שָׁמַעְתִּי מֵהרה"ג ר' אַבְרָהָם יְדִידְיָה שליט"א שֶׁהִשְׁתַּלְשֵׁל בְּט"וּ בִּשְׁבָט תש"ח, שֶׁהַקק"ל שָׁתְלוּ עֵץ בְּרוֹשׁ בַּיִּשּׁוּב דְּגַנְיָה שֶׁסָּמוּךְ לְצֹמֶת דְּגַנְיָה עַל שְׂפַת הַכִּנֶּרֶת, וְגֹבַהּ הָעֵץ בִּזְמַן שְׁתִילָתוֹ הָיָה 70 ס"מ וְכִנּוּהוּ "עֵץ הַמְּדִינָה", הַיְנוּ לִכְבוֹד הָרַעְיוֹן שֶׁל הֲקָמַת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל שֶׁעָמְדָה לָקוּם בַּיָּמִים דְּאָז. גַּם הִטְמִינוּ מְגִלָּה בְּשָׁרְשֵׁי הָעֵץ עִם נְטִיעָתוֹ. וּרְאֵה זֶה פֶלֶא: מִסְפָּר יָמִים אַחֲרֵי ה' בְּאִיָּר תשע"ח כְּשֶׁנִּשְׁלְמוּ 70 שָׁנִים לִמְדִינַת יִשְׂרָאֵל, קָרַס הָעֵץ בְּאֹפֶן פִּתְאוֹמִי עִם שָׁרָשָׁיו בְּאֹפֶן שֶׁמָּנַע אֶת נְטִיעָתוֹ שׁוּב, וְגַם מָצְאוּ אֶת הַמְּגִלָּה שֶׁהִטְמִינוּ, וְאָז נָטְעוּ עֵץ אַחֵר בִּמְקוֹמוֹ. וְכֵן עֵץ הַמְּדִינָה עִם הָאוֹתִיּוֹת בְּגִימַטְרִיָּא עוּבָּר אוֹ עִבּוּר עִם הָאוֹתִיּוֹת. רֶמֶז שֶׁהִתְחִיל זְמַן הָעִבּוּר שֶׁל הַ70 שָׁנִים, וְלָכֵן זֶה הִתְחִיל בְּט"וּ בִּשְׁבָט כִּי זֶה הַיּוֹם שֶׁמִּתְיַחֵד עִם סְפִירַת הַיְסוֹד בְּסִדּוּר הָרַשַּׁ"שׁ יוֹתֵר מִכָּל יְמוֹת הַשָּׁנָה, הַיְנוּ יוֹם הַיִּחוּד. וכן השתלשל בְּט"ו בִּשְׁבָט תשע"ח הָיָה לִקּוּי יָרֵחַ הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר בַּ156 שָׁנִים הָאַחֲרוֹנוֹת, שֶׁהָיָה עִם יָרֵחַ אָדֹם כָּחֹל וְגָדוֹל שֶׁנִּקְרָא סוּפֶּרְמוּן, וּכְמוֹ כֵן היה לִקּוּי יָרֵחַ מָלֵא בְּט"ו בְּאָב. הַמַּצָּב שֶׁל לִקּוּי יָרֵחַ בַּיָּמִים ט"ו בִּשְׁבָט וְט"ו בְּאָב הוּא חָמוּר בְּיוֹתֵר, בִּבְחִינַת כַּלָּה שֶׁלּוֹקָה בְּיוֹם חֻפָּתָהּ.
בְּיוֹם י"ז בְּכִסְלֵיו תש"ח הָיְתָה הַחְלָטַת הָאוּ"ם 181 עַל תָּכְנִית הַחֲלֻקָּה שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וּנְתִינַת מָקוֹם לִמְדִינָה יְהוּדִית בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, בְּנוֹסָף הֵם הִכְרִיזוּ אָז שֶׁיְרוּשָׁלַיִם תִּשָּׁאֵר תַּחַת שְׁלִיטַת הָאוּ"ם. בְּעִקְבוֹת זֹאת פָּרְצָה מִלְחֶמֶת הַשִּׁחֲרוּר כַּמָּה יָמִים אַחֲרֵי זֶה. וְהִנֵּה בְּדִיּוּק 70 שָׁנָה אַחֲרֵי אוֹתוֹ יוֹם מַמָּשׁ בְּיוֹם י"ז בְּכִסְלֵיו תשע"ח, הִכְרִיז נְשִׂיא ארה"ב הַכְרָזָה הִסְטוֹרִית שֶׁיְרוּשָׁלַיִם הִיא בִּירַת יִשְׂרָאֵל וּמְתַכְנֵן לְהַעֲבִיר אֶת הַשַּׁגְרִירוּת הָאַמֶּרִיקָאִית לִירוּשָׁלַיִם, וְהָעֲרָבִים מִתְעוֹרְרִים לְמִלְחָמָה היל"ת. יַחַד עִם זֹאת מוֹדִיעִים הָאַמֶּרִיקָאִים לְאֶזְרָחֵי ארה"ב שֶׁיְרוּשָׁלַיִם נֶהֶפְכָה לְמָקוֹם מְסֻכָּן שֶׁאָסוּר לִשְׁהוֹת בּוֹ, וּמִזֶּה מִתְגַּלָּה כַּוָּנָתָם הָאֲמִתִּית שֶׁרוֹצִים בְּעַצְמָם לִשְׁלוֹט בִּירוּשָׁלַיִם כְּמוֹ שֶׁהָיָה לִפְנֵי 70 שָׁנָה שֶׁהָאוּ"ם שָׁלַט בִּירוּשָׁלַיִם. כָּל זֶה רֶמֶז בָּרוּר מִשָּׁמַיִם עַל הַשְׁלָמַת 70 שָׁנִים שֶׁל חֶבְלֵי מָשִׁיחַ וּמַלְכוּת הָעֵרֶב רַב בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.
