מוּבָא בְּ'שַׁעַר הַמִּצְווֹת' לְהָאֲרִיזַ"ל (תזריע ע' נא) צָרַעַת הוּא רוּחַ הַטֻּמְאָה וְהַנֶּגַע אֵינוֹ טֻמְאָה אֶלָּא נִיצוֹץ אֶחָד שֶׁל דִּינָא קַשְׁיָא טָהוֹר שֶׁנִּגְלֶה שָׁם. נִרְאֶה לְבָאֵר דְּהַמִּלָּה נֶגַע הִיא הַנִּיצוֹץ קְדֻשָּׁה שֶׁנִּמְצָא בְּתוֹךְ הַקְּלִפָּה דְּנֶגַע אוֹתִיּוֹת עֹנֶג, וְהָעֹנֶג שֶׁבָּא מֵהַקְּדֻשָּׁה נִתְהַפֵּךְ לְנֶגַע שֶׁנִּמְצָא בְּתוֹךְ הַקְּלִפָּה, וְחֵלֶק הָרָע שֶׁמְּסוֹבֵב אֶת הַקְּדֻשָּׁה נִקְרָא צָרַעַת. וְכֵן צָרַעַת הִיא לְשׁוֹן צַעַר הֵפֶךְ הָעֹנֶג. הַיְינוּ צָרַעַת הִיא אוֹתִיּוֹת צַעַר ת', הַצַּעַר שֶׁבָּא מֵהָאוֹת ת' שֶׁמְּחַבֶּרֶת קְלִפָּה לִקְדֻשָּׁה. כַּמּוּבָא בְּמַאֲמַר 'דֶּרֶךְ עֵץ חַיִּים' לָרמח"ל, אֵין הַסִּטְרָא אַחֲרָא יוֹנֶקֶת כִּי אִם מִן הַמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁבְּכָל הַמַּדְרֵגוֹת, וְסוֹד זֶה אוֹת תָּי"ו שֶׁבְּאָלֶ"ף בֵּי"ת, סוֹף הָרֶגֶל הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁלָּהּ הִיא הַמַּדְרֵגָה הַזֹּאת הָאַחֲרוֹנָה שֶׁמִּמֶּנָּהּ יוֹנְקִים, וְהוּא עִנְיַן עִקּוּם הָרֶגֶל הַזֹּאת. וְכֵן מוּבָא רֶמֶז בְּסֵפֶר 'נִפְלָאוֹת מִתּוֹרָתֶךָ' בְּשֵׁם הַ'בֶּן אִישׁ חַי' עַל הַכָּתוּב (ויקרא יג, נה) "וְהִנֵּה לֹא הָפַךְ הַנֶּגַע אֶת עֵינוֹ", שֶׁהַנֶּגַע לֹא הָפַךְ אֶת הָאוֹת עַיִ"ן שֶׁבְּסוֹפוֹ לִהְיוֹת בִּתְחִלָּה עֹנֶג. וְכֵן צָרַעַת הִיא אוֹתִיּוֹת צָרַת ע', הַיְינוּ הַצָּרָה שֶׁל הָאוֹת ע' שֶׁזָּזָה מִמְּקוֹמָה. וְכֵן רֶמֶז עַל צָרַת ע' שָׁנִים שֶׁל חֶבְלֵי מָשִׁיחַ עַד שֶׁיִּטָּהֵר הַמְּצֹרָע שֶׁהוּא הַמָּשִׁיחַ כְּדִלְקַמָּן. וְכֵן הַכָּתוּב (בראשית יח, כג) "וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע" ר"ת צָרַעַ"ת דְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ צַדִּיק וְרָשָׁע הוּא בְּחִינַת צָרַעַת שֶׁהַטֻּמְאָה מְסוֹבֶבֶת אֶת הַקְּדֻשָּׁה. וְכֵן נֶגַע בְּגִימַטְרִיָּא פְּגָם דְּנֶגַע הוּא קְדֻשָּׁה שֶׁנִּפְגְּמָה עַל יְדֵי הַקְּלִפּוֹת שֶׁמְּסוֹבְבוֹת אוֹתָהּ.
מָצִינוּ בַּמִּשְׁנָה (נגעים ד, ד) שֶׁאַחַד הַסִּימָנִים לְנֶגַע טָמֵא הוּא ב' שְׂעָרוֹת לְבָנוֹת. וְלִכְאוֹרָה צָרִיךְ לְהָבִין מַדּוּעַ דַּוְקָא שְׂעָרוֹת לְבָנוֹת הֵן סִימַן טֻמְאָה. הֲרֵי צֶבַע הַלָּבָן מְסַמֵּל אֶת צַד הַקְּדֻשָּׁה וְכֵן צָרִיךְ בֵּאוּר הַסִּימָן שֶׁל בָּשָׂר חַי, שֶׁאִם יֵשׁ בָּשָׂר חַי וּבָרִיא בְּתוֹךְ הַצָּרַעַת זֶה סִימָן שֶׁהַנֶּגַע טָמֵא, הֲרֵי בָּשָׂר חַי מְסַמֵּל קְדֻשָּׁה שֶׁאֵין כָּאן נֶגַע, וּמַדּוּעַ דְּבָרִים אֵלּוּ הֵם סִימָנֵי הַטֻּמְאָה שֶׁל נְגָעִים. וְנִרְאֶה לְבָאֵר דְּכֵיוָן שֶׁלַּקְּלִפָּה אֵין חִיּוּת עַצְמִית רַק מַה שֶּׁיּוֹנֶקֶת מֵהַקְּדֻשָּׁה, אִם רוֹאִים שֶׁבְּתוֹךְ הַצָּרַעַת וְהַקְּלִפָּה יֵשׁ קְדֻשָּׁה שֶׁמְּחַיָּה אוֹתוֹ, סִימָן שֶׁיֵּשׁ כָּאן קְלִפָּה וְזֹאת צָרַעַת אֲמִתִּית. לָכֵן אִם יֵשׁ בַּצָּרַעַת שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת לְבָנוֹת אוֹ בָּשָׂר בָּרִיא, שֶׁמְּסַמְּלִים קְדֻשָּׁה, זֶה סִימָן לְצָרַעַת אֲמִתִּית שֶׁמְּטַמְּאָה. וְזֶה שֶׁכָּתוּב (ויקרא יג, יד) "וּבְיוֹם הֵרָאוֹת בּוֹ בָּשָׂר חַי יִטְמָא" דִּקְדֻשָּׁה הוּא בִּבְחִינַת חַי. וְלָכֵן צָרִיךְ שֶׁהַשְּׂעָרוֹת הַלְּבָנוֹת תָּבֹאנָה אַחֲרֵי הַצָּרַעַת, שֶׁאָז אָנוּ אוֹמְרִים שֶׁהִתְגַּלָּה נִיצוֹץ הַקְּדֻשָּׁה שֶׁבְּתוֹךְ הַצָּרַעַת. אֲבָל אִם הַשְּׂעָרוֹת קָדְמוּ לַצָּרַעַת, הַצָּרַעַת טְהוֹרָה. כַּמּוּבָא בַּמִּשְׁנָה (נגעים ד, יא) אִם שֵׂעָר לָבָן קָדַם לַבַּהֶרֶת טָהוֹר. דְּאֵין רְאָיָ'ה שֶׁשְּׂעָרוֹת אֵלּוּ קְשׁוּרוֹת לְצָרַעַת זֹאת.
