרָה.
מָצִינוּ |
בַּזֹּהַר חָדָשׁ (יתרו לט.) שֶׁשּׁוֹאֵל מַדּוּעַ הִזְכִּיר הקב"ה לְעַם יִשְׂרָאֵל שֶׁהוּא הוֹצִיאָם מִמִּצְרַיִם חֲמִשִּׁים פְּעָמִים בַּתּוֹרָה, הֲרֵי הוּא הִבְטִיחַ לְאַבְרָהָם שֶׁיּוֹצִיא אֶת בָּנָיו מִמִּצְרַיִם וְקִיֵּם אֶת הַהַבְטָחָה. וּמְיַשֵּׁב הַזֹּהַר שֶׁהַהַבְטָחָה לְאַבְרָהָם הָיְתָה לִגְאֹל אֶת הַגּוּפִים שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל, וְלֹא עַל נְתִינַת הַתּוֹרָה. לָכֵן הִזְכִּיר הקב"ה חֲמִשִּׁים פְּעָמִים אֶת יְצִיאַת מִצְרַיִם, לְרַמֵּז שֶׁהוּא נָתַן לָנוּ אֶת חֲמִשִּׁים שַׁעֲרֵי בִינָה בַּחֲסָדָיו הַגְּדוֹלִים, אַף שֶׁלֹּא הִבְטִיחַ לְאַבְרָהָם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה. וְגַם כָּאן רוֹאִים שֶׁעִקַּר הַגְּאֻלָּה מִמִּצְרַיִם וְכֵן לֶעָתִיד לָבֹא הוּא הֲשָׂגַת הַתּוֹרָה וְקִיּוּמָהּ, וְכָל שְׁאַר הָעִנְיָנִים הֵם רַק הֶכְשֵׁר וְלֹא הָעִקָּר.
בְּעִנְיַן |
תּוֹרַת הָרֶמֶז מָצִינוּ בַּזֹּהַר (בלק רב.) דִּבְרֵי תּוֹרָה יֵשׁ בָּהֶם פְּשָׁט דְּרוּשׁ רֶמֶז וְסוֹד. הַזֹּהַר נוֹקֵט הַסֵּדֶר שֶׁל פְּשָׁט דְּרוּשׁ רֶמֶז סוֹד לְרַמֵּז שֶׁהַדְּרוּשׁ וְהָרֶמֶז מְחַבְּרִים בֵּין הַפְּשָׁט לַסּוֹד. הַיְינוּ שֶׁדֶּרֶךְ הַדְּרוּשׁ וְהָרֶמֶז אֶפְשָׁר לְבָאֵר אֶת הַפְּשָׁט עַל פִּי הַסּוֹד. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'עַרְבֵי נַחַל' (פרשת נשא) שֶׁפְּשָׁט רֶמֶז דְּרוּשׁ סוֹד הֵם כְּנֶגֶד הָעוֹלָמוֹת אֲצִילוּת בְּרִיאָה יְצִירָה עֲשִׂיָּה. וְרוֹאִים שֶׁבִּשְׁבִיל לַעֲלוֹת מֵעוֹלַם הָעֲשִׂיָּה שֶׁהוּא בִּבְחִינַת פְּשָׁט, לְעוֹלַם הָאֲצִילוּת שֶׁהוּא בִּבְחִינַת סוֹד, צָרִיךְ לַעֲבֹר דֶּרֶךְ עוֹלָמוֹת הַבְּרִיאָה וְהַיְצִירָה שֶׁהֵם בִּבְחִינַת דְּרוּשׁ וְרֶמֶז. וְכֵן מָצִינוּ בְּזֹהַר חָדָשׁ (בראשית ג:) גִּימַטְרִיָּאוֹת וְחֶשְׁבּוֹן וְכוּ' מִשָּׁם נִכְנָס הָאָדָם לָדַעַת לְמַעְלָה. וְזֶה לְשׁוֹן הָרמ"ק בְּסִפְרוֹ 'פַּרְדֵּס רִמּוֹנִים' (ע' סח:) יְדִיעַת סוֹדוֹת תּוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה הוּא עַל יְדֵי הַצֵּרוּפִים, וְהַגִּימַטְרִיָּאוֹת, וְהַתְּמוּרוֹת, וְרָאשֵׁי תֵּבוֹת, סוֹפֵי תֵּבוֹת, וְתוֹכֵי אוֹתִיּוֹת, וְרָאשֵׁי פְּסוּקִים, וְסוֹפֵי פְּסוּקִים, וְדִלּוּג אוֹתִיּוֹת וְצֵרוּף אוֹתִיּוֹת. וְכֵן מוּבָא בַּגְּרָ"א (משלי א, כ) רֶמֶז הוּא פֶּתַח שַׁעַר לְהַסּוֹדוֹת. רוֹאִים שֶׁיְּדִיעַת סוֹדוֹת הַתּוֹרָה הִיא דֶּרֶךְ תּוֹרַת הָרֶמֶז. וְכֵן אוֹתִיּוֹת רָז נִמְצָאוֹת בְּרֶמֶז בְּתֵבַת רֶמֶז, לְרַמֵּז שֶׁדֶּרֶךְ הָרֶמֶז מַגִּיעִים לָרָז. וְכֵן מָצִינוּ בַּמִּשְׁנָה (חגיגה יא:) אֵין דּוֹרְשִׁין בַּמֶּרְכָּבָה בְּיָחִיד, אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה חָכָם וּמֵבִין מִדַּעְתּוֹ. וּמְבָאֵר הָרַמְבַּ"ם בְּפֵרוּשׁ הַמִּשְׁנָיוֹת וּמֵבִין מִדַּעְתּוֹ וְהוּא שֶׁיִּתְעוֹרֵר מֵעַצְמוֹ וְיָבִין הַכַּוָּנָה מֵעַצְמוֹ וְלֹא יִהְיֶה צָרִיךְ לְפֵרוּשׁ אֶלָּא שֶׁרוֹמְזִין לוֹ הָרְמָזִים, וְהוּא סוֹבֵר בָּהֶן סְבָרָתוֹ וְשִׁקּוּל דַּעְתּוֹ. וְרוֹאִים דִּין שֶׁל מִשְׁנָה שֶׁמֻּתָּר לְלַמֵּד נִסְתָּר רַק לְמִי שֶׁמֵּבִין רֶמֶז, וּכְפִי שֶׁבֵּאַרְנוּ שֶׁהָרָז וְהָרֶמֶז הוֹלְכִים יַחַד.