וְהוֹסִיף הרה"ג ר' שִׁמְשׁוֹן אָשֵׁר שליט"א שֶׁהַפָּסוּק (דניאל ח, יד) "וַיֹּאמֶר אֵלַי עַד עֶרֶב בֹּקֶר אַלְפַּיִם וּשְׁלשׁ מֵאוֹת וְנִצְדַּק קֹדֶשׁ" נֶאֱמַר לְדָנִיֵּאל בִּזְמַן הַגָּלוּת בַּת 70 שָׁנָה בֵּין בַּיִת רִאשׁוֹן לִשְׁנֵי, וְנִרְמָז כָּאן שֶׁצָּרִיךְ לְחַשֵּׁב 2300 שָׁנִים מִשְּׁנַת ג' אֲלָפִים ת"ח בָּהּ נִבְנָה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשֵּׁנִי, וְאַחֲרֵי זֶה לִמְנוֹת 70 שָׁנָה שֶׁל חֶבְלֵי מָשִׁיחַ כְּמוֹ שֶׁהָיוּ בְּאוֹתוֹ זְמַן בֵּין בַּיִת רִאשׁוֹן לְשֵׁנִי, הַיְנוּ הַמִּלִּים "עֶרֶב בֹּקֶר" מְרַמְּזוֹת שֶׁיֵּשׁ 70 שָׁנִים לִפְנֵי הָ2300 וְאַחֲרֵי הָ2300, וּלְפִי זֶה הָ2300 הִסְתַּיְּמוּ בִּשְׁנַת ה'תש"ח שֶׁהָיְתָה שְׁנַת פְּקִידָה שֶׁהֻחְמְצָה, וּמִשָּׁם מוֹנִים 70 שָׁנָה שֶׁל חֶבְלֵי מָשִׁיחַ וּמַגִּיעִים לִשְׁנַת ה'תשע"ח. וְזֶה נִרְמָז בְּהֶמְשֵׁךְ דִּבְרֵי הַנְּבוּאָה: (דניאל יב, ו) "עַד מָתַי קֵץ הַפְּלָאוֹת: וָאֶשְׁמַע אֶת הָאִישׁ לְבוּשׁ הַבַּדִּים אֲשֶׁר מִמַּעַל לְמֵימֵי הַיְאֹר וַיָּרֶם יְמִינוֹ וּשְׂמֹאלוֹ אֶל הַשָּׁמַיִם וַיִּשָּׁבַע בְּחֵי הָעוֹלָם כִּי לְמוֹעֵד מוֹעֲדִים וָחֵצִי וּכְכַלּוֹת נַפֵּץ יַד עַם קֹדֶשׁ תִּכְלֶינָה כָל אֵלֶּה", הַיְנוּ "מוֹעֵד" הוּא 2300, וּ"מוֹעֲדִים" הֵם פַּעֲמַיִם 70 וְעַל זֶה נוֹסִיף עוֹד חֲצִי שָׁנָה עַד א' נִיסָן תשע"ט, שֶׁאָז הִתְחִילוּ הַזַּעֲזוּעִים בַּשִּׁלְטוֹן בִּמְדִינַת יִשְׂרָאֵל, שֶׁלֹּא הִצְלִיחוּ לְהָקִים מֶמְשָׁלָה מֶשֶׁךְ כַּמָּה מַעַרְכוֹת בְּחִירוֹת עַד שֶׁהוּקְמָה מֶמְשֶׁלֶת הַשְּׁמָד וְהָעֲרָבִים. וּמִשָּׁם מַתְחִילִים לִסְפֹּר אֶת 1290 הַיָּמִים שֶׁבְּסוֹף דָּנִיֵּאל וּמַגִּיעִים לְיוֹם הוֹשַׁעְנָא רַבָּה תשפ"ג שזה שנת תשפ"ד שלנו לפי חז"ל.
הָאַדְמוֹ"ר מִקְרֶעטְשְׁנִיף זצ"ל מִקִּרְיַת גַּת נִבָּא שְׁנָתַיִם לִפְנֵי פְּרֹץ הַקּוֹרוֹנָה אֶת מַה שֶּׁיִּקְרֶה בִּמְדֻיָּק. ושוב רואים שבשנת תשע"ח שהיא הראשונה בשבוע שבן דוד בא הוא ראה מה יקרה בשנה השלישית שבן דוד בא שזה מגיפת הקורונה כדלעיל. לְהַלָּן צִלּוּם שֶׁל הָעֲלוֹן 'נֹעַם יִשְׂרָאֵל' פָּרָשַׁת מִקֵּץ תשע"ח דְּבָרִים שֶׁאָמַר הָאַדְמוֹ"ר מִקְרֶעטְשְׁנִיף זצ"ל שְׁנָתַיִם לִפְנֵי פְּרֹץ מַגֵּפַת הַקּוֹרוֹנָה.