גַּם הַסִּימָן הַשְּׁלִישִׁי שֶׁל אָדָם טָמֵא שֶׁנִּקְרָא פִּשְׂיוֹן, הַיְנוּ שֶׁהַצָּרַעַת מִתְפַּשֶּׁטֶת, זֹאת רְאָיָה שֶׁיֵּשׁ כָּאן נִיצוֹץ קְדֻשָּׁה שֶׁמְּחַיֶּה אוֹתָהּ, וּמִכֹּחוֹ הִיא מִתְפַּשֶּׁטֶת. וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין רוֹאִים בְּתוֹךְ הַצָּרַעַת שֵׂעָר לָבָן אוֹ בָּשָׂר חַי שֶׁהֵם סִימָנִים שֶׁל קְדֻשָּׁה, אָנוּ תּוֹלִים שֶׁהַבָּשָׂר הַחַי שֶׁמִּסָּבִיב לַצָּרַעַת הוּא מְסַמֵּל אֶת הַקְּדֻשָּׁה שֶׁמְּחַיָּה צָרַעַת זֹאת. מַה שֶּׁאֵין כֵּן אִם הִתְפַּשֵּׁט בְּכָל הַגּוּף זֹאת רְאָיָה שֶׁאֵין כָּאן נִיצוֹץ קְדֻשָּׁה כְּלָל וְהוּא טָהוֹר. כַּכָּתוּב (ויקרא יג, יג) "וְטִהַר אֶת הַנָּגַע כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן טָהוֹר הוּא", דְּאֵין כָּאן נִיצוֹץ קְדֻשָּׁה הַמְחַיֶּה אֶת הַצָּרַעַת. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'אֱמוּנַת עִתֶּיךָ' (תש"ס ע' קטז) שֶׁ"כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן" בְּגִימַטְרִיָּא "כִּי עִם הוי"ה הַחֶסֶד". וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ דְּאָדָם שֶׁכֻּלּוֹ לָבָן אֵינֶנּוּ מְצֹרָע כְּלָל, וְהוּא מְסַמֵּל אֶת מִדַּת הַחֶסֶד שֶׁל הקב"ה הַשַּׁיֶּכֶת לִבְחִינַת הַלָּבָן. וְלָכֵן מָצִינוּ בַּמִּשְׁנָה (נגעים א, א) שֶׁמַּרְאֵה הַצָּרַעַת הַמְסוֹבֶבֶת אֶת הַנֶּגַע חַיָּב לִהְיוֹת בְּצֶבַע לָבָן, כֵּיוָן שֶׁהַנֶּגַע שַׁיָּךְ לַיָּמִין דִּקְדֻשָּׁה גַּם הַקְּלִפָּה שֶׁבָּאָה לִינֹק מִמֶּנּוּ הִיא בִּבְחִינַת יָמִין דִּקְלִפָּה הַשַּׁיֶּכֶת לַצֶּבַע הַלָּבָן.
כָּתוּב (ירמי' ה, טז) "אַשְׁפָּתוֹ כְּקֶבֶר פָּתוּחַ כֻּלָּם גִּבּוֹרִים". וּמְבָאֵר הַ'מְצוּדַת דָּוִד' "אַשְׁפָּתוֹ" נַרְתִּק חִצָּיו הוּא כְּקֶבֶר פָּתוּחַ רוֹצֶה לוֹמַר כְּמוֹ קֶבֶר פָּתוּחַ הוּא מוּכָן לְהָבִיא בּוֹ אֶת הַמֵּת כֵּן חִצֵּי הָאַשְׁפָּה יָבִיאוּ מֵתִים רַבִּים כִּי יַצְלִיחוּ בַּמִּלְחָמָה. כֻּלָּם כָּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הֵמָּה גִבּוֹרִים. וְרוֹאִים שֶׁהַכְּלִי שֶׁל הַחִצִּים נִקְרָא אַשְׁפָּה, בְּגִימַטְרִיָּא שפ"ו, וְנִמְשָׁל לְקֶבֶר שֶׁמְּסַמֵּל אֶת יְסוֹד הַנּוּקְבָא, כְּפִי שֶׁמָּצִינוּ בַּגְּמָרָא (נידה כא:) רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, אֵין פְּתִיחַת הַקֶּבֶר בְּלֹא דָּם. נִרְאֶה לְבָאֵר לְפִי מַה שֶּׁמּוּבָא בְּ'סֵפֶר הַלִּקּוּטִים' לְהָאֲרִיזַ"ל (פ' בראשית ע' לז) הַש' הִיא ג' וָוִי"ן שֶׁהֵם שְׁלשָׁה אָבוֹת, וְאֵלּוּ הַג' הֵם ג' גּוֹנֵי הַקֶּשֶׁת, שֶׁהַקֶּשֶׁת הִיא הַיְסוֹד, וְאֵלּוּ הֵם הַג' חִצִּים שֶׁזָּרַק יְהוֹנָתָן לְדָוִד, כִּי יְהוֹנָתָן הוּא בַּיְסוֹד, וְדָוִד בַּמַּלְכוּת, וְזֶה שֶׁאָמַר הַכָּתוּב "נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי מֵאַהֲבַת נָשִׁים" וְזָרַק לוֹ אֵלּוּ הַג' בְּסוֹד שִׁכְבַת זֶרַע הַיּוֹרָה כְּחֵץ. רוֹאִים שֶׁיְּסוֹד הַנּוּקְבָא הוּא מְקוֹם קַבָּלַת הַחִצִּים, לָכֵן כְּלִי הַחִצִּים נִקְרָא אַשְׁפָּה אוֹ קֶבֶר שֶׁמְּסַמְּלִים אֶת יְסוֹד הַנּוּקְבָא. וְכֵן