מַדּוּעַ "שֵׁם הַיּוֹם" וְ"עֶצֶם הַיּוֹם" קְשׁוּרִים עִם עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת.
הַ'חֲתַם |
סוֹפֵר' שׁוֹאֵל ('תורת משה' דרוש לז' אדר, דרשות לח' טבת) מַדּוּעַ צוֹם עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת חָמוּר יוֹתֵר מִצּוֹם תִּשְׁעָה בְּאָב, כְּפִי שֶׁרוֹאִים שֶׁצּוֹם תִּשְׁעָה בְּאָב אֵינוֹ דּוֹחֶה שַׁבָּת, וְצוֹם עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת דּוֹחֶה שַׁבָּת. [בַּלּוּחַ שֶׁלָּנוּ עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת לֹא יָחוּל בְּשַׁבָּת, אֲבָל אִם מְקַדְּשִׁים עַל פִּי הָרְאִיָּה, יִתָּכֵן שֶׁיָּחוּל]. וּמְבָאֵר הַ'חֲתַם סוֹפֵר' שֶׁהַתְחָלַת הַצָּרָה קָשָׁה יוֹתֵר מִגְּמַר הַצָּרָה, כִּי שָׁם הַשֹּׁרֶשׁ שֶׁל כָּל הַצָּרוֹת, וְכָל הַשְּׁאָר הֵם תּוֹצָאָה מִמַּה שֶּׁהִתְחִיל שָׁם. וְאַדְּרַבָּה גְּמַר הַצָּרוֹת מְצַיֵּן אֶת סוֹף הַצָּרוֹת וּתְחִלַּת צְמִיחַת הַיְשׁוּעָה שֶׁנּוֹלַד מָשִׁיחַ בְּתִשְׁעָה בְּאָב. וּמוֹסִיף הַ'חֲתַם סוֹפֵר' בְּכָל דּוֹר וָדוֹר כְּשֶׁמַּגִּיעַ אוֹתוֹ יוֹם שֶׁל עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת, יוֹשְׁבִין בֵּית דִּין שֶׁלְּמַעְלָה וְגוֹזְרִין הַחֻרְבָּן שֶׁל כָּל שָׁנָה וְשָׁנָה. נִרְאֶה דְּלָכֵן מְצַיְּנִים אֶת צָרַת הַנַּצְרוּת בְּחֹדֶשׁ טֵבֵת שֶׁאָז חָל הַנִּיטְל, לְרַמֵּז שֶׁצָּרַת הַנִּיטְל הִיא בִּבְחִינַת עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת, כְּשֵׁם שֶׁעֲשָׂרָה בְּטֵבֵת הוּא הַשֹּׁרֶשׁ שֶׁל חֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, כָּךְ צָרַת הַנִּיטְל שֶׁבָּהּ נֶחְרְבָה צִיּוֹן הִיא שֹׁרֶשׁ הַשֳּׁרָשִׁים שֶׁל חֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ כְּדִלְעֵיל. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'בְּאֵר יִצְחָק' (על 'אגרת רבי יוחנן בן זכאי') שֶׁאוֹתוֹ הָאִישׁ נוֹלַד בְּעֶרֶב עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'אֲפִיקֵי יָם' (בין המצרים רנז) בְּשֵׁם הַמְפָרְשִׁים לִמְגִלַּת תַּעֲנִית שֶׁאוֹתוֹ הָאִישׁ נוֹלַד בַּעֲשָׂרָה בְּטֵבֵת כְּשֶׁסִּיְּמוּ לְתַרְגֵּם אֶת הַתּוֹרָה לִיוָנִית עֲבוּר תַּלְמַי הַמֶּלֶךְ. וּבְסֵפֶר 'לִקּוּטֵי לֵוִי יִצְחָק' מוּבָא שֶׁחֹדֶשׁ טֵבֵת הוּא הַחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי, בְּחִינַת מַלְכוּת, שֶׁהִיא הַסְּפִירָה הָעֲשִׂירִית. לָכֵן נִקְרָא טֵבֵת מִלְּשׁוֹן ט' בַּת. הַיְינוּ ט' סְפִירוֹת שֶׁמַּשְׁפִּיעוֹת לַבַּת, שֶׁהִיא הַמַּלְכוּת, וּכְפִי שֶׁמּוּבָא בְּרַשִׁ"י (אסתר ב, טז) שֶׁחֹדֶשׁ טֵבֵת הוּא עֵת צִנָּה שֶׁהַגּוּף נֶהֱנֶה מִן הַגּוּף. וְכֵן טֵבֵת הוּא מִלְּשׁוֹן הַטָּבַת הַנֵּרוֹת. וְלָכֵן תְּקוּפַת טֵבֵת, הִיא הַתְּקוּפָה הָרְבִיעִית, דְּמַלְכוּת הִיא הָאוֹת הָרְבִיעִית שֶׁבְּשֵׁם הוי"ה. וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ שֶׁחֹדֶשׁ זֶה הוּא שֹׁרֶשׁ הַמַּלְכוּת, וּבִּפְרָט יוֹם הָעֲשִׂירִי בְּטֵבֵת שֶׁהוּא עֲשִׂירִי שֶׁבָּעֲשִׂירִי, בִּבְחִינַת מַלְכוּת