שָׁמַעְתִּי רֶמֶז פִּלְאִי עַל י"ז בְּתַמּוּז תשע"ח כְּתַאֲרִיךְ שֶׁל בְּעִתָּהּ. כַּיָּדוּעַ לְכָל תַּאֲרִיךְ מִבְּרִיאַת הָעוֹלָם יֶשְׁנָם שְׁנֵי מִסְפָּרִים; מִסְפָּרוֹ מֵהַבְּרִיאָה, וּמִסְפַּר הַשָּׁנִים שֶׁנִּשְאֲרוּ לוֹ עַד סוֹף הַבְּרִיאָה, לְמָשָׁל לִשְׁנַת 5778 יֶשְׁנָם שְׁנֵי מִסְפָּרִים; הַמִּסְפָּר 5778 וְהַמִּסְפָּר 222 שֶׁנִּשְאֲרוּ לוֹ עַד סוֹף הַבְּרִיאָה. וְיֵשׁ לָנוּ כְּלָל בְּכִתְבֵי הָאֲרִיזַ"ל (עיין שער הפסוקים וירא על כונות השלהבת, ושער הפסוקים בשלח על "והכת בצור") שֶׁאִם אֲנַחְנוּ רוֹצִים לְגַלּוֹת אֶת נְקֻדַּת הַחִבּוּר שֶׁל שְׁנֵי דְּבָרִים, עוֹשִׂים הַכָּאָה בֵּינֵיהֶם, וְהַמִּסְפָּר שֶׁיּוֹצֵא הוּא נְקֻדַּת הַחִבּוּר בֵּינֵיהֶם. כֵּיוָן שֶׁעִנְיַן הַגְּאֻלָּה הוּא גִלּוּי שֵׁם הוי"ה בָּעוֹלָם, שֶׁיִּהְיֶה הוי"ה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד, "וְנִגְלָה כְּבוֹד הוי"ה וְגוֹ'", נְחַפֵּשׂ תַּאֲרִיךְ שֶׁאִם נַעֲשֶׂה בּוֹ הַכָּאָה נְגַלֶּה אֶת שֵׁם הוי"ה בְּתוֹךְ הַתַּאֲרִיךְ. וּרְאֵה זֶה פֶלֶא הַתַּאֲרִיךְ הַיָּחִיד בְּכָל הַשֵּׁשֶׁת אֲלָפִים שָׁנִים הוּא י"ז בְּתַמּוּז תשע"ח. הַחֶשְׁבּוֹן פָּשׁוּט: י"ז בְּתַמּוּז תשע"ח הוּא 5777.8 לִבְרִיאַת הָעוֹלָם, וְהוּא גַם 222.2 מִסּוֹף הַבְּרִיאָה, אִם נְחַשֵּׁב 5777.8 לְחַלֵּק לְ222.2 נְקַבֵּל 26 הַמִּסְפָּר שֶׁל שֵׁם הוי"ה. וְזֶה הַתַּאֲרִיךְ הַיָּחִיד בְּכָל הַבְּרִיאָה שֶׁהָהַכָּאָה הַפְּנִימִית שֶׁלּוֹ מַגִּיעָה לְ26 בִּמְדֻיָּק. הַמִּסְפָּר הַמְדֻיָּק הוּא 26002700270027 שֶׁיֵּשׁ כָּאן גַּם אֶת הַמִּסְפָּר 27 שֶׁהוּא שֵׁם הוי"ה עִם הַכּוֹלֵל. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' עָמוֹס לֵוִי שליט"א שֶׁשֵּׁם הוי"ה עִנְיָנוֹ הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה, לָכֵן הַגִּלּוּי שֶׁלּוֹ מִתְגַלֶּה בְּתוֹךְ תַּאֲרִיךְ שֶׁכּוֹלֵל בְּתוֹכוֹ הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה, הַיְינוּ הֶהָיָה הוּא 5777.8 וְהַיִּהְיֶה עַד סוֹף הַשֵּׁשֶׁת אֲלָפִים הוּא 222.2 וְהַהֹוֶה הוּא מַה שֶּׁמְּחַבֵּר אֶת שְׁנֵי הַמִּסְפָּרִים בְּאוֹתוֹ רֶגַע הַמִּסְפָּר 26, שֶׁמְּגַלֶּה אֶת שֵׁם הוי"ה. וְכֵן עָבָר הֹוֶה וְעָתִיד בְּגִימַטְרִיָּא תשע"ח. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' ל. שִׁטְרִית שליט"א שֶׁסִּיּוּם שִׁלְטוֹן הָעֵרֶב רַב בְּגִימַטְרִיָּא גְדוֹלָה עִם הָאוֹתִיּוֹת וְהַמִּלִּים וְהַכּוֹלֵל עוֹלֶה 2220.
כֵּיוָן שֶׁעִנְיַן הַגְּאֻלָּה הוּא גִלּוּי שֵׁם הוי"ה בָּעוֹלָם, שֶׁיִּהְיֶה הוי"ה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד, "וְנִגְלָה כְּבוֹד הוי"ה וְגוֹ'", וְכֵן גִּילוּי שֵׁם הוי"ה בְּגִימַטְרִיָּא מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' יוֹסֵף שֵׁינְבֶּרְגֶּר שליט"א שֶׁשֵּׁם הוי"ה קָשׁוּר לִגְאֻלַּת בְּעִתָּהּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעי' ס, כב) "אֲנִי הוי"ה בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה". וְכֵן שֵׁם הוי"ה מוֹפִיעַ בַּפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה מִתְּחִילַת הַתּוֹרָה, בַּמִּלָּה הַ477 מִתְּחִילַת הַתּוֹרָה כְּמִנְיַן בְּעִתָּהּ. בַּכָּתוּב הַמְרַמֵּז עַל סִכּוּם הַבְּרִיאָה בִּזְמַן הַגְּאֻלָּה כְּשֶׁהַבְּרִיאָה תַּגִּיעַ לְסִיּוּמָהּ וְתַכְלִיתָהּ (בראשית ב, ד) "אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת הוי"ה אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם".