אַשְׁפָּה מַשְׁמָעוּתָהּ פְּסֹלֶת כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (נחמיה יב, לא) "וָאַעֲלֶה אֶת שָׂרֵי יְהוּדָה מֵעַל לַחוֹמָה וָאַעֲמִידָה שְׁתֵּי תוֹדֹת גְּדוֹלֹת וְתַהֲלֻכֹת לַיָּמִין מֵעַל לַחוֹמָה לְשַׁעַר הָאַשְׁפֹּת" דִּיסוֹד הַנּוּקְבָא הוּא גַם מְקוֹם פִּנּוּי הַמּוֹתָרוֹת וְהַפְּסֹלֶת לָכֵן הִשְׁתַּלְשֵׁל הַשֵּׁם אַשְׁפָּה לִשְׁתֵּי הַמַּשְׁמָעוּיוֹת. וְכֵן הִשְׁתַּלְשֵׁל בְּגַשְׁמִיּוּת שֶׁשַּׁעַר הָאַשְׁפּוֹת פּוֹנֶה לְכִוּוּן הַר צִיּוֹן שֶׁהוּא מְקוֹם הַמַּלְכוּת. וְכֵן נִרְאֶה לְבָאֵר הַכָּתוּב (ש"א ב, ח) "מֵקִים מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן לְהוֹשִׁיב עִם נְדִיבִים וְכִסֵּא כָבוֹד יַנְחִלֵם כִּי לַה' מְצֻקֵי אֶרֶץ וַיָּשֶׁת עֲלֵיהֶם תֵּבֵל" כֵּיוָן שֶׁהֲקָמַת מַלְכוּת תְּלוּיָה בִּיסוֹד הַנּוּקְבָא שֶׁנִּקְרָא אַשְׁפָּה, לָכֵן "מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן". וְכֵן שָׁמַעְתִּי שֶׁאַשְׁפָּה שֶׁמַּשְׁמָעוּתָהּ כְּלִי שֶׁמְּקַבֵּל חִצִּים, אוֹתִיּוֹת פֶּה אִשָּׁה שֶׁמְּסַמֵּל אֶת יְסוֹד הַנּוּקְבָא. וְכֵן אַשְׁפּוֹת לְשׁוֹן רַבִּים מְרַמֵּז עַל שְׁתֵּי בְּחִינוֹת הָאַשְׁפָּה שֶׁל הַחִצִּים וְהַפְּסֹלֶת.
מוּבָא בְּ'רַבֵּנוּ בַּחְיֵי' (בראשית מז, כח) בָּאָה הַפָּרָשָׁה הַזֹּאת סְתוּמָה לִרְמֹז הַקֵּץ הַסָּתוּם שֶׁהָיָה רוֹצֶה לְגַלּוֹתוֹ וְנִסְתַּם מִמֶּנּוּ. וְכֵן אָמַר דָּנִיֵּאל כִּי סְתוּמִים וַחֲתוּמִים הַדְּבָרִים עַד עֵת קֵץ יְשֹׁטְטוּ רַבִּים וְתִרְבֶּה הַדָּעַת. וְכֵן אָמַר יְשַׁעְיָה "לְםַרְבֵּה הַמִּשְׂרָה" וּלְשָׁלוֹם אֵין קֵץ", וּבָאָה הַמֶּ"ם סְתוּמָה שֶׁלֹּא כַּמִּשְׁפָּט, כִּי מִשְׁפָּט הַמֶּ"ם שֶׁבְּאֶמְצַע תֵּבָה לִהְיוֹת פְּתוּחָה וְזוֹ סְתוּמָה לִרְמֹז כִּי הַמַּעֲלָה וְהַמִּשְׂרָה שֶׁל יִשְׂרָאֵל הֲלֹא הִיא סְתוּמָה בִּזְמַן הַגָּלוּת. וּמָצִינוּ בְּעֶזְרָא מֶ"ם פְּתוּחָה בְּסוֹף תֵּבָה וְזֶה גַּם כֵּן שֶׁלֹּא כַּמִּשְׁפָּט וְהוּא שֶׁכָּתוּב "וָאֵצְאָה בְשַׁעַר הַגַּיא לַיְלָה וְאֶל פְּנֵי עֵין הַתַּנִּין וְאֶל שַׁעַר הָאַשְׁפֹּת וָאֱהִי שׂבֵר בְּחוֹמֹת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר הֵמ פְּרוּצִים וּשְׁעָרֶיהָ אֻכְּלוּ בָאֵשׁ", וְאָמְרוּ בַּמִּדְרָשׁ שֶׁבָּא הָרֶמֶז כַּאֲשֶׁר יִסָּתְמוּ חוֹמוֹת יְרוּשָׁלַיִם שֶׁהֵם עַתָּה פְּתוּחִים וּפְרוּצִים בִּזְמַן הַגָּלוּת, אָז תִּפָּתַח הַמִּשְׁרָה שֶׁהִיא סְתוּמָה. וְרוֹאִים שֶׁמ' פְּתוּחָה בְּסוֹף הַתֵּבָה בַּפָּסוּק (נחמיה ב, יג) "הֵמ פְּרוּצִים" שֶׁמְּדַבֵּר עַל שַׁעַר הָאַשְׁפּוֹת, מְסַמֶּלֶת אֶת שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלַיִם הַפְּרוּצִים בִּזְמַן הַגָּלוּת, וְהַם' סְתוּמָה שֶׁבַּפָּסוּק "לְםַרְבֵּה הַמִּשְׂרָה", נִמְצֵאת בְּתוֹךְ הַתֵּבָה לְסַמֵּל שֶׁקֵּץ הַגְּאֻלָּה סָתוּם, וּכְשֶׁיַּגִּיעַ זְמַן קֵץ הַגְּאֻלָּה יִפְתְּחוּ אֶת הַם' סְתוּמָה שֶׁבִּ"לְםַרְבֵּה הַמִּשְׂרָה", וְיִסְתְּמוּ אֶת הַמ' פְּתוּחָה שֶׁל "הֵמ פְּרוּצִים". וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ שֶׁבִּזְמַן