מוּבָא בְּסֵפֶר 'אַהֲבַת יְהוֹנָתָן' (בלק) אִיתָא בַּ'מִּזְרָחִי' "וְיָרֹם מֵאֲגַג מַלְכּוֹ וְתִנַּשֵּׂא מַלְכֻתוֹ", רֶמֶז לַמְשַׂחֲקִים בְּקֻבִּיָּא, וְהָעִנְיָן הוּא כְּשֶׁזֶּה נוֹפֵל וְזֶה קָם, עִנְיַן הַקֻּבִּיָּא הוּא כָּךְ כְּשֶׁתַּשְׁלִיכִי בְּכָל צַד שֶׁתִּרְצֶה וּתְחַשֵּׁב לְמַעְלָה וּלְמַטָּה בְּיַחַד יַעֲלֶה מִסְפַּר ז'. אִם לְמַעְלָה הוּא א' אָז לְמַטָּה הוּא ו', אִם לְמַעְלָה הוּא ג' אָז הוּא לְמַטָּה ד' וְכֵן לָהֵפֶךְ. וְזֶהוּ כָּאן "וְיָרֹם מֵאֲגַג", הוּא מַלְכּוֹ שֶׁל עֲמָלֵק, מִמֶּנּוּ יָרוּם מַלְכּוֹ שֶׁל יִשְׂרָאֵל דָּוִד הַמֶּלֶךְ. אִם א' שֶׁל אֲגַג נוֹפֵל לְמַטָּה, יִהְיֶה לְמַעְלָה ו' שֶׁל דָּוִד, וְאִם ג' שֶׁל אֲגַג נוֹפֵל לְמַטָּה, יִהְיֶה לְמַעְלָה ד' שֶׁל דָּוִד, וְכֵן בָּאוֹת ג' וְד' הַשֵּׁנִי. וְזֶה שֶׁכָּתַב "יִתֵּן ה' אֶת אֹיְבֶיךָ" שֶׁהוּא עֲמָלֵק, "בְּדֶרֶךְ אֶחָד יֵצְאוּ אֵלֶיךָ וּבְשִׁבְעָה דְרָכִים יָנוּסוּ לְפָנֶיךָ". וְרוֹאִים שֶׁהַמִּלְחָמָה שֶׁל מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה נֶגֶד מַלְכוּת דִּקְלִפָּה, הִיא דֶרֶךְ דָּוִד הַמֶּלֶךְ נֶגֶד אֲגַג, וְנִרְמֶזֶת בְּאוֹתִיּוֹת שְׁמוֹתֵיהֶם שֶׁהֵם מַקְבִּילִים בְּמִשְׂחַק הַקֻּבִּיָּא, שֶׁאִם אוֹתִיּוֹת דָּוִ"ד תִּהְיֶינָה לְמַעְלָה בַּקֻּבִּיָּא, אוֹתִיּוֹתאֲגַ"ג תִּהְיֶינָה לְמַטָּה, וְכֵן ח"ו לְהֵפֶךְ, כִּי כְּשֶׁזֶּה נוֹפֵל זֶה קָם, וְהַקֻּבִּיָּא תִּתֵּן תָּמִיד תּוֹצָאָה שֶׁל מִסְפַּר שֶׁבַע אִם נְחַשֵּׁב אֶת הַלְּמַעְלָה וּלְמַטָּה יַחַד.
וְהוֹסִיף הרה"ג ר' מ. פ. שליט"א שֶׁהִשְׁתַּלְשֵׁל בְּגַשְׁמִיּוּת בְּמִשְׂחַק הַכַּדּוּרֶגֶל שֶׁצּוֹעֲקִים גּוֹ"ל, וְהַמַּבְקִיעַ אֶת הַגּוֹל הוּא הַמְנַצֵּחַ, לְרַמֵּז שֶׁבִּזְמַן הַגְּאֻלָּה כְּשֶׁהַנִּצָּחוֹן יַעֲבֹר לְצַד הַקְּדֻשָּׁה יַבְקִיעוּ אֶת הַגּוֹ"ל ר"ת הַכָּתוּב(ישעי' נט, כ) "וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל".