מוּבָא בְּ'אוֹצְרוֹת רַמְחַ"ל' (עמוד רנ"ד) טַעַם לְמַה שֶּׁאוֹמְרִים בַּזֹּהַר, שֶׁבְּסוֹף הַגָּלוּת אֲפִלּוּ הַתִּינוֹקוֹת יֹאמְרוּ קִצִּין, סוֹד הָעִנְיָן הוּא, שֶׁהַז"א בַּגָּלוּת הוּא בְּסוֹד קַטְנוּת, וְהַסִּטְרָא אַחֲרָא יֵשׁ לָהּ אֲחִיזָה, וּבְסוֹף הַגָּלוּת שֶׁצָּרִיךְ לְסַיֵּם זֶה הַדָּבָר, הַתִּינוֹקוֹת יְגַלּוּ קִצִּים, שֶׁבַּגִּלּוּי שֶׁלָּהֶם יִתְרַחֲקוּ הַסִּטְרָא אַחֲרָא שֶׁנִּתְאַחְזָה בְז"א בִּזְמַן קַטְנוּתוֹ, וּבָזֶה יִתְגַּדֵּל בְּמַדְרֵגָתוֹ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ אָמֵן. הַיְינוּ שֶׁתִּינוֹקוֹת יֹאמְרוּ קִצִּים, אֵין הַכַּוָּנָה לְתִינוֹקוֹת מַמָּשׁ, אֶלָּא לִבְחִינַת תִּינוֹק. כֵּיוָן שֶׁעַתָּה ז"א הוּא בְּקַטְנוּת וְיֵשׁ בּוֹ אֲחִיזָה, צָרִיךְ שֶׁיְּגַלּוּ אֶת קֵץ הַגְּאֻלָּה בְּסוֹף הַגָּלוּת בֶּהֱיוֹתוֹ בְּמוֹחִין דְּקַטְנוּת שֶׁהוּא בְּחִינַת תִּינוֹק, וְעַל יְדֵי זֶה יִסְתַּלֵּק הַסִּטְרָא אַחֲרָא שֶׁנִּתְאַחְזָה בּוֹ. וּמִתְבָּאֵר מִדְּבָרָיו שֶׁלֹּא דַי שֶׁאֵין אִסּוּר בְּגִלּוּי הַקֵּץ, אֶלָּא שֶׁאַדְּרַבָּה מִצְוָה גְדוֹלָה וְרַבָּה הִיא שֶׁעַל יְדֵי זֶה דַּוְקָא מִסְתַּלֶּקֶת אֲחִיזַת הַסִּטְרָא אַחֲרָא וְנִמְצָא שֶׁהוּא הַמְקָרֵב וּמְמַהֵר אֶת הַגְּאֻלָּה.
בְּתֵבוֹת שְׁמַע יִשְׂרָאֵל מְבִיאִים מוֹחִין דְּקַטְנוּת מֵאַבָּא וְאִמָּא לְז"א, מְכַוְּנִים בְּתֵבוֹת הוי"ה אֱלֹהֵינוּ הוי"ה, לְהָבִיא מוֹחִין דְּקַטְנוּת בְּכָל הַפַּרְצוּפִים עַד רוּם הַמַּעֲלוֹת שֶׁכֻּלָּם יְקַבְּלוּ מוֹחִין דְּקַטְנוּת, כַּוָּנָה זוֹ מְכַוְּנִים כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה לְכָל הַפַּרְצוּפִים הָעֶלְיוֹנִים מוֹחִין לְהַעֲלוֹת מַיִּין נוּקְבִּין בְּתֵבַת אֶחָד, כְּשֶׁמַּמְשִׁיכִים אֶת הַמּוֹחִין דְּגַדְלוּת וּמְזַוְּגִים אֶת כֻּלָּם, וְשָׁמַעְתִּי מֵהרה"ג ר' יַעֲקֹב מָטָר שליט"א שֶׁהוי"ה פְּעָמִים הוי"ה יַחַד עִם תֵּבַת אֱלֹהֵינוּ עוֹלִים תשע"ח, רֶמֶז שֶׁשָּׁנָה זוֹ הִיא סִיּוּם הַמְשָׁכַת הַמּוֹחִין דְּקַטְנוּת בְּכָל הָעוֹלָמוֹת לְהַרְחִיק אֶת הַסִּטְרָא אַחֲרָא שֶׁנֶּאֱחָז בַּקַּטְנוּת, שֶׁזֹּאת הֲכָנָה לַיִּחוּד הַשָּׁלֵם שֶׁנִּרְמָז בְּתֵבַת אֶחָד שֶׁל קְרִיאַת שְׁמַע.