הַגְּאֻלָּה יִפְתְּחוּ אֶת שַׁעֲרֵי הַשֶּׁפַע שֶׁל הַם' סְתוּמָה שֶׁמְּסַמֶלֶת אֶת יְסוֹד הַנּוּקְבָא, וְיִסְגְּרוּ אֶת שַׁעֲרֵי הַגָּלוּת הַפְּרוּצִים בְּשַׁעַר הָאַשְׁפּוֹת שֶׁהַקְּלִפָּה יוֹנֶקֶת מִשָּׁם. וְכֵן מְבָאֵר רַשִּׁ"י אֶת הַכָּתוּב "וָאֱהִי שׂבֵר בְּחוֹמֹת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר הֵמ פְּרוּצִים" שֶׁנְּחֶמְיָה שָׁבַר אֶת חוֹמוֹת יְרוּשָׁלַיִם עַל יַד שַׁעַר הָאַשְׁפּוֹת כְּדֵי לְעוֹרֵר אֶת עַם יִשְׂרָאֵל לְבַקֵּשׁ אֶת בִּנְיַן יְרוּשָׁלַיִם וּמַלְכוּת בֵּית דָּוִד. וְכֵן אַשְׁפָּ"ה מְרֻמֶּזֶת בַּכָּתוּב (עובדיה א, כא) "וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה".
שָׁמַעְתִּי מֵהרה"ג ר' אַבְרָהָם מַייזֶעלְס שליט"א שֶׁהַכָּתוּב (במדבר כד, יז) "אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל וּמָחַץ פַּאֲתֵי מוֹאָב וְקַרְקַר כָּל בְּנֵי שֵׁת" הוּא הַפָּסוּק הַ1385 לְמַפְרֵעַ מִסּוֹף הַתּוֹרָה. הַמִּסְפָּר 1385 הַיְינוּ אֶלֶף שפ"ה, סוֹד הָאַשְׁפָּ"ה. וְזֶה הַסּוֹד שֶׁל "מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן", מִתשפ"א יָרִים אֶבְיוֹן. וְעוֹד הוֹסִיפוּ שֶׁהַטְּעָמִים בַּפָּסוּק הַזֶּה מוֹפִיעִים עַל הָאוֹתִיּוֹת קֵ"ץ תשפ"א: "אֶרְאֶ֨נּוּ֙ וְלֹ֣א עַתָּ֔ה אֲשׁוּרֶ֖נּוּ וְלֹ֣א קָר֑וֹב דָּרַ֨ךְ כּוֹכָ֜ב מִֽיַּעֲקֹ֗ב וְקָ֥ם שֵׁ֨בֶט֙ מִיִּשְׂרָאֵ֔ל וּמָחַץ֙ פַּֽאֲתֵ֣י מוֹאָ֔ב וְקַרְקַ֖ר כָּל־בְּנֵי־שֵֽׁת".
מָצִינוּ בַּגְּמָרָא (סנהדרין צח:) שֶׁיִּסּוּרֵי הַמָּשִׁיחַ הֵם צָרַעַת. וְכֵן עַל דָּוִד הַמֶּלֶךְ מָצִינוּ בַּגְּמָרָא (יומא כב.) אָמַר רַב יְהוּדָה, אָמַר רַב, שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים נִצְטָרַע דָּוִד, וּפֵרְשׁוּ מִמֶּנּוּ סַנְהֶדְרִין, וְנִסְתַּלְּקָה מִמֶּנּוּ שְׁכִינָה. וּבֵאֵר הרה"ג ר' א. י. שליט"א שֶׁשִׁשָּׁה חֳדָשִׁים נִצְטָרַע בְּגִימַטְרִיָּא 1386 הַיְינוּ אֶלֶף שפ"ה עִם הַכּוֹלֵל שֶׁמְּרַמֵּז עַל אַשְׁפָּ"ה עִם הַכּוֹלֵל שֶׁעוֹלֶה שֵׁם שפ"ו. וְכֵן שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים נִצְטָרַע דָּוִד בְּגִימַטְרִיָּא 99 פְּעָמִים דָּוִד, וְהַמִּלָּה דָּוִד מַשְׁלִימָה לְ100 פְּעָמִים דָּוִד. לְרַמֵּז עַל דִּבְרֵי הַמִּדְרָשׁ (ויק"ר כז, ז) רַבִּי לֵוִי פָּתַח "הֵן אַתֶּם מֵאַיִן וּפָעָלְכֶם מֵאָפַע", מֵאַיִן מִלֹּא כְלוּם וּמֵלֵחָה סְרוּחָה, מֵאָפַע מִק' פְּעִיּוֹת שֶׁהָאִשָּׁה פּוֹעָה בְּשָׁעָה שֶׁיּוֹשֶׁבֶת עַל הַמַּשְׁבֵּר, תִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה לְמִיתָה וְאַחַת לְחַיִּים. וְרוֹאִים שֶׁסּוֹד הַלֵּדָה לְחַיִּים תָּלוּי בַּפְּעִיָּה הַ100, וְשֹׁרֶשׁ נִשְׁמַת דָּוִד מִמְּקוֹם הַלֵּדָה בִּיסוֹד הַנּוּקְבָא שֶׁשָּׁם נִמְצָא שֵׁם שפ"ו. וְכֵן שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים נִצְטָרַע ר"ת נָחָ"שׁ, כַּמּוּבָא בַּמִּדְרָשׁ (תנחומא מצורע ב) אָמַר רַב הוּנָא בְּשֵׁם ריב"ל, הַסְּלָעִים שֶׁהֵן עַל הַנָּחָשׁ, זוֹ הִיא צָרַעְתּוֹ. רוֹאִים שֶׁהַנָּחָשׁ יֵשׁ לוֹ צוּרוֹת סְלָעִים עַל עוֹרוֹ, שֶׁהֵם בִּבְחִינַת צָרַעַת.