שֶׁבַּמַלְכוּת. וְזֶה הַסּוֹד שֶׁל קֶבֶר דָּוִד הַמֶּלֶךְ, שֶׁשָּׁם שֶׁשָּׁם יּוֹנֶקֶת קְלִפַּת הַנַּצְרוּת, שֶׁהוּא הַצִּיּוּן שֶׁבְּצִיּוֹן, בִּבְחִינַת מַלְכוּת שֶׁבַּמַלְכוּת. כְּפִי שֶׁנְּבָאֵר לְקַמָּן שֶׁקֵּבֶר נִקְרָא צִיּוּן מִלְּשׁוֹן צִיּוֹן. וְקֶבֶר דָּוִד הוּא הַצִּיּוּן שֶׁבְּצִיּוֹן. וְכֵן עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת הוּא יוֹם הַ100 מִתְּחִילַת הַשָּׁנָה בִּבְחִינַת מַלְכוּת שֶׁבַּמַּלְכוּת שֶׁהִיא אֶחָד חֶלְקֵי 100 מִכָּל הַסְּפִירוֹת.
כָּתוּב |
(יחזקאל כד, א) "וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִית בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ לֵאמֹר: בֶּן אָדָם כְּתָב לְךָ אֶת שֵׁם הַיּוֹם אֶת עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה סָמַךְ מֶלֶךְ בָּבֶל אֶל יְרוּשָׁלִַם בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה". יְחֶזְקֵאל הַנָּבִיא הָיָה בְּבָבֶל וְנִבָּא בְּיוֹם עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת אֶת מַה שֶּׁקָּרָה בִּירוּשָׁלַיִם בְּאוֹתוֹ יוֹם שֶׁהִתְחִיל הַמָּצוֹר. וְהַמַּלְבִּי"ם הִתְקַשָּׁה מַדּוּעַ "שֵׁם הַיּוֹם" וְ"עֶצֶם הַיּוֹם" קְשׁוּרִים עִם הַנְּבוּאָה כִּלְשׁוֹן הַפָּסוּק, וּמְבָאֵר שֶׁהַמִּלָּה עָשׂוֹר שֶׁהִיא "שֵׁם הַיּוֹם" יַחַד עִם עוֹד מִסְפַּר י' שֶׁהוּא "עֶצֶם הַיּוֹם" בְּגִימַטְרִיָּא יְרוּשָׁלַיִם, וְכֵן י"א טֵבֵת בְּגִימַטְרִיָּא נְבוּכַדְנֶצַּר שֶׁסָּמַךְ עַל יְרוּשָׁלַיִם בְּאוֹתוֹ יוֹם. נִרְאֶה לְבָאֵר מַדּוּעַ מְבָאֵר הַמַּלְבִּי"ם אֶת הַפָּסוּק דֶּרֶךְ גִּימַטְרִיָּא, כֵּיוָן שֶׁגִּימַטְרִיָּא שַׁיֶּכֶת לַמַּלְכוּת שֶׁמְּקַבֶּלֶת אֶת הַמִּסְפָּר כַּיָּדוּעַ מִסִּדּוּר הָרַשַּׁ"שׁ, לָכֵן הַבֵּאוּר הוּא בְּדֶרֶךְ גִּימַטְרִיָּא. וּלְפִי דְבָרֵינוּ שֶׁיּוֹם עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת הוּא סוֹד הַמַּלְכוּת שֶׁבַּמַּלְכוּת לֹא קָשָׁה קוּשְׁיַת הַמַּלְבִּי"ם, וּמְבֹאָר מַדּוּעַ שֵׁם הַיּוֹם הַזֶּה, וְעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה קְשׁוּרִים לְצִיּוֹן וִירוּשָׁלַיִם. וְכֵן רוֹאִים שֶׁאַף שֶׁמָּצִינוּ לְשׁוֹן "עֶצֶם" בְּכָל הַתּוֹרָה רַק ח"י פְּעָמִים, כָּאן כְּתוּבָה שְׁנֵי פְּעָמִים הַלָּשׁוֹן "עֶצֶם", וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ שֶׁנִּרְמְזָה כָּאן נְקֻדַּת צִיּוֹן שֶׁהִיא נְקֻדַּת הָעַצְמוּת שֶׁנִּשְׁאֲרָה בָּעוֹלָם מִלִּפְנֵי הַצִּמְצוּם כְּפִי שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּמַאֲמַר 'פֶּתַח לְסִדּוּר הָרַשַּׁ"שׁ' וּמִמֶּנָּה שֹׁרֶשׁ נִשְׁמוֹת אָדָם דָּוִד מָשִׁיחַ. וְכֵן אוֹמְרִים בִּסְלִיחוֹת לַעֲשָׂרָה בְּטֵבֵת, יֶרַח טֵבֵת מְאֹד לָקִיתִי בוֹ. וְנִשְׁתַּנּוּ עָלַי סִדְרֵי נְתִיבוֹ. סָרַרְתִּי פָּשַׁעְתִּי יְגַלֶּה לִי טוּבוֹ. הָאוֹמֵר לַיָּם עַד פֹּה תָבֹא. וְרוֹאִים שֶׁטֵּבֵת הוּא מִלְּשׁוֹן טוֹב, וּלֶעָתִיד לָבֹא יִתְגַּלֶּה הַטּוֹב שֶׁבּוֹ. והוסיף הרה"ג ר' אליהו נחמני שליט"א שב' פעמים עצם היום הזה בגימטריא תִּקוּן או קִינוֹת.