וְאָז תַּעֲלֶה הַמַּלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהִיא בִּבְחִינַת רְבִיעִית הַלּוּ"ג שֶׁמְּטַהֵר אֶת הַיָּדַיִם וְהָרַגְלַיִם. כִּי הַמַּלְכוּת הִיא רְבִיעִית לְאַרְבַּע אוֹתִיּוֹת שֵׁם הוי"ה.
וְזֶה יִקְרֶה בִּזְכוּת גִּלּוּי סוֹדוֹת הַתּוֹרָה שֶׁיַּבְקִיעוּ אֶת הַגּוֹל הָרוּחָנִי.
וכן גו"ל נרמז ב"גואל".
וְכֵן הִשְׁתַּלְשֵׁל שֶׁצּוֹעֲקִים בְּהַבְקָעַת גּוֹל יֵשׁ אֱלֹהִים.
וְכֵן גְּאֻלַּת בְּעִתָּהּ מְרַמֶּזֶת עַל בְּעִיטַת הַגּוֹל.
והוסיף הרה"ג ר' אהרן שפיצר שליט"א שהשתלשל בכדורגל שמשחקים עם הראש והרגליים, לרמז שמורידים את הראש לבחינת רגליים, היינו גילוי סודות התורה עד למטה מטה.
והוסיף הרה"ג ר' ציון דוד סיבוני שליט"א ש"וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל" בגימטריא כדור עם האותיות והכולל.
והוסיף הרה"ג ר' דניאל פואה שליט"א שהנצחון נקרא בקיעת שער, ויש כאן רמז על בקיעת ים סוף שמסמלת את צינורות השפע, ומסמלת את לקיחת השערשסמל פרנסה כמו שערי מטבע ובורסה וכו'.
והוסיף הרה"ג ר' אברהם אגשי שליט"א שבשני צידי הרגל יש צורת כדור גם בשוק וגם בעקב.
והוסיף הרה"ג ר' אדם מ. שליט"א שבכדורגל יש 22 אנשים שמשחקים כנגד כ"ב אותיות שבהם נברא העולם והשפע תלוי בהם.
והוסיף הרה"ג ר' א. י. שליט"א שאם נפחית מספר גו"ל ממספר כדו"ר רג"ל נקבל מספר משי"ח ב"ן דו"ד.
וכן מוּבָא בִּ'מְגַלֵּה עֲמֻקּוֹת' (וירא) "כֵּן תַּ'עֲשֶׂה כַּ'אֲשֶׁר דִּ'בַּרְתָּ ר"ת כד"ת הוּא בְּגִימַטְרִיָּא מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד. זֶה שֶׁכָּתוּב "רַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם" "לִינָקָם וְשִׁלֵּם לְעֵת תָּמוּט רַגְלָם", וּכְשֶׁיַגִּיעוּ הַנְּשָׁמוֹת רַגְלִין בְּרַגְלִין אָז שְׁעַת הַגְּאֻלָּה.