יוֹצֵא שֶׁסּוֹד לֵדַת מָשִׁיחַ נִרְמָז בְּעִנְיַן הַצָּרַעַת וְיִסּוּרֵי מָשִׁיחַ. כִּי יְסוֹד הַנּוּקְבָא הוּא הַמָּקוֹם שֶׁמְּקַבֵּל אֶת חִצֵּי הַזֶּרַע בְּסוֹד אַשְׁפָּה שֶׁהִיא תִּיק הַחִצִּים. וְהִיא מְקוֹם פִּנּוּי הַפְּסֹלֶת בְּסוֹד אַשְׁפָּה שֶׁעִנְיָנָהּ פְּסֹלֶת. וּשְׁנֵי הַדְּבָרִים קְשׁוּרִים, כְּפִי שֶׁבֵּאַרְנוּ שֶׁפְּתִיחַת הַמֶּ"ם סְתוּמָה בִּ"לְםַרְבֵּה הַמִּשְׂרָה" בְּסוֹד לֵדָה תָּלוּי בִּסְתִימַת הַמֶּ"ם פְּתוּחָה בְּסוֹף הַתֵּבָה בְּשַׁעַר הָאַשְׁפּוֹת. וְכֵן "לְםַרְבֵּה הַמִּשְׂרָה" בְּגִימַטְרִיָּא גְדוֹלָה עוֹלֶה 1386 עִם הַכּוֹלֵל, וְכֵן שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים נִצְטָרַע דָּוִד ס"ת דִּמְעָ"ה שֶׁמְּסַמֶּלֶת יְסוּרֵי מָשִׁיחַ. וְר"ת דָּוִד מֶלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם.
וְכֵן מָצִינוּ בַּגְּמָרָא (סנהדרין צז.) אָמַר רַבִּי יִצְחָק, אֵין בֶּן דָּוִד בָּא, עַד שֶׁתִּתְהַפֵּךְ כָּל הַמַּלְכוּת לְמִינוּת. אָמַר רָבָא, מַאי קְרָא "כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן, טָהוֹר הוּא". וְרוֹאִים שֶׁלֵּדַת מָשִׁיחַ הִיא בְּסוֹד "כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן, טָהוֹר הוּא". וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ כֵּיוָן שֶׁהַמָּשִׁיחַ סוֹבֵל יִסּוּרֵי צָרָעַת מֵהָעֹנֶג שֶׁנֶּהֱפַךְ לְנֶגַע, יֵשׁ שְׁתֵּי אֶפְשָׁרֻיּוֹת לְרַפֵּא אוֹתוֹ, אוֹ שֶׁיַּעֲשׂוּ תְּשׁוּבָה וְיִתְבַּטֵּל הַנֶּגַע וְנַחֲזֹר לְעֹנֶג, אוֹ בְּדוֹר שֶׁכֻּלּוֹ חַיָּב וְהַמַּלְכוּת תֵּהָפֵךְ לְמִינוּת אָז יִהְיֶה בִּבְחִינַת "כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן, טָהוֹר הוּא". וְהָעֹמֶק בְּעִנְיָן זֶה הוּא סוֹד הַפֵּרוּד שֶׁל הַקְּדֻשָּׁה מֵהַקְּלִפָּה, כְּמוֹ בְּנֶגַע שֶׁכָּל עוֹד יֵשׁ נִיצוֹץ קְדֻשָּׁה שֶׁמְּחַיֵּהוּ הֲרֵי הוּא חַי וְטָמֵא. וּבָרֶגַע שֶׁכֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן וְאֵין יוֹתֵר נִיצוֹץ קְדֻשָּׁה, הַיְנוּ שֶׁהַקְּדֻשָּׁה נִפְרְדָה מֵהַקְּלִפָּה, אָז הַנֶּגַע נִהְיָה טָהוֹר מֵהַצַּד הֶהָפוּךְ שֶּׁאֵין קְדֻשָּׁה שֶׁמְּחַיֵּהוּ, וְנִתְבַּטְּלוּ יִסּוּרֵי הַצָּרַעַת שֶׁל מָשִׁיחַ וְיָכוֹל לָבֹא לִגְאֹל אֶת יִשְׂרָאֵל. וּכְפִי שֶׁבֵּאַרְנוּ אֶת סוֹד לֵדַת מָשִׁיחַ שֶׁהַקְּדֻשָּׁה תֵצֵא מֵהַקְּלִפָּה כְּמוֹ בִּיצִיאַת מִצְרַיִם "גּוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי" וְאִם אֵין נִיצוֹץ קְדֻשָּׁה שֶׁמְּחַיֶּה אֶת הַקְּלִפָּה זֶה אוֹתָהּ בְּחִינָה. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' יוֹסֵף שֵׁינְבֶּרְגֶּר שליט"א שֶׁ"כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן" ר"ת כַּלָּ"ה, לְרַמֵּז עַל חֲזָרַת הָעֹנֶג וְהַיִּחוּד לְמַלְכוּת בֵּית דָּוִד שֶׁנִּהְיֵית כַּלָּה חֲדָשָׁה לַה'.