רוֹאִים מֵהַזֹּהַר שֶׁהַתְּקוּפָה שֶׁל 70 שָׁנִים שֶׁל חֶבְלֵי מָשִׁיחַ קְשׁוּרָה עִם הַשְּׁכִינָה שֶׁמַּכְנִיסָה רֹאשָׁהּ בֵּין הַנֶּצַח וְהַהוֹד, וְנִרְאֶה שֶׁמָּרָן הַגר"ש אוֹיֶרְבַּאךְ זצוק"ל הָיָה בְּחִינַת נֶצַח, כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא (ברכות נח.) "וְהַנֵּצַח" זוֹ יְרוּשָׁלַיִם, וּמִפְלַגְתּוֹ נִקְרֵאת הַפֶּלֶג הַיְרוּשַׁלְמִי, וּבִּפְרָט שֶׁהָיָה גָר בִּדְרוֹם יְרוּשָׁלַיִם, וְדָרוֹם הוּא בְּחִינַת יָמִין, הַיְינוּ נֶצַח שֶׁבַּנֶּצַח, וּבִשְׁכוּנַת שַׁעֲרֵי חֶסֶד שֶׁמְּסַמֵּל אֶת צַד הַיָּמִין וְהַחֶסֶד. וְכֵן הוּא הֵקִים אֶת מִפְלֶגֶת נֶצַח שֶׁאַחַר כָּךְ שִׁנּוּ שְׁמָהּ לְעֵץ. וְכֵן הַשֵּׁם שְׁמוּאֵל הוּא שֵׁם שֶׁל נֶצַח, כִּי שְׁמוּאֵל תִּקֵּן אֶת הַנֶּצַח כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר (בראשית כא:) עַל הַפָּסוּק שֶׁשְּׁמוּאֵל אָמַר "וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם כִּי לֹא אָדָם הוּא לְהִנָּחֵם". מָרָן הַגר"ש נִפְטַר בְּשַׁבָּת בָּהּ קָרָאנוּ אֶת הַפָּסוּק הַזֶּה בָּהַפְטָרָה שֶׁל שַׁבָּת זָכוֹר תשע"ח, וּמֵאִידָךְ מָרָן הַגראי"ל שְׁטֵיְינְמַן זצוק"ל הָיָה בִּבְחִינַת הוֹד, כִּי הַשֵּׁם אַהֲרֹן מְסַמֵּל אֶת הַהוֹד, וְכֵן יְהוּדָה הוּא מִלְּשׁוֹן הוֹד כַּיָּדוּעַ הַקֶּשֶׁר שֶׁל מַלְכוּת בֵּית דָּוִד עִם הַהוֹד, שֶׁדָּוִד בְּגִימַטְרִיָּא הוֹד וְכוּ', וְלָכֵן מָרָן הַגראי"ל שְׁטֵיְנְמַן נִפְטַר בְּעֶרֶב חֲנֻכָּה תשע"ח, כִּי חֲנֻכָּה הִיא בְּחִינַת הוֹד, וּמָרָן הַגר"ש אוֹיֶרְבַּאךְ נִפְטַר בְּעֶרֶב פּוּרִים תשע"ח כִּי פוּרִים הוּא בְּחִינַת נֶצַח, וְיֵשׁ כָּאן רֶמֶז שֶׁהִסְתַּיְּמָה תְּקוּפַת הַנֶּצַח וְהַהוֹד וְעוֹמְדִים לַעֲבוֹר בְּכָל רֶגַע לִתְקוּפַת הַיְסוֹד וְהַמַּלְכוּת בְּהִתְגַּלּוּת מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד. והוסיף הרה"ג ר' י. ה. שליט"א שכשנפטרה כלתו של הגראי"ל זצ"ל פתחו כולל לעילוי נשמתה, ומרן רבי חיים קניבסקי זצ"ל קרא לכולל יומין דחנוכה, אף שלא נפטרה בחנוכה. והוסיף הרה"ג ר' פ. ל. שליט"א שהגראי"ל חי ק"ד שניםף והגר"ש חי פ"ו שנים יחד כמנין פקו"ד.
הַגראי"ל שְׁטֵיְנְמַן זצ"ל בְּגִימַטְרִיָּא תש"ח שֶׁאָז הִתְחִילָה מַלְכוּת הָעֵרֶב רַב וְשִׁבְעִים שָׁנִים שֶׁל חֶבְלֵי מָשִׁיחַ לַשִּׁיטָה הַמְאֻחֶרֶת בְּיוֹתֵר, וּמֵאִידָךְ רַבִּי אַהֲרוֹן יוּדָא לֵיבּ שְׁטֵיְנְמַן בְּגִימַטְרִיָּא תשע"ח שֶׁאָז מִסְתַּיְּמוֹת הַשִּׁבְעִים שָׁנִים. וְכֵן שֵׁם סִפְרוֹ אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר מְרַמֵּז עַל הַשִּׁבְעִים שָׁנִים, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר (משפטים קיט:) שִׁבְעִים הַקּוֹלוֹת שֶׁצּוֹוַחַת אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר עַל בָּנֶיהָ, שֶׁהִתְחַזֵּק