וְכֵן |
מוּבָא בְּסִדּוּרִים יְשָׁנִים לִפְנֵי הַצֶּנְזוּרָה, שֶׁהַפַּיָּט הוֹסִיף בַּעֲשָׂרָה בְּטֵבֵת קֶטַע מְיֻחָד עַל חֻרְבַּן אוֹתוֹ הָאִישׁ: צִיּוֹן הַדְּרוּשָׁה, צְבִי כָל־עֹבֵר. נְתוּנָה לְמוֹרָשָׁה, לְצִיּוּן הַקָּבֶר. לְנִבְלַת בֶּן־אִשָּׁה, פְּשׂוּקָה לְכָל־עֹבֵר. וְהוּא חֹבֵר חֶבֶר, כִּי חַטַּאת־קֶסֶם מֶרִי: חֵלֶף מְקוֹם הַשִּׁית, הַיּוֹרֵד לַתְּהוֹם. שָׂמוּ חֲשׂוּפֵי שֵׁת, וְשָׁם קֶבֶר הַתְּהוֹם. כְּרוּחַ הַחֲרִישִׁית, לְבָבִי כֵּן יִנְהוֹם. וְכָל־הָעִיר תֵּהוֹם, וּמֶה חֳרִי.
וְהוֹסִיף |
הרה"ג ר' צִיּוֹן דָּוִד סִיבּוֹנִי שליט"א שֶׁעֲשָׂרָה בְּטֵבֵת עִם הָאוֹתִיּוֹת וְהַמִּלִּים בְּגִימַטְרִיָּא טצ"ץ, וּמוּבָא מוּבָא בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת בְּסֵפֶר 'קוֹל הַתּוֹר' בְּשֵׁם הַגְּרָ"א שֶׁהַגְּאֻלָּה תְּלוּיָה בַּיְסוֹד, וּבְחִלּוּף אוֹתִיּוֹת טצ"ץ שֶׁמִּתְחַלְּפוֹת בְּחִלּוּף אי"ק בכ"ר. שֶׁהֵן כְּמִנְיַן תתקצ"ט מַדְרֵגוֹת שֶׁיֵּשׁ לְמָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף. וְרוֹאִים שֶׁהַמִּסְפָּר הַזֶּה הוּא הַמִּסְפָּר שֶׁל מָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף, שֶׁאָז יַגִּיעַ לְהַשְׁלָמַת תַּפְקִידוֹ. וְנָבִיא אֶת לְשׁוֹן הַסֵּפֶר 'קוֹל הַתּוֹר' (פרק ב' סימן ל"ה) "הַקָּטָן יִהְיֶה לְאֶלֶף וְהַצָּעִיר לְגוֹי עָצוּם", "הַקָּטָן" הַיְינוּ אֶפְרַיִם, כַּכָּתוּב "אָחִיו הַקָּטָן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ". וְכֵן "הַצָּעִיר" הוּא אֶפְרַיִם, וְהַכַּוָּנָה, אִם הוּא יַגִּיעַ עַד דַּרְגַּת הָאֶלֶף פָּחוֹת אֶחָד, הַיְינוּ טצ"ץ בַּיְסוֹד, שֶׁהוּא הַדַּרְגָּה הָאַחֲרוֹנָה שֶׁל אִיתְעָרוּתָא דִּלְתַתָּא, אָז אֲנִי ה' אֲפִלּוּ בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה. וְזֶה שֶׁנֶּאֱמַר "לְאֶלֶף", הַיְינוּ עַד אֶלֶף, וְלֹא עַד בִּכְלָל. כִּי אָז דַּרְגַּת הָאֶלֶף עַצְמָהּ מִשְׁתַּלֶּמֶת בְּעַנְנֵי שְׁמַיָּא בְּדֶרֶךְ נִסִּית כֻּלָּהּ. וְעוֹד מוּבָא בָּהֶמְשֵׁךְ שָׁם "וְעֵת צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב" בְּגִימַטְרִיָּא טצ"ץ, מִנְיַן חֲלָקִים שֶׁנִּתְחַלְּקָה תְּקוּפַת עִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא, "וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁעַ". וְעוֹד מוּבָא בָּהֶמְשֵׁךְ שָׁם מָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִיד בְּגִימַטְרִיָּא טצ"ץ עִם הַכּוֹלֵל, כִּי הַמִּסְפָּר אֶלֶף הוּא כְּנֶגֶד מֹשֶה רַבֵּנוּ שֶׁהוּא הַגּוֹאֵל אַחֲרוֹן וּמַשְׁלִים לְמִסְפַּר