וְכֵן מָצִינוּ שֶׁמִּרְיָם הָיְתָה אַחַת הָאִמָּהוֹת שֶׁל בֵּית דָּוִד, כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא (סוטה יא:), שֶׁשֹּׁרֶשׁ דָּוִד מֵחוּר בֶּן מִרְיָם. וְהַמהרש"א שָׁם מְבָאֵר (ד"ה דדוד) שֶׁדָּוִד הָיָה נֶכֶד שֶׁל מִרְיָם מִצַּד אִמּוֹ. וְכֵן מִרְיָם הָיְתָה בְּסוֹד בְּאֵר הַמְסַמֶּלֶת אֶת הַיְסוֹד שֶׁבַּמַּלְכוּת, כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא (תענית ט.) בְּאֵר בִּזְכוּת מִרְיָם. וְכֵן מִרְיָם נֶעֶנְשָׁה בְּצָרַעַת, הַיִּסּוּרִים שֶׁל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ. וּכְשֵׁם שֶׁ"כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן טָהוֹר" ס"ת כִּנּוֹ"ר הַמְסַמֵּל אֶת מַלְכוּת בֵּית דָּוִד בְּמַצָּב שֶׁל עֹנֶג וְלֹא בְּמַצָּב שֶׁל נֶגַע. כָּךְ כִּנּוֹר דָּוִד בְּגִימַטְרִיָּא מִרְיָם, דִּכִּנּוֹר דָּוִד קָשׁוּר לְיַם כִּנֶּרֶת, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר (שלח קעה:), כָּךְ מִרְיָם קְשׁוּרָה לְיַם כִּנֶּרֶת, כַּמּוּבָא בְּ'שַׁעַר הַגִּלְגּוּלִים' לְהָאֲרִיזַ"ל (הקדמה לז) שֶׁבְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם נִמְצָא בְּיַם כִּנֶּרֶת. וְלָכֵן הִשְׁתַּלְשֵׁל בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בְּפָרָשַׁת חֻקַּת תשפ"א שֶׁהַמַּלְכוּת נֶהֶפְכָה כֻּלָּהּ לְמִינוּת בְּסוֹד "כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן, טָהוֹר הוּא" כִּי בְּפָרָשַׁת חֻקַּת מִרְיָם נִטְהֶרֶת מֵהַצָּרַעַת.
וְכֵן מָצִינוּ בַּגְּמָרָא (סנהדרין צח:) שֶׁהַמָּשִׁיחַ נִקְרָא חִיוָּרָא דְבֵי רַבִּי, הַיְנוּ מְצוֹרָע דְבֵי רַבִּי, וּמוּבָא לִפְנֵי זֶה בַּגְּמָרָא שָׁם שֶׁחֲמוֹרוֹ שֶׁל הַמָּשִׁיחַ הוּא בַּר חִוָּר גַּוָּונֵי, הַיְנוּ בֶּן מֵאָה צְבָעִים, כִּי בְּלָשׁוֹן פַּרְסִי חִוָּר הָיִינוּ מֵאָה. וּמִכָּל זֶה רוֹאִים שֶׁהַמְּצֹרָע קָשׁוּר עִם הַמִּסְפָּר מֵאָה, כִּי הַשֵּׁם שֶׁל מְצוֹרָע חִיוָּרָא הוּא הַשֵּׁם שֶׁל מֵאָה, וְרוֹאִים שֶׁהַמָּשִׁיחַ נִקְרָא מְצוֹרָע בְּסוֹד מֵאָה, וְהַחֲמוֹר שֶׁל הַמָּשִׁיחַ הוּא בְּסוֹד מֵאָה. וּכְפִי שֶׁבֵּאַרְנוּ שֶׁיֵּשׁ כָּאן אֶת סוֹד הַפְּעִיָּה הַמֵּאָה לְחַיִּים. וְחִוָּר פֵּרוּשׁוֹ לָבָן הַיְנוּ הַמָּשִׁיחַ יוֹצֵא מֵהַצָּרַעַת בְּסוֹד "כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן, טָהוֹר הוּא". וְצֶבַע הַלָּבָן כּוֹלֵל אֶת כָּל הַמֵּאָה צְבָעִים.
וְכֵן שָׁמַעְתִּי שֶׁאִם נַהֲפֹךְ אֶת הָאוֹתִיּוֹת מַלְכוּ"ת בְּחִלּוּף אח"ס בט"ע נְקַבֵּל אוֹתִיּוֹת רֶמֶ"ז קֵ"ץ. וְאִם נַהֲפֹךְ אֶת הַמִּלָּה מִינוּ"ת בְּאח"ס בט"ע נְקַבֵּל אוֹתִיּוֹת רֶמֶ"ז ש"פ. הַיְנוּ רֶמֶז עַל הַקֵּץ בַּשְּׁנוֹת הַש"פ וָאֵילָךְ שֶׁיִּקְרֶה הַדָּבָר הַזֶּה. וְכֵן מַלְכוּ"ת בְּא"ת ב"ש אוֹתִיּוֹת יָכֹ"ל פ"א, וּמִינוּ"ת בְּא"ת ב"ש אוֹתִיּוֹת יִמֹּ"ט פ"א רֶמֶז שֶׁכָּל זֶה יִקְרֶה בִּשְׁנַת תשפ"א וְיִמּוֹטוּ רְשָׁעִים וּמַלְכוּתָם. וְכֵן בֶּנֶּ"ט נִרְמָז בְּ"לָבָן טָהוֹר". וְכֵן הָאוֹת הַשְּׁנִיָּה בַּכָּתוּב הַזֶּה: (ויקרא יג, יג) "וְרָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה כִסְּתָה הַצָּרַעַת אֶת כָּל בְּשָׂרוֹ וְטִהַר אֶת הַנָּגַע כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן טָהוֹר הוּא". ה'תש"פ בֶּנֶּ"ט לַפִּיד לִיבֶּרְמַאן. וְכֵן כֻּלּוֹ לָבָן בְּגִימַטְרִיָּא בְּה'תשפא. וְכֵן "הַצָּרַעַת" אוֹתִיּוֹת עֵת צָרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וְעֵת צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁעַ". וְכֵן שָׁמַעְתִּי מֵהרה"ג ר' יח"ל שליט"א שֶׁהִשְׁתַּלְשְׁלָה מִפְלֶגֶת כָּחוֹ"ל לָבָ"ן ר"ת כֻּלּוֹ חַיָּב וְלָבָן. וְכֵן לָבָ"ן נִרְמָז בְּלִיבֶּרְמַאן אוֹתִיּוֹת לָבָן רַמַּאי. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' צִיּוֹן דָּוִד סִיבּוֹנִי שליט"א שֶׁטָּהוֹר בְּגִימַטְרִיָּא 220 הַיְינוּ שְׁנַת תשפ"א מִסּוֹף הָאֶלֶף. וְכֵן לַפִּיד בְּגִימַטְרִיָּא נֶגַע. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' אַבְרָהָם הִירְשׁ שליט"א שֶׁלְּלָבָן הָיָה דּוֹד יִדְלָף אוֹתִיּוֹת לַפִּיד. וְעוֹד דּוֹד שֶׁשְּׁמוֹ פִּלְדָּשׁ גַּם נִרְמָז בּוֹ לַפִּיד. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בראשית כב, כב) "וְאֶת כֶּשֶׂד וְאֶת חֲזוֹ וְאֶת פִּלְדָּשׁ וְאֶת יִדְלָף וְאֵת בְּתוּאֵל". והוסיף הרה"ג ר' צ. פ. שליט"א שהַמַּלְכוּת תֵיהָפֵךְ לְמִינוּת בְּגִימַטְרִיָּא נַפְתָּלִי בֶּנֶּט רֹאשׁ הַמֶּמְשָׁלָה שֶׁעוֹלִים כָּל אֶחָד 1552 וְזֶה הַמִּסְפָּר הַמִּסְתַּתֵּר שֶׁל מָשִׁי"חַ שֶׁעוֹלֶה 552.