עֲלֵיהֶם הַקַּדְרוּת בַּגָּלוּת, בְּשִׁבְעִים הַשָּׁנִים הָאַחֲרוֹנוֹת. בְּאוֹתוֹ זְמַן יִתְקַיֵּם בְּיִשְׂרָאֵל, "כְּמוֹ הָרָה תַּקְרִיב לָלֶדֶת תָּחִיל תִּזְעַק בַּחֲבָלֶיהָ כֵּן הָיִינוּ מִפָּנֶיךְ ה'. וְעַל כֵּן נְקַוֶּה לָךְ ה' אֱלֹהֵינוּ". וּבָהֶם הָאַיֶּלֶת מַכְנִיסָה רֹאשָׁהּ בֵּין בִּרְכֶּיהָ. הָרֹאשׁ הוּא צַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם. בֵּין בִּרְכֶּיהָ שֶׁהֵם נֶצַח וְהוֹד. וְנִשְׁבַּע לָהּ בּוֹ לִפְדּוֹת אֶת בָּנֶיהָ בַּבֹּקֶר, שֶׁהִיא אַרְיֵה, בֹּקֶר יָמִין שֶׁל אַבָרָהָם, מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד שֶׁיּוֹצֵא מִיהוּדָה, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ "גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה". וּמִשּׁוּם זֶה "חַי ה' שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר". וְכֵן מָרָן רַבֵּנוּ שְׁמוּאֵל בֶּן חַיָּה רִבְקָה עִם הָאוֹתִיּוֹת וְהַמִּלִּים וְהַכּוֹלֵל בַּמַּקְסִימוּם בְּגִימַטְרִיָּא תשע"ח, וְזֶה גַם הַגִּימַטְרִיָּא שֶׁל צִנְתּוּר לֵב שֶׁהוּא עָבַר כַּמָּה שָׁבוּעוֹת לִפְנֵי פְּטִירָתוֹ, וְהָר"ת שֶׁל שְׁמוּאֵל חַיָּה רִבְקָה הוּא שַּׁחַ"ר, בְּחִינַת אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר. וְכֵן אַהֲרוֹן יוּדָא לֵיבּ שְׁטֵיְנְמַן ר"ת שִׁלְיָ"א שֶׁמִּמֶּנָּה יוֹצֵא הַוָּלָד שֶׁל לֵדַת מָשִׁיחַ. וְכֵן אַהֲרֹן יְהוּדָה לֵיבּ בֶּן גִּיטְל פֵיגָא בְּגִימַטְרִיָּא קַן צִפּוֹר הַשֵּׁם שֶׁל הֵיכַל מָשִׁיחַ. וְקֵן מְרַמֵּז עַל מְקוֹם הָעִבּוּר וְהַשִּׁלְיָא בָּרֶחֶם. וְכֵן גִּיטְל פֵיגָא פֵּרוּשָׁהּ צִפּוֹר טוֹבָה. וְכֵן שֵׁם סִפְרוֹ אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר מְרַמֵּז עַל הַשִּׁבְעִים שָׁנִים, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר (משפטים קיט:). וְכֵן שָׁמַעְתִּי שֶׁרַבִּי אַהֲרוֹן יְהוּדָה לֵיבּ שְׁטֵיְינְמַן בְּגִימַטְרִיָּא לֵדַת מָשִׁיחַ. וְכֵן הַגראי"ל נוֹלַד בִּשְׁנַת תרע"ד בָּהּ פָּרְצָה מִלְחֶמֶת הָעוֹלָם הָרִאשׁוֹנָה שֶׁהִיא הָרִאשׁוֹנָה בְּמִלְחֲמוֹת גּוֹג וּמָגוֹג לְפִי הֶ'חָפֵץ חַיִּים'.
וְכֵן טְרַאמְפְּ שִׁחְרֵר אֶת הָאָסִיר הַחַבַּדִּ"י הָרַב רוּבַּשְׁקִין הי"ו בַּשְּׁמִינִי שֶׁל חֲנֻכָּה תשע"ח וּפֻרְסַם שֶׁהָאַדְמוֹ"ר מִוִּיזְ'נִיץ שליט"א שָׁר בְּהַדְלָקַת נֵרוֹת חֲנֻכָּה בַּלַּיְלָה הַקּוֹדֵם אֶת הַנִּגּוּן הַחַבַּדִּ"י "פָּדָה בְשָׁלוֹם נַפְשִׁי". רוּבַּשְׁקִין שׁוּחְרַר בְּיוֹם שְׁמִינִי שֶׁל חֲנֻכָּה בִּשְׁנַת תשע"ח שֶׁהִיא הַשָּׁנָה הַשְּׁמִינִית בָּעָשׂור הַשְּׁמִינִי שֶׁבַּמֵּאָה הַשְּׁמִינִית, וְזֶה לְאַחַר 8 שָׁנִים בַּכֶּלֶא, וְהַשְּׁמִינִי הוּא עוֹלַם הַיּוֹבֵל שֶׁמּוֹצִיא לַחֵרוּת. וְכֵן הוּא יָצָא מֵהַכֶּלֶא בְּגִיל נ"ח ר"ת נֵר חֲנֻכָּה.