אֶלֶף, בְּסוֹד "הָאֶלֶף לְךָ שְׁלֹמֹה". וְעוֹד מוּבָא בָּהֶמְשֵׁךְ שָׁם טצ"ץ בְּגִימַטְרִיָּא פֶּתַח תִּקְוָה. וְכֵן מָצִינוּ בַּמִּדְרָשׁ (ילקוט ישעי' תב) בָּעוֹלָם הַזֶּה אֲפִלּוּ תתקצ"ט מַלְאָכִים מְלַמְּדִין חוֹבָה וּמַלְאָךְ אֶחָד מְלַמֵּד עָלָיו זְכוּת הקב"ה מַכְרִיעוֹ לְכַף זְכוּת, מַה טַּעַם "אִם יֶשׁ עָלָיו מַלְאָךְ מֵלִיץ אֶחָד מִנִּי אֶלֶף וְגוֹ' וַיְחֻנֶּנּוּ".
וְכֵן |
מָצִינוּ בְּסִפְרֵי הָרַמְחַ"ל דְּבָרִים מְפֹרָשִׁים שֶׁאוֹתוֹ הָאִישׁ הָיָה מִקְּלִפַּת עֵשָׂו שֶׁמַּלְבִּישָׁה עַל דָּוִד הַמֶּלֶךְ, וְסוֹד הַגְּאֻלָּה יִהְיֶה כְּשֶׁיְּנַתְּקוּ אֶת יְנִיקָתוֹ שֶׁל אוֹתוֹ הָאִישׁ מִמַּלְכוּת בֵּית דָּוִד. וְנָבִיא תַּמְצִית דְּבָרָיו: ('אדיר במרום' ח"א מאמר 'בריך ברי') "רָאִיתִי רָשָׁע עָרִיץ וְגוֹ' וָאֲבַקְשֵׁהוּ וְלֹא נִמְצָא" הַפָּסוּק מְדַבֵּר עַל עִנְיַן הַטָּמֵא שֶׁהָיָה בְּיִשְׂרָאֵל [אוֹתוֹ הָאִישׁ] רַק שֶׁנִּדְחָה אַחַר כָּךְ. אַךְ הָאֱמֶת הוּא שֶׁמֵּעֵשָׂו הִתְחִילוּ הַדְּבָרִים, וַחֲטָאֵי יִשְׂרָאֵל גָּרְמוּ לַסִּטְרָא אַחֲרָא לְהִתְגַּבֵּר וְכוּ'. וְגַם בֶּאֱמֶת זֶה הַדָּבָר הִגִּיעַ הַרְבֵּה לְדָוִד. וְהִנֵּה לְפִי שֶׁהָיָה מִיִּשְׂרָאֵל אָמַר, "וּמִתְעָרֶה כְּאֶזְרָח רַעֲנָן", כִּי הוּא מַחְשִׁיב עַצְמוֹ כְּאֶזְרַח הָאָרֶץ. וְכוּ'. וּמִכָּאן יִהְיֶה גַּם כֵּן כִּלְיוֹן הַסִּטְרָא אַחֲרָא לֶעָתִיד לָבֹא, וְזֶה סוֹד "בַּיּוֹם הַהוּא אָשִׂים אֶת אַלּוּפֵי יְהוּדָה כְּכִיּוֹר אֵשׁ", כִּי בְּסוֹד הַתַּנּוּר וְלַפִּיד הָאֵלֶּה, יֵרְדוּ אַלּוּפֵי יְהוּדָה אֵלֶּה בְּתוֹךְ הַקְּלִפּוֹת בֵּין הַבְּתָרִים שֶׁבָּהֶם, וְאָז יֹאכְלוּ עַל יָמִין וְעַל שְׂמֹאל, וְיַכְרִיתוּ הַסִּטְרָא אַחֲרָא אֲשֶׁר סְבִיבָם. וְעַל כֵּן אָמַר דָּוִד, "וַיַּעֲבֹר וְהִנֵּה אֵינֶנוּ", כִּי בְּשָׁעָה שֶׁיַּעֲבֹר בְּסוֹד אַלּוּפֵי יְהוּדָה בֵּין הַגְּזָרִים, הִנֵּה יַבְלִיעַ אֶת הַטֻּמְאָה בְּסוֹף הַזּוּהֲמָא שֶׁהִיא צוֹאָה רוֹתַחַת, [שֶׁנִּדּוֹן בָּהּ אוֹתוֹ הָאִישׁ] עַד שֶׁלֹּא יֵרָאֶה עוֹד כְּלָל, וְלֹא יִפְגֹּם עוֹד. וְתָבִין שֶׁזֶּה נֶאֱמַר גַּם כֵּן עַל כָּל מִי שֶׁנִּכְרַת מֵעוֹלָם הַבָּא, אֲבָל לוֹ בִּפְרָט יִהְיֶה זֶה הָעִנְיָן לְהַעֲבִיר גִּלּוּלִים מִן הָאָרֶץ. וְהִנֵּה אַחַר כָּךְ יִשְׁתַּלֵּם הַתִּקּוּן, וְהוּא סוֹד, "שְׁמָר תָּם וּרְאֵה יָשָׁר", כִּי דָּוִד הָיָה מַכָּתוֹ תַּמָּה, שֶׁנּוֹלַד מָהוּל וְאָדָם הָרִאשׁוֹן גַּם כֵּן נוֹלַד מָהוּל, אֶלָּא שֶׁבְּחֶטְאוֹ נִמְשְׁכָה עָרְלָתוֹ. אַךְ דָּוִד הָיָה תִּקּוּן לְאָדָם הָרִאשׁוֹן לְהַחֲזִירוֹ בְּסוֹד