כָּתוּב (ישעיה י, לד) "וְנִקַּף סִבְכֵי הַיַּעַר בַּבַּרְזֶל וְהַלְּבָנוֹן בְּאַדִּיר יִפּוֹל: וְיָצָא חֹטֶר מִגֶּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה". וְרוֹאִים שֶׁהַנָּבִיא מַסְמִיךְ אֶת בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ לִנְפִילַת הַלְּבָנוֹן. וְהַמִּדְרָשׁ (איכ"ר א, נא) דּוֹרֵשׁ אֶת סְמִיכוּת הַפְּסוּקִים עַל זְמַן הַחֻרְבָּן, שֶׁאַחֲרֵי חֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁנִּקְרָא לְבָנוֹן, נוֹלַד מָשִׁיחַ. וְשָׁמַעְתִּי מֵהרה"ג ר' אַבְרָהָם הִירְשׁ שליט"א שֶׁאֶפְשָׁר לְפָרֵשׁ אוֹתוֹ עִנְיָן עַל יָמֵינוּ שֶׁ"אַדִּיר יִפּוֹל" אוֹתִיּוֹת יָאִי"ר לַפִּי"ד, הַיְנוּ הַחֻרְבָּן שֶׁהוּא יָבִיא יְזָרֵז אֶת בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ, "וְהַלְּבָנוֹן" מְרַמֵּז עַל "כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן". וְכֵן קְלִפַּת הָעֵרֶב רַב נִרְמֶזֶת שָׁם בַּפָּסוּק "הַיַּעַר בַּבַּרְזֶל".
מָצִינוּ בַּגְּמָרָא (נדה סו.) שֶׁכְּשֵׁם שֶׁמְּצֹרָע צָרִיךְ לְהוֹדִיעַ צַעֲרוֹ לָרַבִּים, כְּדֵי שֶׁרַבִּים יְבַקְּשׁוּ עָלָיו רַחֲמִים וְיִתְרַפֵּא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וְטָמֵא טָמֵא יִקְרָא", כָּךְ אִשָּׁה נִדָּה שֶׁאֵינָהּ מַצְלִיחָה לְהִטָּהֵר לְבַעֲלָהּ, תְּסַפֵּר לְחַבְרוֹתֶיהָ שֶׁתְּבַקֶּשְׁנָה עָלֶיהָ רַחֲמִים וְתִתְרַפֵּא. וְרוֹאִים שֶׁהַגְּמָרָא מְקַשֶּׁרֶת יִסּוּרֵי מְצֹרָע לְיִסּוּרֵי נִדָּה. וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ שֶׁהֵם בְּאוֹתָהּ בְּחִינָה. כִּי הַעֹנֶג שֶׁל מְקוֹם הַיִּחוּד נֶהְפַּךְ לְנֶגַע. וְהָעֵצָה לְסַפֵּר לְחַבְרוֹתֶיהָ הִיא בִּבְחִינַת יִסּוּרֵי מָשִׁיחַ שֶׁאֲחֵרִים יִשְׁתַּתְּפוּ בַּסֵּבֶל וְכָךְ יָקֵלוּ מֵעָלֶיהָ וְיַמְתִּיקוּ אֶת הַדִּין.
מָצִינוּ בַּגְּמָרָא (סנהדרין צז:) רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אִם יִשְׂרָאֵל עוֹשִׂין תְּשׁוּבָה נִגְאָלִין, וְאִם לָאו אֵין נִגְאָלִין. אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, אִם יִשְׂרָאֵל אֵין עוֹשִׂין תְּשׁוּבָה, אֵין נִגְאָלִין? אֶלָּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַעֲמִיד לָהֶן מֶלֶךְ, שֶׁגְּזֵרוֹתָיו קָשׁוֹת כְּהָמָן, וְיִשְׂרָאֵל עוֹשִׂין תְּשׁוּבָה, וּמַחֲזִירָן לְמוּטָב. עַיֵּן שָׁם בַּמַּהַרְשָׁ"א (צח. ד"ה אין בן דוד) שֶׁמֶּלֶךְ קָשֶׁה כְּהָמָן מְדַבֵּר עַל גְּאֻלַּת בְּעִתָּהּ. וְאֶפְשָׁר לְדַיֵּק אֶת לְשׁוֹן הַגְּמָרָא מֶלֶךְ, שֶׁגְּזֵרוֹתָיו קָשׁוֹת כְּהָמָן, אַף עַל פִּי שֶׁהָמָן הָיָה שַׂר וְלֹא מֶלֶךְ, כֵּיוָן שֶׁאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ נִכְנַע אֵלָיו הָיְתָה לוֹ בְּחִינַת מֶלֶךְ. וְכֵן הַיּוֹם הַקְּבוּצָה הַשּׁוֹלֶטֶת שֶׁל לַפִּיד לִיבֶּרְמַן בֶּנֶּט הֵם הַמֶּלֶךְ הַקָּשֶׁה כְּהָמָן בְּאוֹתָהּ בְּחִינָה, וְכָל זֶה בָּא מִלְמַעְלָה לְעוֹרֵר אוֹתָנוּ לְאַחְדּוּת וּתְשׁוּבָה. וּרְאֵה זֶה פֶלֶא; שָׁמַעְתִּי מֵהַג"ר דֹּב בִּילְגְּרֵיי שליט"א שֶׁלַּפִּיד לִיבֶּרְמַן בֶּנֶּט עִם הַ3 כּוֹלְלִים בְּגִימַטְרִיָּא קָשֶׁה כְּהָמָן, וּכְפִי שֶׁבֵּאַרְנוּ שֶׁהַכּוֹלְלִים שֶׁלָּהֶם שֶׁנִּכְלָלִים לִשְׁלֹט יַחַד זֶה הַמֶּלֶךְ קָשֶׁה כְּהָמָן. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' אַבְרָהָם הִירְשׁ שליט"א שֶׁהִשְׁתַּלְשֵׁל שֵׁם הָאָדָם שֶׁנִּלְחַם בְּבֶנֶּט לְנַסּוֹת לִמְנוֹעַ מִמֶּנּוּ הֲקָמַת הַמֶּמְשָׁלָה חֲבֵרוֹ לַמִּפְלָגָה עַמִּיחָי שִׁקְלִי רֶמֶז עַל שֶׁעַמִּי חָי בִּזְכוּת הַשְּׁקָלִים שֶׁנִּצְּחוּ אֶת הָמָן.