"אדניקם" מרמז על שם אדני שמסמל את השכינה שקמה לגאול את ישראל
כתוב (עזרא ב, א) "וְאֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל לְבָבֶל וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלִַם וִיהוּדָה אִישׁ לְעִירוֹ: אֲשֶׁר בָּאוּ עִם זְרֻבָּבֶל יֵשׁוּעַ נְחֶמְיָה שְׂרָיָה רְעֵלָיָה מָרְדֳּכַי בִּלְשָׁן מִסְפָּר בִּגְוַי רְחוּם בַּעֲנָה מִסְפַּר אַנְשֵׁי עַם יִשְׂרָאֵל וגו', בְּנֵי אֲדֹנִיקָם שֵׁשׁ מֵאוֹת שִׁשִּׁים וְשִׁשָּׁה". ובהמשך כתוב (עזרא ח, יג) "וּמִבְּנֵי אֲדֹנִיקָם אַחֲרֹנִים וְאֵלֶּה שְׁמוֹתָם אֱלִיפֶלֶט יְעִיאֵל וּשְׁמַעְיָה וְעִמָּהֶם שִׁשִּׁים הַזְּכָרִים". ובספר נחמיה כתוב (נחמיה ז, יח) "בְּנֵי אֲדֹנִיקָם שֵׁשׁ מֵאוֹת שִׁשִּׁים וְשִׁבְעָה". אלו השלש מקומות היחידים בתנ"ך שמופיע השם "אדניקם", ושמעתי מהרה"ג ר' דוד ויצמן שליט"א שאדניקם מרמז על שם אדני שמסמל את השכינה שקמה לגאול את ישראל. וכפי שראינו בפסוק שהיו מבני אדוניקם 667 כמנין קץ בעתה שהם היו האחרונים שעלו מבבל לבנות את בית המקדש השני. רמז על קץ האחרון של גאולת בעתה של בית המקדש השלישי. וכן בכל התנ"ך מופיע כל הפסוק "בְּנֵי אֲדֹנִיקָם שֵׁשׁ מֵאוֹת שִׁשִּׁים וְשִׁבְעָה" בתוך 548 פסוקים כמנין קץ משיח. וכן מתחילת פרק ז' בנחמיה עד סוף הפסוק "בְּנֵי אֲדֹנִיקָם שֵׁשׁ מֵאוֹת שִׁשִּׁים וְשִׁבְעָה" יש ה'תשפ"ד אותיות. וכן הסיום של ה'תש"ח אותיות זה בסיום הפסוק שם: (נחמיה ז, טו) "בְּנֵי בִנּוּי שֵׁשׁ מֵאוֹת אַרְבָּעִים וּשְׁמֹנָה" רמז על שנת 48 למנינם שהקימו את שלטון הערב רב על מנת לבנות בתנופה את ארץ ישראל. והסיום של ה'תשכ"ח מופיע בסוף הפסוק: שם "בְּנֵי בֵבָי שֵׁשׁ מֵאוֹת עֶשְׂרִים וּשְׁמֹנָה". וכן מתחילת הפסוק של אדניקם בספר עזרא עד סוף הפסוק של אדניקם בספר נחמיה יש 5665 מילים ונרמז משתי הכיוונים המספר 65 הגימטריא של שם אדנ"י.
וכן הגימטריא של כל הפטרת שבת נחמו עולה במדויק 67676 שמרמז על המספר של 667 הגימטריא של קץ בעתה. וגם המספר 676 זה הגימטריא של המילה סיום. וכן הפסוקים 676 677 מתחילת התורה הן: (בראשית כה, יז) "וְאֵלֶּה שְׁנֵי חַיֵּי יִשְׁמָעֵאל מְאַת שָׁנָה וּשְׁלשִׁים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים וַיִּגְוַע וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו: וַיִּשְׁכְּנוּ מֵחֲוִילָה עַד שׁוּר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מִצְרַיִם בֹּאֲכָה אַשּׁוּרָה עַל פְּנֵי כָל אֶחָיו נָפָל" וכפי שמבאר בְּ'בַּעַל הַטּוּרִים' (בראשית כה, יח) "עַל פְּנֵי כָל אֶחָיו נָפָל" וּסְמִיךְ לֵיהּ וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק. לוֹמַר כְּשֶׁיִּפֹל יִשְׁמָעֵאל בְּאַחֲרִית הַיָּמִים אָז יִצְמַח בֶּן דָּוִד שֶׁהוּא מִתּוֹלְדוֹת יִצְחָק. ורואים שנרמז שם קימת השכינה כשיפול ישמעאל באחרית הימים.
האותיות שב"ת נחמ"ו מופיעות ברצף אותיות בפסוק שרחב אומרת למרגלים להתחבא שלשת ימים עד שיוכלו לצאת לדרך, שהיא דרך הגאולה לכבוש את ארץ ישראל. (יהושע ב, טז) "וַתֹּאמֶר לָהֶם הָהָרָה לֵּכוּ פֶּן יִפְגְּעוּ בָכֶם הָרֹדְפִים וְנַחְבֵּתֶם שָׁמָּה שְׁלשֶׁת יָמִים עַד שׁוֹב הָרֹדְפִים וְאַחַר תֵּלְכוּ לְדַרְכְּכֶם" ונשאר אותיות מ"ה בגימטריא גאולה, וכידוע שסוד הגאולה היא שם הוי"ה במילוי מ"ה שהוא שם התיקון. והוסיפו לי שאם נמנה מיום ט"ו באב שהוא היום השלישי אחרי שבת נחמו תשפ"ד עד סוף השנה נשארו מ"ה ימים. והכתוב מרמז שאחרי שבת נחמו צריך להתחבא שלשת ימים להגיע לשם מ"ה בגימטריא גאולה שזה יוצא מ"ה ימים מסוף השנה שאפשר לצאת לדרך. וכן פרשת ואתחנן שקרנו בשבת נחמו היא הפרשה המ"ה בפרשיות התורה. והוסיף הרה"ג ר' דוד ויצמן שליט"א ששבת נחמו עם הכולל בגימטריא ט"ו אב ה'תשפ"ד, היינו עם הכולל של השלשת ימים מגיע ליום ט"ו אב ה'תשפ"ד. ועיין ברד"ק שם שיש אות א' שמתחבאת במילה "ונחבתם" ואם נוסיף את האות א' לשבת נחמו לא נצטרך להוסיף את הכולל לגימטריא כי היא בעצמה הכולל. ועוד הוסיפו שהמילים "ונחבתם שמה" בגימטריא בעתה אחישנה. והוסיף הרה"ג ר' י. ברקלי שליט"א שמצינו במדרש שמקשר את הפסוק "ונחבתם שמה שלשת ימים" לפסוק שנאמר על הגאולה העתידה "יחיינו מיומים ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו". (ב"ר נו, א) ביום השלישי של מרגלים שנאמר "ונחבתם שמה שלשת ימים", ביום השלישי של תחיית המתים דכתיב יחיינו מיומים "ביום השלישי יקימנו". וכן "ונחבתם שמה" אותיות משה שמקום קבורתו חבוי ולא ידוע, והוא גואל ראשון וגואל אחרון.