הַיֹּשֶר, וְעַל כֵּן נוֹלַד מָהוּל. אֶלָּא שֶׁהוּא צָרִיךְ עֲדַיִן שְׁמִירָה, כִּי לֹא נִשְׁלַם הַתִּקּוּן עַד מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ. וְלָכֵן אָמַר, "שְׁמָר תָּם", שֶׁהוּא דָּוִד. "וּרְאֵה יָשָׁר", שֶׁהוּא אָדָם הָרִאשׁוֹן הַנִּתְקָן בְּכֹחוֹ בְּתִקּוּן זֶה. וְזֶהוּ סוֹד הָא' וְהַד' שֶׁל אָדָם. אַךְ סוֹף הַכֹּל בְּמֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ שֶׁהוּא סוֹף הָאָדָ"ם, בְּסוֹד הַם' שֶׁלּוֹ, וְאָז יִהְיֶה הַתִּקּוּן שֶׁל שָׁלוֹם, בְּסוֹד, "וְהָיָה זֶה שָׁלוֹם", וְלָכֵן, "כִּי אַחֲרִית לְאִישׁ שָׁלוֹם". וְזֶהוּ תִּקּוּן שָׁלֵם שֶׁל אָדָ"ם אָ'דָם דָּ'וִד מָ'שִׁיחַ. וְאָז, "וּפֹשְעִים נִשְׁמְדוּ יַחְדָּו". כִּי כְּבָר אָמַרְנוּ שֶׁהַטָּמֵא נִבְלַע בְּזוּהַמְתּוֹ שֶׁל הַצּוֹאָה רוֹתַחַת. ('אדיר במרום' ח"ב מאמר ביאור ז' מלכין) וְהִנֵּה הַנִּזְכָּר יֵשׁ"וּ הוּא בְּסוֹד אֱדוֹם, בְּסוֹד עֵשָׂו, וְכֹחַ טֻמְאָתוֹ בְּסוֹד צוֹאָה רוֹתַחַת, שֶׁעַל כֵן הוּא נִדּוֹן בָּהּ. וְהוּא בְּחִינַת הַזּוּהֲמָא הַנִּדְחֵית מִן הַקְּדֻשָּׁה, וְרוֹתַחַת בַּדִּין קָשֶׁה שֶׁבָּהּ. וּמִשָּׁם כֹּחַ גָּדוֹל לַסִּטְרָא אַחֲרָא לְטַמֵּא הַבְּרִיּוֹת. וְזֶה סוֹד פְּעוֹר, שֶׁעֲבוֹדָתוֹ בְּכָךְ. [א"ה לָכֵן בַּעַל פְּעוֹר בְּגִימַטְרִיָּא מָשִׁיחַ, שֶׁמִּשָּׁם הֵם יוֹנְקִים. וְכֵן פְּעוֹר בְּגִימַטְרִיָּא נוֹצְרִי. וְכֵן מָצִינוּ בַּגְּמָרָא (סנהדרין סד.) מַעֲשֶׂה בְּסַבְטָא בֶּן אל"ס, שֶׁהִשְׂכִּיר חֲמוֹרוֹ לְעוֹבֶדֶת כּוֹכָבִים אַחַת. כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעָה לִפְעוֹר, אָמְרָה לוֹ, הַמְתֵּן, עַד שֶׁאֶכָּנֵס וְאֵצֵא. לְאַחַר שֶׁיָּצָאת, אָמַר לָהּ, אַף אַתְּ הַמְתִּינִי עַד שֶׁאֶכָּנֵס וְאֵצֵא. אָמְרָה לוֹ, וְלֹא יְהוּדִי אַתָּה אָמַר לָהּ, וּמַאי אִיכְפַּת לִיךְ נִכְנַס, פָּעַר בְּפָנָיו, וְקִנֵּחַ בְּחָטְמוֹ, וְהָיוּ מְשָׁרְתֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים מְקַלְּסִין לוֹ, וְאוֹמְרִים, מֵעוֹלָם לֹא הָיָה אָדָם שֶׁעֲבָדוֹ לְזוֹ בְּכָךְ. הַיְינוּ שֶׁקִּשֵּׁר אֶת הָעֲבוֹדָה זָרָה לִבְחִינַת חֹטֶם, שֶׁהוא סוֹד "רוּחַ אַפֵּינוּ מְשִׁיחַ ה'".] וְתָבִין קֶשֶר הַדְּבָרִים, כִּי סִטְרָא אַחֲרָא זֹאת אֵינָהּ מִתְחַזֶּקֶת בָּעוֹלָם אֶלָּא עַל יְדֵי הַזְּנוּת דַּוְקָא, וְזֶה סוֹד שִׁטִּים, שֶׁהוּא מַעְיָן הַגּוֹרֵם זְנוּת. וְזֶה הַדָּבָר עוֹמֵד תַּחַת קְלִפַּת מוֹאָב, שֶׁגַּם הִיא בְּסוֹד הַזְּנוּת, בַּחוּצְפָּא שֶׁהִיא הַבְּכִירָה, שֶׁקָּרְאוּ כָּךְ עַל שֵׁם אָבִיהָ, וְהַבְּכִירָה