וְכֵן לְשׁוֹן הַמִּדְרָשׁ עַל מַלְכֻיּוֹת מִתְגָּרוֹת צְפֵה לְרַגְלוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ רוֹמֵז עַל דְּרִיכַת הָרֶגֶל. וְכֵן "דָּרַךְ כּוֹכָב" מְרַמֵּז עַל דְּרִיכַת הָרֶגֶל. כֵּיוָן שֶׁרַגְלַיִם מְסַמְּלוֹת אֶת הַמָּמוֹן, כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא (סנהדרין קי.) "וְאֵת כָּל הַיְקוּם אֲשֶׁר בְּרַגְלֵיהֶם", אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר זֶה מָמוֹנוֹ שֶׁל אָדָם שֶׁמַּעֲמִידוֹ עַל רַגְלָיו. וּמָצִינוּ בַּזֹּהַר (בראשית כט:) חַיִּיםתְּלוּיִים בְּבֶן יִשַׁי, וּבַוָּא"ו נִמְשָׁכִים לוֹ, וּבָהֶם שׁוֹלֵט בַּכֹּל, וְהָאָרֶץ מִמֶּנּוּ נִזּוֹנָה. רוֹאִים שֶׁהַמָּשִׁיחַ יַשְׁפִּיעַ פַּרְנָסָה דֶּרֶךְ הָאוֹת ו' וּבְכֹחַ זֶה הוּא שׁוֹלֵט בַּכֹּל. דְּבַעַל הַמֵּאָה הוּא בַּעַלהַדֵּעָה. וְכֵן "דָּרַךְ כּוֹכָב" מְרַמֵּז עַל דְּרִיכַת הַמַּזָּל, כִּי כּוֹכָב מְסַמֵּל מַזָּל, כַּיָּדוּעַ שֶׁה' בָּרָא בִּבְרִיאַת הָעוֹלָם אֶת הַכּוֹכָבִים יַחַד עִם הַמַּזָּלוֹת, וּשְׁנֵיהֶם מַשְׁפִּיעִים יַחַד. וְזֶה עֹמֶק הַ"דָּרַךְ כּוֹכָב"שֶׁהַמַּזָּל יִדְרוֹךְ בָּרַגְלַיִם לְמַטָּה מַטָּה בְּכֹחַ הַמָּמוֹן כְּדִבְרֵי הַזֹּהַר. וְכֵן הַכָּתוּב (ש"א ב, ח) "מֵקִים מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן" בְּגִימַטְרִיָּא מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד. וְכֵן הִשְׁתַּלְשֵׁל בְּגַשְׁמִיּוּת שֶׁאוֹמְרִים עַל אָדָם שֶׁאֵין לוֹ מָמוֹן שֶׁפָּשַׁט רֶגֶל, הַיְינוּ שֶׁאֵין לוֹ כַּבְיָכוֹל לְבוּשׁ לָרֶגֶל שֶׁמְּסַמֵּל אֶת הַמָּמוֹן.
וְהוֹסִיף הרה"ג ר' אַבְרָהָם וַיְסְפִישׁ שליט"א שֶׁכַּדֻּ"ר ר"ת הַגְּמָרָא (שבת כא:) עַד שֶׁתִּכְלֶה רֶגֶל מִן הַשּׁוּק, עד דכליא רִגְלָא דְתַרְמוֹדָאֵי, וּמָצִינוּ בַּ'יְרוּשַׁלְמִי' (תענית כה:) אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן אַשְׁרֵי מִי שֶׁהוּא רוֹאֶה בְּמַפָּלָתָהּ שֶׁל תַּרְמוֹד שֶׁהִיא הָיְתָה שֻׁתֶּפֶת בְּחֻרְבַּן הַבַּיִת רִאשׁוֹן וּבְחֻרְבַּן הַבַּיִת הַשֵּׁנִי. וְכֵן הַכָּתוּב "עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי" ר"ת נַעַ"ל.
וכן מצינו בזהר (יתרו מה:) שאצבעות הידים מסמלים את המחנות דקדושה, ואצבעות הרגלים מסמלים את המחנות של הסטרא אחרא. ובאמת רואים שאין כמעט שימוש באצבעות הרגלים. ומכל מקום הנצחון ברגליים מסמל את הנצחון שיורד למטה מטה בעמקי הקליפות לשלוט בצינורות השפע. וכן נראה שהשתלשל לשון הפסד בשם פספוס שמרמז על רגליים שנקראים פיס באידיש, לרמז שעיקר הנצחון וההפסד הוא בבחינת רגליים. וכן כשהשבטים מכרו את יוסף השתמשו בכסף לקנות נעליים, כי רצו לסמל שהנצחון על יוסף יורד עד למטה מטה לתחתית הרגל.