מָצִינוּ בַּמִּדְרָשׁ (ילקוט זכריה תקסט) רַבִּי פִּנְחָס בְּשֵׁם ר' רְאוּבֵן חָמֵשׁ פְּעָמִים מֵקִים דָּוִד לַהקב"ה בְּסֵפֶר רִאשׁוֹן שֶׁל תְּהִלִּים "קוּמָה ה'", אָמַר לוֹ הקב"ה דָּוִד בְּנִי אֲפִלּוּ אַתָּה מְקִימֵנִי אֶלֶף פְּעָמִים אֵינִי קָם, אֵימָתַי אֲנִי קָם לִכְשֶׁאֶרְאֶה עֲנִיִּים נִשְׁדָּדִים וְאֶבְיוֹנִים נֶאֱנָקִים, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב "מִשֹּׁד עֲנִיִּים מֵאֶנְקַת אֶבְיוֹנִים עַתָּה אָקוּם יֹאמַר הוי"ה". נראה שהשם אֲדֹנִיקָם מרמז שהגענו למצב של נֶאֱנָקִים ולכן אֲדֹנִיקָם כפי שרואים שהם אותם אותיות ממש בחילוף ד' בנ' בא"פ ב"ע.
אדניק"ם אותיות קנאי"ם ד', היינו שהשכינה תקום בזכות כמה מבני ישראל שיהיו קנאים לד' לעורר את עם ישראל לבקש את הגאולה ולהקים את השכינה מעפרא. ויתכן שהם נרמזים ב"בני אדניקם" היינו שהם בני ישראל הקנאים לה' להקים את השכינה. וכן אפשר לראות רצף אותיות תשו"ב בנ"י אדניק"ם בפסוק שמדבר על יהוד"ה אותיות יהו"ה ד' שערב על בנימין שבית המקדש בחלקו, היינו ערבות להחזיר את בית המקדש: (בראשית מג, ט) "אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ אִם לֹא הֲבִיאֹתִיו אֵלֶיךָ וְהִצַּגְתִּיו לְפָנֶיךָ וְחָטָאתִי לְךָ כָּל הַיָּמִים". וכן האותיות שב"ת נחמ"ו נרמזת באות רביעית מסוף המילה בפסוק שדוד המלך מבקש את הדביקות בה' ואת מפלת אויביו: (תהילים סג, ט) "דָּבְקָה נַפְשִׁי אַחֲרֶיךָ בִּי תָּמְכָה יְמִינֶךָ: וְהֵמָּה לְשׁוֹאָה יְבַקְשׁוּ נַפְשִׁי יָבֹאוּ בְּתַחְתִּיּוֹת הָאָרֶץ". וכן נחמ"ו נחמ"ו נרמז בסינון אותיות בפסוק: (שופטים ה, יט) "בָּאוּ מְלָכִים נִלְחָמוּ אָז נִלְחֲמוּ מַלְכֵי כְנַעַן בְּתַעְנַךְ עַל מֵי מְגִדּוֹ בֶּצַע כֶּסֶף לֹא לָקָחוּ". והמילים "נִלְחָמוּ אָז נִלְחֲמוּ" מרמזים על עוד מלחמה שתהיה באחרית הימים בגאולה השלימה שקשורה עם המקום הזה, כמובא בַּגְּמָרָא (מגילה ג.) "בַּיּוֹם הַהוּא יִגְדַּל הַמִּסְפֵּד בִּירוּשָׁלַיִם, כְּמִסְפַּד הֲדַדְרִמּוֹן בְּבִקְעַת מְגִדּוֹן". וְאָמַר רַב יוֹסֵף, אִלְמָלֵא תַרְגוּם דְּהַאי קְרָא, לָא הֲוָה יָדַעְנָא מַאי קָאָמַר בְּעִידְנָא הַהִיא יִסְגֵא מִסְפְּדָא בִּירוּשְׁלֶם כְּמִסְפֵּד אַחְאָב בֶּן עָמְרִי, דְּקָטַל יָתֵיהּ הֲדַדְרִמּוֹן בֶּן טַבְרִימוֹן בְּרָמוֹת גִּלְעָד, וּכְמִסְפֵּד יֹאשִׁיָּה בַּר אָמוֹן, דְּקָטַל יָתֵיהּ פַּרְעֹה חַגִּירָא בְּבִקְעַת מְגִדּוֹ. וּמָצִינוּ בַּגְּמָרָא (סוכה נב.) וְהַאי הֶסְפֵּדָא מַאי עֲבִידְתֵּיהּ, פְּלִיגֵי בָהּ רַבִּי דּוֹסָא וְרַבָּנָן. חַד אָמַר, עַל מָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף שֶׁנֶּהֱרַג. וְרוֹאִים שֶׁהַהֶסְפֵד עַל מָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף שֶׁנֶּהֱרַג קָשׁוּר לְבִקְעַת מְגִדּוֹ.
גם הרב קנייבסקי אמר בתשעה באב בשנת תשע״ח שמשיח נולד.