וְהַצְּעִירָה הֵם שְׁתֵּי קְלִפּוֹת קָשׁוֹת, וְהִנֵּה הָלְכוּ הַמִּדְיָנִים וְנִתְחַבְּרוּ בְּמוֹאָב, וְאָז נִתְגַּבֵּר הַזְּנוּת, וְנִתְחַזֵּק עִנְיַן הַצּוֹאָה רוֹתַחַת, וְיָצְאָה אֱמוּנָה כּוֹזֶבֶת, שֶׁהִוא כָּזְבִּי, עַל יְדֵי הַטָּמֵא יֵשׁ"וּ שֶׁהוּא זִמְרִי. וְאָז אָמְרוּ לְמֹשֶה, בַּת יִתְרוֹ מִי הִתִּירָהּ לְךָ, וְזֶה הָיָה הַקִּלְקוּל הוֹלֵךְ לִבְחִינַת הַתּוֹרָה מַמָּשׁ. וְהִנֵּה זֶה הַטַּעַם שֶׁנִּקְבַּר מֹשֶה מוּל בֵּית פְּעוֹר בְּאֶרֶץ מוֹאָב, כְּדֵי לְהַכְנִיעַ קְלִפָּה זֹאת, עַד שֶׁתִּבְעַר מִן הָעוֹלָם לֶעָתִיד לָבֹא. וְאָז יֵצֵא מֹשֶה מִקְּבוּרָתוֹ, כִּי הוּא הַמַּחְזִיק הַתּוֹרָה. וַאֲפָרֵשׁ לְךָ עַתָּה סוֹד גָּדוֹל מַה שֶּׁיֵּשׁ בָּזֶה הַמּוֹאָב, כִּי הָעֲטָרָה שֶׁל דָּוִד שֶׁהִיא כֹּחוֹ מַמָּשׁ הָיְתָה שְׁקוּעָה שָׁם, וְהוּא סוֹד הַמְּשִׁיחוּת הָעוֹמֵד לְהַחֲזִיר כָּל אֻמּוֹת הָעוֹלָם תַּחַת שִׁעְבּוּד הַקְּדֻשָּׁה, בְּסוֹד "כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה". וְזֶה סוֹד דָּוִד שֶׁיָּצָא מִמּוֹאָב. וְכֵן מוּבָא מֵהרה"ג ר' אֵלִיָּהוּ שְׁטֶרְן זצ"ל שֶׁזִמְרִ"י בְּמִלּוּי הָאוֹתִיּוֹת בְּגִימַטְרִיָּא יֵשׁוּ הַנּוֹצְרִי.
מָצִינוּ |
בַּמִּדְרָשׁ (ילקוט חוקת תשנ"ט) "פָּרָה אֲדֻמָּה", מִפְּנֵי מַה כָּל הַקָּרְבָּנוֹת בָּאִים זְכָרִים וְהִיא נְקֵבָה, אָמַר רַבִּי אַיְיבוּ מָשָׁל לְבֶן שִׁפְחָה שֶׁטִּנֵּף פַּלְטִין שֶׁל מֶלֶךְ, אָמַר הַמֶּלֶךְ תָּבֹא אִמּוֹ וּתְקַנֵּחַ הַצּוֹאָה, כָּךְ אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא תָּבֹא פָּרָה וּתְכַפֵּר עַל מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל. נִרְאֶה לְבָאֵר שֶׁיֵּשׁ כָּאן רֶמֶז גַּם עַל הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה, כֵּיוָן שֶׁהַגְּאֻלָּה הִיא אוֹר שֶׁל אִמָּא עִלָּאָה שֶׁתַּעֲשֶׂה תִּקּוּן לְמַה שֶּׁפָּגַם אוֹתוֹ הָאִישׁ שֶׁהוּא בֶּן הַשִּׁפְחָה שֶׁל הַגּוֹי שֶׁטִּנֵּף פַּלְטִין שֶׁל מֶלֶךְ בִּירוּשָׁלַיִם, וּבִזְמַן הַגְּאֻלָּה תְּתֻקַּן הַצּוֹאָה שֶׁפָּגַם. וְכֵן שָׁמַעְתִּי מֵהרה"ג ר' י. א. שליט"א שֶׁלְּשׁוֹן 'רַבֵּנוּ בַּחְיֵי' תָּבֹא אִמּוֹ וּתְקַנֵּחַ צוֹאַת בְּנָהּ, ר"ת צְבָאוֹ"ת, וְכֵן צוֹאַת בְּנָהּ, אוֹתִיּוֹת צְבָאוֹת נֶצַּח הוֹד. כִּי בִּסְפִירוֹת הַנֶּצַּח וְהַהוֹד שֶׁהֵן שְׁתֵּי רַגְלַיִם בְּחִינַת שֵׁם צְבָאוֹת, שֶׁיּוֹרֵד לְעִמְקֵי הַסִּטְרָא אַחֲרָא, שָׁם יֵשׁ אֶת לִכְלוּךְ הַצּוֹאָה שֶׁצָּרִיךְ קִנּוּחַ. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (ש"א כד, ד) "לְהָסֵךְ אֶת רַגְלָיו".