מָצִינוּ בַּמִּדְרָשׁ (ב"ר נו, ב) "שְׁבוּ לָכֶם פֹּה עִם הַחֲמוֹר וַאֲנִי וְהַנַּעַר נֵלְכָה עַד כֹּה וְנִשְׁתַּחֲוֶה וְנָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם", אָמַר רַבִּי יִצְחָק עָתִיד הַמָּקוֹם לֵירָחֵק מִבְּעָלָיו, וּלְעוֹלָם, תַּלְמוּד לוֹמַר "זֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד", עַד פֹּה אֵשֵׁב לִכְשֶׁיָּבֹא אוֹתוֹ שֶׁכָּתוּב בּוֹ "עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר". רוֹאִים שֶׁאַבְרָהָם רָמַז לְיִשְׁמָעֵאל שֶׁתִּהְיֶה לוֹ אֲחִיזָה בִּמְקוֹם הַמִּקְדָּשׁ עַד שֶׁיָּבֹא הַמָּשִׁיחַ שֶׁרוֹכֵב עַל חֲמוֹר. וְכֵן "עַד כֹּה" קָשׁוּר לִתְשׁוּבָה כַּכָּתוּב (תהילים צ, ג) "תָּשֵׁב אֱנוֹשׁ עַד דַּכָּא וַתֹּאמֶר שׁוּבוּ בְנֵי אָדָם". וְהוֹסִיף הרה"ג ר' ל. שִׁטְרִית שליט"א שֶׁ"וְנִשְׁתַּחֲוֶה וְנָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם". בְּגִימַטְרִיָּא תשפ"א.
מוּבָא בִּ'מְגַלֵּה עֲמֻקּוֹת' (קרח) ג' בָּתִּים מְרֻמָּזִים "וַיֹּצֵא פֶרַח" בַּיִת רִאשׁוֹן, "וַיָּצֵץ צִיץ" בַּיִת שֵׁנִי, "וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים" בַּיִת שְׁלִישִׁי בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן. הַיְינוּ כֵּיוָן שֶׁהַכָּתוּב מְדַבֵּר עַל שֶׁעִרְעֲרוּ עַל הַכְּהֻנָּה, וְה' נָתַן אֶת הַנֵּס שֶׁל הַפֶּרַח וְהַשְּׁקֵדִים לְגַלּוֹת שֶׁאַהֲרֹן וּבָנָיו זָכוּ לְכֶתֶר כְּהֻנָּה. וְכֵיוָן שֶׁכֶּתֶר כְּהֻנָּה שַׁיָּךְ לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, נִרְמְזוּ כָּאן ג' בָּתֵּי מִקְדָּשׁוֹת, שֶׁבָּהֶם יִזְכּוּ אַהֲרֹן וּבָנָיו לְכֶתֶר כְּהֻנָּה. וְכֵן "וַיָּצֵץ צִיץ" בְּגִימַטְרִיָּא שֵׁם שפ"ו שֶׁבּוֹ תְּלוּיָה הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה. וְכֵן שְׁקֵדִי"ם אוֹתִיּוֹת מִקְדָּשִׁ"י. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' שְׁלֹמה חַנְסָאב שליט"א שֶׁשְּׁקֵדִי"ם אוֹ מִקְדָּשִׁ"י בְּגִימַטְרִיָּא דָּוִיד בֶּן יִשַׁי וְאֵלִיָּהוּ. וְגַם הַמִּסְפָּר שֶׁל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ. וְעוֹד הוֹסִיף שֶׁבְּסֵפֶר 'בְּנָיָהוּ' מִבַּעַל הַ'בֶּן אִישׁ חָי' מֵבִיא בְּשֵׁם אָבִיו שֶׁ"פָּרַח" מְרַמֵּז עַל בֵּרוּר הָרפ"ח, וְאָז זוֹכִים לְצִיץ בְּגִימַטְרִיָּא קֵץ. וְהוֹסִיף שֶׁ"וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ" בְּגִימַטְרִיָּא תשפ"א.
מצינו במדרש (שהש"ר ב, לג) אמר רבי ינאי אם תראה דור אחר דור מחרף ומגדף צפה לרגלי מלך המשיח הדא הוא דכתיב "אשר חרפו אויביך ה' אשר חרפו עקבות משיחך" מה כתיב בתריה "ברוך ה' לעולם אמן ואמן". ושמעתי מהרה"ג ר' דוד ויצמן שליט"א שדור אחר דור בגימטריא יוסף לפיד יאיר לפיד, שהם שני דורות שהצרו ללומדי התורה בשלטונם בארץ ישראל. וכן יוסף יאיר לפיד בגימטריא "אשר חרפו". וכן לפיד עם האותיות בגימטריא אליפז בנו של עשו שגנב את ממונו של יעקב. וכפי שרואים בצופן של יאי"ר לפי"ד המינמלי בתורה עובר את אליפז.