וְאַף |
עַל פִּי שֶׁאִמָּא עִלָּאָה מַשְׁפִּיעָה לִסְפִירַת הַהוֹד שֶׁנִּמְצֵאת בְּקַו הַשְּׂמֹאל כַּיָּדוּעַ, וְלֹא לִסְפִירַת הַנֶּצַּח שֶׁמְּקַבֶּלֶת מֵאַבָּא, הֲרֵי מָצִינוּ שֶׁחַנָּה אֵם שְׁמוּאֵל שֶמְּסַמֶּלֶת אֶת אִמָּא עִלָּאָה הָיְתָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁקָּרְאָה לַה' צְבָאוֹת, כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא (ברכות לא:) אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, מִיּוֹם שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת עוֹלָמוֹ, לֹא הָיָה אָדָם שֶׁקְּרָאוֹ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא 'צְבָאוֹת', עַד שֶׁבָּאתָ חַנָּה וּקְרָאַתּוֹ 'צְבָאוֹת'. אָמְרָה חַנָּה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מִכָּל צִבְאֵי צְבָאוֹת שֶׁבָּרָאתָ בְּעוֹלָמְךָ, קָשֶׁה בְּעֵינֶיךָ לִתֵּן לִי בֵּן אֶחָד. וְשְׁמוּאֵל תִּקֵּן אֶת הַנֶּצַח כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר (בראשית כא:) עַל דִּבְרֵי שְׁמוּאֵל "וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם כִּי לֹא אָדָם הוּא לְהִנָּחֵם". וְכֵיוָן שֶׁבְּנָהּ שֶׁל חַנָּה שְׁמוּאֵל תִּקֵּן אֶת הַנֶּצַח, הָיָה לְחַנָּה כֹּחַ לִקְרֹא לַה' צְבָאוֹת וּלְהַשְׁפִּיעַ גַּם לַנֶּצַח וְגַם לַהוֹד, וּמִמֵּילָא אִמָּא מְקַנַּחַת אֶת הַצּוֹאָה שֶׁל הַנֶּצַח וְהַהוֹד. (בביאור זה סייעני הרמ"ז שליט"א).
יוֹצֵא |
שלום נועה
את דברי הרה"ג ישראל אברג'ל על אביו הצדיק הרב יורם אברג'ל ועל כל מהלך הגאולה תוכלי לשמוע בהספד ביום ה 30 לרב זצ"ל, זה מופיע ביו טיוב. חפשי שם את הרב ישראל אברג'ל, הוא אומר שם דברים שלא שמעתן אוזן ומאוד מחזקים.
בהצלחה
תגובה לשושנה לוי – יש משהו שמאוד מקומם בסגנון הכתיבה שלך (לא יודע אם כתבת או העתקת), אך סגנון כזה בעצם נותן סיבות מדוע הגלות צריכה להימשך, וכיום ליהודים צריך להיות בראש באופן מוחלט שזהו !! הגלות הזו צריכה הייתה להסתיים מזמן, כלו כל הקיצים. לכן כל הדיבורים האלה "מה עשיתם בעשרה בטבת, ומה ציפתם לקבל את המשיח עם פרחים "? טומנות בתוכם מסר סמוי מעין תירוץ מוצדק לאריכות הגלות וזו טעות, אז זהו שכן ! ציפינו לקבל את המשיח בשמחה כן.
מסופר שפעם שישבו חסידים ב770 בניו יורק ודיברו על איך יבוא משיח צדקנו, פתאום נפתחה הדלת ונכנס הרבי מילובביץ ואמר "ככה הוא יבוא". כי שמשיח יבוא זה יהיה שאחד עובד בחנות והשני לומד והשלישי במפעל וכו' ופתאום יבוא האדון להיכלו
תקראי קצת ספרי חסידות ועזבי את התנינים שישארו בים.
כי יחידי סגולה ומאוד מעטים בדורנו יכולים לכתוב בצורה כזו ובצורה ודאית ומוחלטת.
שבוע טוב
זה מהרב ישראל שלמה זית מהאתר בת קול ישראל
בס"ד -ימות משיח- יח טבתשעו
תפסיקו להפחיד …..עם ישראל עם זהב( חוץ מ.. מי שלא)רוצים שקט ושיבוא משיח צדקנו רועה ישראל ענו וצדיק אוהב ישראל כמשה רבנו והרבי